Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-13, 19:59
  #1
Medlem
Sibiriens avatar
Stör mig så förjävligt på att mac har ctrl-knappen till höger om fn-knappen. Kan man få en Macbook Air med ctrl längst till vänster?
Citera
2012-02-13, 20:20
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sibirien
Stör mig så förjävligt på att mac har ctrl-knappen till höger om fn-knappen. Kan man få en Macbook Air med ctrl längst till vänster?

Det lättaste och mest logiska är väl att du helt enkelt lär dig att det är så, för så jobbigt kan det väl inte vara jämfört med massor av andra saker vi får vänja oss med här i livet?

Eller så har jag för mig att det finns möjlighet att ange vilka knappar som ska ha vilka kommandon, antingen direkt i OS X eller med ett program.


Dr Tinnitus
Citera
2012-02-13, 21:04
  #3
Medlem
I systeminställningar kan man byta plats på kontroll, alt, och kommando men inte funktion, tyvärr.
Citera
2012-02-14, 16:28
  #4
Medlem
Sibiriens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det lättaste och mest logiska är väl att du helt enkelt lär dig att det är så, för så jobbigt kan det väl inte vara jämfört med massor av andra saker vi får vänja oss med här i livet?

Eller så har jag för mig att det finns möjlighet att ange vilka knappar som ska ha vilka kommandon, antingen direkt i OS X eller med ett program.


Dr Tinnitus

Mest logiskt är ju att jag struntar i att köpa en mac om den inte kan göra det jag vill att en dator skall göra. Synd att gå miste om den schysta touchplattan dock...
Citera
2012-02-14, 16:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sibirien
Mest logiskt är ju att jag struntar i att köpa en mac om den inte kan göra det jag vill att en dator skall göra. Synd att gå miste om den schysta touchplattan dock...

Det lät ju som ett oerhört drastiskt val bara för att man är van med en annan placering på två ynka tangenter?

Vad är det som är så oerhört viktigt med att dessa knappar ska ha den placering som du vill, och som gör att det absolut inte kan funka som de nu sitter och som vad jag vet 99,9999999999999999% av alla andra användare inte ens funderar på utan bara kör på som om inget hänt och inte ligger sömnlösa på nätterna för att de sitter som de nu sitter.

Placeringen på dessa knappar inbördes lär väl heller inte påverka vad datorn kan göra eller inte, för det gör väl exakt lika ändå bara du är kapabel att få fingret på rätt knapp?


Dr Tinnitus
Citera
2012-02-14, 17:42
  #6
Medlem
En annan sak att tänka på är att ctrl inte används på samma sätt som i Windows. För det mesta är det cmd som gäller istället, t.ex. cmd + c istället för ctrl + c, cmd + 2 för @ osv. Så frågan TS bör ställa sig är huruvida placeringen av cmd är bekväm.
Citera
2012-02-14, 18:16
  #7
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
En annan sak att tänka på är att ctrl inte används på samma sätt som i Windows. För det mesta är det cmd som gäller istället, t.ex. cmd + c istället för ctrl + c, cmd + 2 för @ osv. Så frågan TS bör ställa sig är huruvida placeringen av cmd är bekväm.

Var bara tvungen att påpeka att det är alt+2 för ”@”

I övrigt håller jag med Dr Tinnitus, är väl inte hela världen.. Dessutom så går det ju läskigt fort att vänja sig. Tror inte jag tänkte på det ö.h.t när jag köpte min macbook för 4 år sedan.. Ett par dagar och du är van.. Ge det en chans
Citera
2012-02-14, 18:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Var bara tvungen att påpeka att det är alt+2 för ”@”

I övrigt håller jag med Dr Tinnitus, är väl inte hela världen.. Dessutom så går det ju läskigt fort att vänja sig. Tror inte jag tänkte på det ö.h.t när jag köpte min macbook för 4 år sedan.. Ett par dagar och du är van.. Ge det en chans
Ja, nu skrev jag visst innan jag tänkte. Cmd + 2 är bokmärke nr 2 i Safari och flik nr 2 i Chrome och ingenting annat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback