Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-29, 17:32
  #1057
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moonlight555
någon måste väl ha lite koll? börjat gulna och torka ut mycket blad nu så har ökat lite men hur mycket vågar man ge? värderna var 4,3,5 på näringen


mvh

Har du små krukor? Vattna varje dag låter lite extremt om det är stora krukor.
Du ska ha näring varje gång du vattnar, och låta det torka ut ordentligt mellan varven.
Vattnar man för ofta får man sämre tillväxt, blad ramlar av, och den tar inte upp näringen på samma sätt mer än för att överleva.

En bild vore bra, men tänk på säkerheten med EXIF infon osv.
Citera
2012-07-29, 17:57
  #1058
Medlem
H.W.Plainviews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonlight555
någon måste väl ha lite koll? börjat gulna och torka ut mycket blad nu så har ökat lite men hur mycket vågar man ge? värderna var 4,3,5 på näringen


mvh
Tänk på att de kan få för mycket näring vilket skadar plantan. Sen borde väl mittenvärdet (P) vara mest när det är i blomfasen?
Citera
2012-07-29, 18:05
  #1059
Medlem
Kör 14st plantor på 200 liter jord utan krukor. jorden är på en stor plastduk. så jorden har nästan varit uttorkad varje dag, kan ju inte precis bära med mig 20 liter vatten

Om jag har näring i vatten varje gång jag behöver vattna är det inte risk att bränna rötterna då? jag har fattat det som det är k som ska vara högt i blom? hittade en annan näring nu som låg på 3,1,6.

kan för lite om internet säkerthet ip nummer och skit så vågar inte ladda upp några bilder...

mvh
Citera
2012-07-29, 18:25
  #1060
Medlem
Knäppte en del bilder härom dan. Det puffar på i trädgården trots det trista vädret. Alla har börjat blomma så det är ju nice. Jag har dock lite problem med näringsbrist men jag ska införskaffa lite blomnäring nu under veckan för att få bukt på det problemet.

Översiktsbild

Bild ovanifrån

Närbild på en topp

Canopy-bild/flera toppar

En planta ovanifrån

Fläckiga blad

Gula bladspetsar

Någon som vet vad de fläckiga bladen/gula bladspetsarna beror på? Vanlig PK-brist?

Som alltid så är kommentarer och frågor uppskattade.
Citera
2012-07-29, 18:33
  #1061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.W.Plainview
Tänk på att de kan få för mycket näring vilket skadar plantan. Sen borde väl mittenvärdet (P) vara mest när det är i blomfasen?


läste lite mer nu och du har rätt P är det jag vill ha.. någon som har tips på var man kan köpa något bra med mycket P i? vill inte ha någon långtidsverkande då det börjar närma sig skörd. i någon vanlig butik som plantagen, granngården bauhouse lr likande?

mvh
Citera
2012-07-29, 18:39
  #1062
Medlem
Hej Hortikultur! Har tyvärr inget svar på dina problem men jag har en del frågor om din odling eftersom jag tänkte odla i likadana förhållanden nästa år förhoppningsvis!

Vad använder du för strain?
Vilket djup har din jord, alltså hur långt kan rötterna sträcka sig innan de träffar berg?
Vad använder du för jordmix?

Och såklart så önskar jag dig och andra odlare lycka till med sina plantor!
Citera
2012-07-29, 18:43
  #1063
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hortikultur
Knäppte en del bilder härom dan. Det puffar på i trädgården trots det trista vädret. Alla har börjat blomma så det är ju nice. Jag har dock lite problem med näringsbrist men jag ska införskaffa lite blomnäring nu under veckan för att få bukt på det problemet.

Översiktsbild

Bild ovanifrån

Närbild på en topp

Canopy-bild/flera toppar

En planta ovanifrån

Fläckiga blad

Gula bladspetsar

Någon som vet vad de fläckiga bladen/gula bladspetsarna beror på? Vanlig PK-brist?

Som alltid så är kommentarer och frågor uppskattade.
TUNGT! Vad har du för strains må jag fråga?
Citera
2012-07-29, 18:46
  #1064
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derex10
TUNGT! Vad har du för strains må jag fråga?
Tack. Feminiserade Lowryders från Norden Seeds.
Citera
2012-07-29, 19:18
  #1065
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edahmer
Hej Hortikultur! Har tyvärr inget svar på dina problem men jag har en del frågor om din odling eftersom jag tänkte odla i likadana förhållanden nästa år förhoppningsvis!

Vad använder du för strain?
Vilket djup har din jord, alltså hur långt kan rötterna sträcka sig innan de träffar berg?
Vad använder du för jordmix?

Och såklart så önskar jag dig och andra odlare lycka till med sina plantor!
Missade tydligen ditt inlägg i min hast att svara på derex10's inlägg.

Jag använder som sagt feminiserade Lowryders som Norden Seeds skapat. Jag köpte fröna på www.sensimilla.se.
Djupet vet jag inte riktigt, men ett par decimeter. 3-4 skulle jag gissa på. Jag använde 400l jord på den där plätten och jag använde Hasselford P-jord som jag köpte på Plantagen.

Tack för lyckoönskningen och lycka till nästa år!
__________________
Senast redigerad av Hortikultur 2012-07-29 kl. 19:20.
Citera
2012-07-29, 19:23
  #1066
Medlem
heiss avatar
Vad ska man göra av hermafroditer bland en skara plantor?
Citera
2012-07-29, 19:29
  #1067
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Vad ska man göra av hermafroditer bland en skara plantor?
En del tar bort pollensäckarna allt eftersom att de kommer, risken är ju då att man missar någon eller att nya hinner bildas innan man besöker plantorna nästa gång. Andra tar bort hermisarna. En del låter dem vara kvar, med frön i budsen som följd. Om jag ser en hermis bland mina damer så kommer jag att slita upp den. Vad du gör är upp till dig. Om du kan se efter plantorna dagligen kan du nog komma undan med att ta bort pollensäckarna och låta hermisen växa vidare.
Citera
2012-07-29, 19:58
  #1068
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hortikultur
En del tar bort pollensäckarna allt eftersom att de kommer, risken är ju då att man missar någon eller att nya hinner bildas innan man besöker plantorna nästa gång. Andra tar bort hermisarna. En del låter dem vara kvar, med frön i budsen som följd. Om jag ser en hermis bland mina damer så kommer jag att slita upp den. Vad du gör är upp till dig. Om du kan se efter plantorna dagligen kan du nog komma undan med att ta bort pollensäckarna och låta hermisen växa vidare.


hur många plantor har du i dom 400 liter jorden? hur höga är plantorna? när satt du dom i jord? kör samma sätt och har 5st lowrider x från norden seeds, och sen 9 andra från norden seeds.

lowrider x är nog runt 100cm och dom andra något högre, förgrodde inte utan satt ut dom i jorden 20maj..

mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback