Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-13, 01:09
  #1
Medlem
Viggensystemet drogs med en del problem initialt, sedan har jag alltid funderat på själva kärnan i projektets kravspecifikation.
Min fråga är som följer:
Hur hade möjligheterna för viggensystemet att exporteras sett ut om man frångått de mycket unika lösningarna för att få kärran att landa på vägbaser sett ut?


Bakgrund:
För att kunna ge planet möjlighet att starta och landa på korta vägbaser så förseddes kärran med ett mycket tungt reverseringssystem, samt ett tandemhuvudställ med egenskaper som gjorde det tungt. Därutöver så konstruerades vingarna på ett sådant sätt att lyftkraften skulle komma tidigt vid starten. Hur hade systemets potential sett ut med en något mer balanserad syn på dessa egenskaper?
Hur hade lastkapacitet och räckvidd påverkat exportmarknaden?
Citera
2012-02-13, 06:06
  #2
Medlem
Segelflygarns avatar
Viggensystemet? Aven om attack- och jaktvarianterna sag valdigt lika ut sa var de ganska olika i hur bra de var for sina respektive roller.

37 designades som en attackkarra som flyger mestadels i hog underljudshastighet pa lag hojd. Ebk endast vid start och under anfallsogonblicket. For det sa ar en dubbelstromsmotor fordelaktig for bransleforbrukningen.

Med (nastan) exakt samma motor kunna gora jaktuppdrag pa medel- till hog hojd i delvis overljudshastighet sa ar en dubbelstromsmotor INTE det basta valet och dari ligger val en stor del av forklaringen till varfor rackvidden inte var den basta och troligtvis varfor exportmojligheterna minskade.
Citera
2012-02-13, 06:34
  #3
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segelflygarn
Med (nastan) exakt samma motor kunna gora jaktuppdrag pa medel- till hog hojd i delvis overljudshastighet sa ar en dubbelstromsmotor INTE det basta valet och dari ligger val en stor del av forklaringen till varfor rackvidden inte var den basta och troligtvis varfor exportmojligheterna minskade.

Nu använde i.o.f.s. samtliga samtida konkurrenter till JA37, även de dubbelströmsmotor.
F-16, Mirage 2000, Tornado ADV, F/A-18 och MiG-29.

Viggens stora problem var snarare bristen på NATO-anpassning
och f.f.a. att USA vägrade att släppa motorn i Viggen till export utanför NATO
då de påstod att det var för känslig teknologi för att släppa utanför NATO.
Eller, ja, det gick utmärkt att släppa motorn i Viggen till t.ex. Indien
så länge den satt i ett amerikanskt flygplan, men inte i ett amerikanskt flygplan,
då den i grunden högst civila motorn helst plötsligt blev jättehemlig.
Citera
2012-02-13, 06:38
  #4
Medlem
Det var väll inte Viggen i sig som var så bra utan hela systemet med Stril vägbaser etc...

Kan känna att Viggen är lite som Strv103 alldeles för specad för Sverige tror det var därför den inte såldes.
Citera
2012-02-13, 07:02
  #5
Medlem
Segelflygarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nu använde i.o.f.s. samtliga samtida konkurrenter till JA37, även de dubbelströmsmotor.
F-16, Mirage 2000, Tornado ADV, F/A-18 och MiG-29.

...
Forvisso, men JA37 var last till att anvanda en motor av samma storlek som AJ37 som dessutom var storre an konkurrenternas. Dessutom hade RM8B storre bypassratio an de andra. Den var ekonomisk pa grundmotorn, men valdigt torstig med ebk.
Citera
2012-02-13, 08:24
  #6
Medlem
Jag har även hört att US satte exportförbud på delar av avioniken, så visst fanns det en utrikespolitisk puckel där, men strikt fysiskt var ju kärran lite väl häftigt anpassad för vägbassystemen. Man landade ju på samma banor med draken och bromskärm, varför valde man något så underligt och knökigt som reversering? Det är väl bara tornadon som hade det tillsammans med viggen. Och viggens reversering var kraftigare vad jag förstått. Huvudstället skapade mycket problem även det.

Vad jag förstår var attackversionen hopplös att flyga, JA-versionen var mycket bättre.NATO-anpassningen kunde väl inte ha varit ett så högt hinder att överkomma?
Citera
2012-02-13, 12:04
  #7
Medlem
Det var nog inte så mycket de eventuella nackdelarna med reversering och huvudställ som ställde till det utan DELS fick man inte exportera Viggen pga amerikanska restriktioner och DELS var inte det politiska intresset för export sådär enormt heller. Vi skall komma ihåg att Viggen var ett helsvenskt system och integreringen i NATO-standard skulle medföra mycket omfattande ombyggnationer. Räckvidden var också pga vägbassystem och rådande försvarsdoktrin nedprioriterad.

Reversering och kraftigt huvudställ är ju inga nackdelar när det gäller tex landning med tung last...
Citera
2012-02-13, 12:22
  #8
Medlem
BAGARN69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillhunter
Det var väll inte Viggen i sig som var så bra utan hela systemet med Stril vägbaser etc...

Kan känna att Viggen är lite som Strv103 alldeles för specad för Sverige tror det var därför den inte såldes.
Viggen hade nog blivit en succsé om inte jänkarna gjort det dom brukar göra när det gäller affärer
Norge,Danmark,Belgien,Holland var intresserade av Viggen systemt och var ganska nära en affär med SAAB men jänkarna fick dom att välja F 104 istället med dess dåliga flygegenskaper
Och som skrivits så var Indien intresserad plus några länder i SydAmerika som jag ej kommer på nu
Citera
2012-02-13, 12:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Man landade ju på samma banor med draken och bromskärm, varför valde man något så underligt och knökigt som reversering?
Med Viggen ökade alternativa baser, det var inte bara dom förberdda vägbaserna som skulle användas, i ett skarp läge skulle man kunna landa lite var som, med vampire landade och lyfte man till och med på isar.

http://www.f1flygtekniker.n.nu/historik
__________________
Senast redigerad av kroppskultur 2012-02-13 kl. 12:39.
Citera
2012-02-13, 12:51
  #10
Medlem
Segelflygarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAGARN69
Viggen hade nog blivit en succsé om inte jänkarna gjort det dom brukar göra när det gäller affärer
Norge,Danmark,Belgien,Holland var intresserade av Viggen systemt och var ganska nära en affär med SAAB men jänkarna fick dom att välja F 104 istället med dess dåliga flygegenskaper
Och som skrivits så var Indien intresserad plus några länder i SydAmerika som jag ej kommer på nu
Det var F-16 de landerna valde. F-104 var det plan som skulle ersattas.
Citera
2012-02-13, 13:13
  #11
Medlem
BAGARN69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segelflygarn
Det var F-16 de landerna valde. F-104 var det plan som skulle ersattas.
visst fan
du har så rätt
sorry
Citera
2012-02-13, 13:16
  #12
Medlem
Det fanns några intressenter för viggensystemet, men det blev aldrig riktigt något. Ett land förekom även som låg på exportförbjudslistan, kommer inte ihåg vilket nu.

Hur stod sig viggen mot andra kärror?
Har fått för mig att viggen var okej men inte mycket mer. Även om kärran såg brutal ut och hade ett läckert ljud så var förutsättningarna för att vinna en jaktstrid mot exempelvis F-16 inte helt lysande om inte ingångsvärdena för mötet låg på viggenpiloternas fördel.

Att piloterna utnyttjade systemet fullt ut är ju klart, svenska piloter står och stod sig väl i konkurrensen med internationella nivån. Men inte kan man ärligt säga att piloterna kände sig som att de satt i ett av världens bästa plan, motsatsen har jag tom hört. Även om piloterna älskade ergonomin och känslan av att flyga viggen.

Edit, länk, angående exportförsöken;
http://www.swaf.se/fpl37/svenska/export.php
__________________
Senast redigerad av scheele 2012-02-13 kl. 13:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback