Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-02-24, 15:44
  #13
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Du svarar på din egen fråga... Kärnkraftverken ligger för långt bort för att kunna användas i fjärrvärmenät. Nu hittar jag inga siffror men antagligen är det även så att det utgående kylvattnet har för låg temperatur för att kunna användas till något vettigt.

Kylvattnet har visserligen en relativt låg temperatur, men med annan design kan man värma upp det vattnet till fjärrvärme-temperatur. Det går också med hjälp av värmeväxlare att utifrån medelvarmt vatten få fjärrvärme-varm vatten.
Citera
2017-11-07, 03:49
  #14
Avstängd
Håller just nu på med en amfibisk moped. Den kommer ha 2 motorer, en vattenkyld 50 cc fyrväxlad guilera bullit motor och jetskimotor.

Vikten kommer landa kring 130 kg. Det svåraste här var uppfällningen av hjulen och kom tilslut på 2 olika lösningar. Framhjulet kommer stödjas av 2 st elektriska ställdon på 2000 newton vardera vilket borde vara mer än nog med tanke på att hjulen är dämpade samt den kommer bara gå 30 km/h. Altenativt hydraulik, vet faktiskt inte vad som är bättre, kommentera gärna. Dessa ställdon jag tänker mig har en hastighet av 3 cm/s vilket innebär att det tar kring 8 sekunder att få upp/ner framhjulet. Hjulet måste inte va helt indraget eftersom när man gasar på så kommer man upp en bra bit vilket gör att hjulet aldrig tar i vattnet.

Den kommer göra ca 50km/h på vatten med en bränsleförbrukning på kring 2,5 l/mil. Har inte helt bestämt vilken motor jag ska ha ännu men det blir iaf inget vrålåk även om jag själv tycker det är fort på vattnet. På land kommer den dra kring 0,4 liter mil förmodligen. Min gamla yamaha dt drog 0.35 tror jag och den vägde kring 90 kg. Guiliera bullit moppen har jag kört på kring 0.3/mil och den är i särklass den bästa jag haft. Dra plug i cylindern och den går 80 km/h med ett sjukligt ax. Okej, nog om det.


En ide som kläktes igårnatt var om en FPV kikare. Många gåner har jag varit ute i naturen med bara en 8x kikare och inte kunnat avgöra om det är en människa eller en björn på 2 ben(nästan, hehe). Just 8 x förstoring är vad dom allra flesta klarar av utan att bilden ska bli skakig. Har haft en 12x50mm och visst en fantastisk bild men den väger över 1 kg samt man måste oftast ha nån form av stöd för att inte skaka för mycket. Enbensstativ funkar bra men sånt vill man ju inte gå och bära på.

Så.., jag köper en bra zoomkamera likt denna https://www.youtube.com/watch?v=nmjyOz7Ddrc, sätter på en gimbal. Detta kommer väga kring 400 g vilket de lättaste kikarna gör. Antingen har man det på en speciell ryggsäck bakom sig men med en ram så den sticker upp 1 dm ovanför huvudet eller så har man en sele likt en gopro och spänner fast på huvudet. Har testat med min lilla videokamera och det som kan behövas är små mjuka"kuddar" så det absorberar hjärtslagen. Förbodligen löser gimbalen detta ändå med tanke på hur stadig bilden ser ut när dom skakar den i olika videor.

Så nu har man gimbal med kamera på huvudet. Nu kan man koppla den till mobilen/vt glasögon eller som jag tycker är både coolare och bättre; koppla till google glases. Dom tillverkas väl inte längre men finns många liknande glasögon som funkar likadant. Den som inte förstår vad jag menar så är det alltså ett par glasögon med bara en liten 1,5 cm display som sitter nära öga vilket gör att man upplever skörmen völdigt stor https://www.wabe.org/wp-content/uplo...sses2_AGCO.jpg

Hur man ändrar vinkel på kameran kan lösas med en liten joystik eller så kan man sätta en sensor på sin riktiga kikare och kalibrera den så om man kollar 33.19582 grader år vänster så kommer kameran också kolla 33.19582 grader åt vänster. Man kan då ha record/ta bild/stop och zoom knappar på kikaren. Det finns även if ljus på vissa kameror så man kan se typ 100 m mitt i natten.

