Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-02-13, 19:26
  #1
Medlem
nordicwraths avatar
Tja, jag är 21 år och bidragsparasit (aktivitetsersättning) för att jag har svårigheter med att arbete. Jag har aspergerssyndrom och håller på att diagnoseras med ADD (nej jag är inte ett sådant där mongo med identitetsstörning som baserar mitt liv på att jag har en diagnos), jag gör det enbart för att kunna få Ritalin utskrivet (ska inte knarka det, jag tror att det kan lösa vissa problem i mitt liv).

- Jag har inte läst gymnasiet, har försökt tre gånger (senaste gången våren 2011, komvux), men jag har grova koncentrationsproblem och somnar på lektionerna eller om jag försöker studera, det går liksom inte överhuvudtaget.
- Jag har jobbar i 2½ år som IT-Support/Tekniker (lite varierande uppgifter) men dog inombords av det, för det första har jag social fobi och klarar inte av att jobba med kunder och kallprata osv. Jag blir även väldigt distraherad när jag ska försöka arbeta på en dator, blir att jag sitter och surfar och har jävligt svårt med att starta upp med arbetet.
- Jag har även jobbat med diverse monotona jobb, jag klarar det i några dagar typ sen börjar jag bokstavligen nicka till och till slut somnar jag med ansikten i bordet. Jag får extremt ångest av sådana arbeten, jag har försökt dricka extremt mycket kaffe utan resultat, försökt lyssna på hög och snabb musik (fungerar en halvtimme ungefär sen blir det samma sak igen).
- Jag har jobbat med att skotta tak men har en jävla höjdrädsla så alla jobb som involverar liknande situationer undanbedes.

Jag har aktivitetsersättning fram till vintern i år, (1 år från dec 2011) men vill inte ha det efter, jag tror jag vill avbryta den så fort som möjligt för jag mår fan inge bra av att vara hemma. Men samtidigt mår jag jävligt dåligt när jag arbetar med alla jobb jag jobbat med hittils. Samtidigt som jag har social fobi så tycker jag det är jävligt jobbigt pga tristessen att jobba ensam.

Jag hoppas av ritalinet kan hjälpa mig lite grann.

Så frågan, vad fan ska jag göra? Ska jag försöka jobba? Med vad? Vilka yrken skulle passa för mig? Jag har funderat över det här aslänge men jag kan fan inte komma på något?!

Btw så har jag både körkort och bil som jag skaffa innan jag blev bidragsparasit.
Citera
2012-02-13, 19:28
  #2
Medlem
Du har inte läst på gymnasium?

Tja... Världen behöver folk som gräver diken också. Lycka till!
Citera
2012-02-13, 19:30
  #3
Medlem
ProfessorAs avatar
Någon form av teleförsäljning/support?
Citera
2012-02-13, 19:32
  #4
Medlem
Acidiferouss avatar
Vaktmästare/gårdspulare låter som din melodi. Varierande jobb och glida runt i en golfbil, rensa rabatter, laga lite småskit osv.

Lycka till nu vaktis!
Citera
2012-02-13, 19:33
  #5
Medlem
Xiztecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorA
Någon form av teleförsäljning/support?

Om han har social fobi och inte kan prata med kunder eller kallprata? Och du råder honom att arbeta med teleförsäljning/support? Är du dum i huvudet eller låtsas du bara?

---

Har du prövat något lite mer fysiskt jobb? Tillexempelvis elektriker, rörmokare osv. Dvs lite mer händiga arbeten som inte alltid kräver något socialt om du arbetar inom industrin, förutom när instruktioner skall ges.
Citera
2012-02-13, 19:35
  #6
Medlem
HailToTheKings avatar
Bli av med den sociala fobin borde väl vara steg nummer ett? När du är klar med det kan du gå vidare, men bäst att ta en sak i taget.
Citera
2012-02-13, 19:36
  #7
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Jag har jobbar i 2½ år som IT-Support/Tekniker
Bli systemutvecklare. Du kommer att passa som fisken i vattnet.
Citera
2012-02-13, 21:51
  #8
Medlem
nordicwraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotardo
Du har inte läst på gymnasium?

Tja... Världen behöver folk som gräver diken också. Lycka till!

Hm, du saknar empatisk precision då du utgår från att alla människor har samma möjligheter som du har givits. Den nya skolan är byggd för att människor som saknar strukturell förmåga och organisation inte skall klara den, vi kommer att se färre och färre människor med aspergers syndrom klara skolan i framtiden.

Xiztec: Jag har jobbar som elektriker, har ju dock ingen utbildning för det så fick göra jävligt enformiga saker som att klistra brickor och sånt skit.

Acidiferous: Då är jag liksom hellre arbetslös resten av livet. Jag mår extremt dåligt av monotoni, alltså i så grov grad att jag börjar gråta och får självmordstankar.

Mina intressen ligger förrästen i att programmera enkla datorspel, musikproduktion (spelar in och mixar musik åt andra artister), spela diverse instrument, skriva sångtexter, filosofi och dikter, göra hemsidor och i allmänhet skapa saker. Men det finns inget där man kan tjäna pengar på (jag är inte tillräckligt duktig för att programmera seriösa spel och mer avancerade program, är inte ultragrymm på hemsidor heller, mest musiken som jag är duktig på).

filmfreak: Då behöver jag väl både gymnasie och universitetsutbildning?
__________________
Senast redigerad av nordicwrath 2012-02-13 kl. 21:54.
Citera
2012-02-14, 04:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Hm, du saknar empatisk precision då du utgår från att alla människor har samma möjligheter som du har givits. Den nya skolan är byggd för att människor som saknar strukturell förmåga och organisation inte skall klara den, vi kommer att se färre och färre människor med aspergers syndrom klara skolan i framtiden.


Nej, alla har inte samma möjligheter, det är helt riktigt. Du kan däremot själv göra någonting åt din situation, vänta dig inte att någon alltid ska hålla dig under armarna bara för att du har aspbergers.
Sök hjälp och skaffa dig en gymnasieutbildning så att du sen kan börja utbilda dig mer mot IT om du nu är intresserad av det. Om du är intresserad av musik, skaffa hjälp och ta dina gymnasiebetyg och försök komma in på någon skola där man håller på med musik, vad vet jag.

Ja du kommar ha det svårare än andra, men sluta för i helvete och gnäll på systemet och skolan. Det är ditt liv.

Men föredrar du nu ändå att fortsätta och gnälla och inte tar tag i ditt liv själv så ska du komma ihåg att världen behöver dikesgrävare också.
Citera
2012-02-14, 13:47
  #10
Medlem
Det finns ett test man kan göra. Kolla med arbetsförmedligen om du kan få göra 'Vägvisaren'. Eller om de kan skicka dig på någon kurs som har det som sin 'grej'.
Citera
2012-02-14, 20:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squie
Det finns ett test man kan göra. Kolla med arbetsförmedligen om du kan få göra 'Vägvisaren'. Eller om de kan skicka dig på någon kurs som har det som sin 'grej'.

Haha vägvisaren
Citera
2012-02-14, 20:18
  #12
Medlem
Strongmanx2s avatar
Börja köra truck på stort lager, helst kväll eller natt. Då slipper du folk som vill prata, för oftast är det mest jobb nattetid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback