• 1
  • 2
2005-01-30, 20:27
Medlem
Tafkafs avatar
Har någon erfarenhet av induktionsspis? Pris? Hur är det att laga mat på?
Citera
2005-01-31, 15:09
Medlem
Bråkmakarns avatar
Är ganska säker på att du måste ha speciella stekpannor och grytor för att kunna laga mat på sån spis.
En bra sak, särskillt om man har barn, är att plattan inte blir varm, men det visste du antagligen redan.
Citera
2005-01-31, 18:02
Medlem
Asterixs avatar
Fördelar
Induktionsspisar är snabbare, energisnålare samt minskar risken för brännskador. Den är också lättare att rengöra eftersom det inte bränns fast matrester i samma omfattning.

Nackdelar
Om du tappar en kastrull eller gryta lär hällen gå sönder och det blir dyrt att laga. Spisar med touchkontroll funkar inte alltid som det är tänkt. Ibland kan man få trycka mer än en gång för att det hända nåt. Antagligen får du byta dina gamla matlagningskärl till nya typgodkända. Det kanske funkar med dina gamla också men därmed inte sagt att dom är lika effektiva.
Citera
2005-01-31, 18:24
Medlem
Barschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tafkaf
Har någon erfarenhet av induktionsspis? Pris? Hur är det att laga mat på?

Jag som aldrig bränt några poppade popcorn blev av med min brännoskuld häromsistens tack vare en induktionshäll...
Citera
2005-02-01, 09:31
Medlem
OliTs avatar
Induktionshäll är överlägset allt annat att laga mat på i mina ögon, helt underbart när det gäller att överföra värme och reglera densamma. Angående kärl, gamla klassiska gjutjärnspannor fungerar också på induktion.
Citera
2005-02-01, 12:21
Medlem
Ghostriders avatar
Har testat en induktionsspis

och jag kommer garanterat att köpa en när den gammla havererar, vilket bör bli inom en snar framtid som det verkar just nu. Den enda nackdelen som jag kan se är ju att det är DYRT att köpa sej en induktionspis
Citera
2005-02-02, 05:47
Medlem
Ned Seagoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Är ganska säker på att du måste ha speciella stekpannor och grytor för att kunna laga mat på sån spis. En bra sak, särskillt om man har barn, är att plattan inte blir varm, men det visste du antagligen redan.

Det är väldigt många som tror att det behövs speciella kokkärl för induktionsspisar. Det stämmer åtminstone delvis; kokkärlen måste vara magnetiska. Nu är ju lyckligtvis de flesta vanligt förekommande kokkärl redan magnetiska, så det är inget de flesta behöver tänka på egentligen. Är främst om man har aluminium- eller kopparkärl som man måste byta.

Kärl i rostfritt stål skall ju inte vara magnetiska, men en del rostfria kärl har en förstärkt botten som i många fall råkar vara magnetisk. Således går dessa utmärkt att använda med induktionshäll. Emaljerade kärl fungerar utmärkt.

Slutsats: Köpa nya kokkärl? Oftast inte.

Att plattan inte blir varm är ju också en halvsanning; värme från den uppvärmda maten strålar ju tillbaka mot plattan och värmer upp denna. Så vid stekning kan plattan bli påtagligt varm.

Däremot är det ju helt riktigt att plattan inte avger någon värme av sig själv. Slår man på plattan utan att det står något kärl på den händer icke ett smack.

Och för att återgå till ursprungsfrågan: Har jag använt induktionshäll? Faktiskt inte, men jag har däremot sett det demonstrerat. Skall nog införskaffas en vacker dag.
Citera
2005-02-02, 13:57
Medlem
Berggubbes avatar
Har en..

Jag har skaffat en induktionshäll och är jäkligt nöjd med den.Den var iofs nästan dubbelt så dyr som en vanlig häll, men om man gillar matlagning så är det värt det.

Det går ruskigt snabbt att värma vätska till kokpunkt,påminner en hel del om en gasspis.

Däremot så låter den ganska konstigt, ett skumt "surrande"

Fläktarna i den kan oxå upplevas som störande speciellt om man kör alla 4 plattorna samtidigt.

Och det här med restvärmen som påpekades stämmer väl,plattorna blir ordentligt varma så argumentet som barnsäker anser jag vara en stor bluff. Brände mig rejält när jag skulle demonstrera hur säker hällen var.

När det gäller kastruller så behövde jag bara kasta 2 st och det är ju ett utmärkt tillfälle att förnya i köksskåpen.
Citera
2005-02-02, 14:09
Medlem
Ghostriders avatar
Elförbruking ?

Har du sett om du fått högre elförbruking efter att ha installerat induktionshällen ?
Citera
2005-02-02, 14:19
Medlem
Berggubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostrider
Har du sett om du fått högre elförbruking efter att ha installerat induktionshällen ?

Elförbrukningen har minskat något, om det beror på hällen kan jag inte svära på . Men det påstås ju att den korta uppvärmingstiden skall spara energi och det låter ju vettigt.

O andra sidan så påstås det ju oxå att det inte går att bränna sig på en induktionshäll, och det vet jag av egen erfarenhet att det går att göra.
Citera
2005-02-02, 20:48
Medlem
ugglans avatar
Har induktionshäll, innan dess hade jag gas, vågar nog säga att induktion var snabbare än gas.
Citera
2005-02-04, 16:56
Medlem
Tafkafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Har induktionshäll, innan dess hade jag gas, vågar nog säga att induktion var snabbare än gas.

Det är just detta med snabbheten jag är ute efter. Att kunna reglera värmen snabbt, snabba uppkok och sen kunna minska snabbt för att ej bränns. Hade funderat på gas men där jag bor finns det inte stadsgas så då måste jag ha tuber och det blir litet krångligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in