Detta skulle ju kräva att man har nn form av strömkälla och hur mycket kamera, google glases eller mobil förbrukar tillsammans vet jag inte men man gör klara sig en hel dag med ett litet 1 kg moppebatteri i ryggsäcken. Även här skulle man kunna ha solceller som hjälp.
Även om skärpan inte är som de bästa kikarna så är iaf det jag sett tillräckligt bra för att faktiskt vilja testa.Har man dessutom en zoom långt över de vanliga 8x så kommer man se bättre även om skärpan är (lite)sämre. Nu är detta inte en liten kamera och nämner detta bara för att men kolla videor på nikon p900, alla som kollat i en tubkikare kan nog hålla med om att den kameran faktiskt skulle kunna konkurrera vad gäller att se saker på långa avstånd.

Denna FPV-kikare kan alltså bli ditt tredje öga. Har du den kopplad till google glases så ser du ju framåt samtidigt som du ser det kameran fångar på displayen. Egentligen är det nog ingen uppfinning utan mer att jag funderat på nytt sätt att använda FPV annat än på drönare.

tredje och sista är också inget jag helt uppfunnit själv. Centrifugal vapen. Alltså man har en rund platta som snurrar fort så in i helvette. Samma princip som om man skulle sätta ett brännbolsträ på ett bildäck och sen dropa en tennisboll på. Det blir allså en jävla kraft detta.

Testade lite smått med en liten rc motor och en hemmagjord träkula. Om man tar en lite bättre motor, typ från en större drönare ller nåt och gör allt i stål, samt skjuter typ 8mm stålkulor som man gör med slangbellor, då jävlar vill jag absolut inte bli träffad.
centrifugalvapen är inget nytt men i detta fall skulle jag göra den ca 30x30cm stor och sätta den i en ryggsäck samt koppla en slang som håller. Man kan då ha pipan fäst på armen och rikta dit man vill skjuta.
Sätta en liten fpv kamera på pipan så ser du allt genom google glas tex. Här har joerg sprave byggt en i jätteformat men den som fortfarande är osäker på om snurrande vapen är farligt så räck upp en hand :d . https://www.youtube.com/watch?v=yJ4pnKfUByo

det var nog allt för mig. Har rätt många ideer men orkade inte skrivar mer inatt.
Citera
2017-11-09, 06:17
  #15
Avstängd
Fotograferingsanka.

Finns en som byggt en liknande och satt en gopro på den och så kör han runt med den som en rc båt.

Jag skulle köpa en uppstoppad svan eller typ kanadagås, ta bort skinnet och sätta massa batterier och laddutag inne i den. Med mottagre för en fpvkamera också. Hålet för kameran kunde man sätta nedre delen av halsen för riktigt lågt perspektiv eller dra en smal järnstång och sätta kameran inne i huvudet, bakom ögat så man inte ser det är en kamera.

typ såhär https://www.youtube.com/watch?v=dXDorORI52A

Man skulle kunna få fantastiska foton och videos med detta. Sen hade det ju varit jävligt kul också att bara få känna sig som en svan,
Citera
2017-11-10, 01:13
  #16
Avstängd
fallskärmspropeller.

Den som sett komisarie gadget vet vad jag menar.
jag skulle sätta ett batteri i skorna och propeller som vecklas ut. pga det lilla batteriet så skulle det bara räcka en väldigt liten stund, 1-2 sekunder kanske men då detta startas just innan du slår i marken så gör det inget.

Säg du faller 100 m från en byggnad. När du fallit typ 80 m startar dom och bromsar farten rejält i 1-2 sekunder. Då skulle du falla fritt från kanske 5 m meter istället. Högt ändå men bättre än att falla fritt från 100 m och slå i marken. Någon form av sensorer så inbromsningen sker så nära marken som möjligt. Optimala skulle vara att bli nerbromsad så man landar mjukt och slipper falla fritt även sista biten.

Nu sa jag skor för att dom har man på sig mest hela tiden. Vill man gå och konka på en liten ryggsäck så skulle batteritiden bli betydligt längre.

Nån kanske tänker; " äh bättre med fallskärm" men grejen med den är att det krävs en viss höjd för att skärmen ska hinna vecklas ut. Kring 30m är väl det minsta tror jag.
Citera
2017-11-10, 01:16
  #17
Medlem
https://www.indiegogo.com/projects/k...music-design#/

Detta är rätt coolt
Citera
2017-11-10, 07:07
  #18
Medlem
Termit i form av en deg
Citera
2017-11-11, 11:31
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
https://www.indiegogo.com/projects/k...music-design#/

Detta är rätt coolt

Vad är det som är så coolt med dessa? Känns ju riktigt jävla idiotiskt att folk har gett 525000 dollar för detta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback