Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-12, 22:38
  #1
Medlem
Vilka faktiska ekonomiska förluster medför egentligen piratkopiering/otillåtna kopior?
Multinationella storföretag menar att dom lider enorma finansiella förluster, men vad finns det för motargument till att dom inte gör det?

Håller på med en uppsats om motargument till ACTA och skulle behöva lite hjälp, hittar ingen info om just detta och vänder mig därför till er.

Tack på förhand.
Citera
2012-02-12, 23:27
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbebjorn
Vilka faktiska ekonomiska förluster medför egentligen piratkopiering/otillåtna kopior?
Multinationella storföretag menar att dom lider enorma finansiella förluster, men vad finns det för motargument till att dom inte gör det?

Håller på med en uppsats om motargument till ACTA och skulle behöva lite hjälp, hittar ingen info om just detta och vänder mig därför till er.

Tack på förhand.

Verkar som du inte har läst på allt för mycket om vad ACTA gör (säger inte att jag kan allt om det heller). Det handlar inte om specifikt piratkopiering av datafiler utan även om all annan piratkopiering, t.ex kläder. Det är inget nytt att det är olagligt att piratkopiera med ACTA gör att myndigheter har större möjligheter att snoka i folks privatliv än det redan gör, sen är det många som upprörs av att det har censurerats extremt mycket av vad som i detalj kommer göras (dokument har visats med censur så att det nästan bara är rubriken som visas...).
Citera
2012-02-13, 05:05
  #3
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbebjorn
Vilka faktiska ekonomiska förluster medför egentligen piratkopiering/otillåtna kopior?

Om du publicerar en fotografs bild i en tidning utan att betala förlorar fotografen några hundralappar eller mer. Multiplicera med antalet bilder per år.
Citera
2012-02-13, 05:42
  #4
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Om du publicerar en fotografs bild i en tidning utan att betala förlorar fotografen några hundralappar eller mer. Multiplicera med antalet bilder per år.


Visst, det är lätt att säga så, men är det verkligen så enkelt? Jag har hört många yttrat sig, att vore det inte för torrents, så skulle de inte köpt filmerna, musiken i alla fall. Och samma är det för mig.

Jag har ett svagt minne att det gjordes en uträkning, och det visade sig att bolagen hade överdrivit något enormt.
Citera
2012-02-13, 07:34
  #5
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Visst, det är lätt att säga så, men är det verkligen så enkelt? Jag har hört många yttrat sig, att vore det inte för torrents, så skulle de inte köpt filmerna, musiken i alla fall. Och samma är det för mig.

Jag har ett svagt minne att det gjordes en uträkning, och det visade sig att bolagen hade överdrivit något enormt.

Deras argument om vad de eventuellt förlorar är inte så starkt (och de överdriver säkert), men det motsatta argumentet är ju minst lika svagt - att man ska få snylta på andras arbete mot deras vilja om de inte förlorar så mycket på det.

Jag tycker argumentet att det är deras egendom (bild, film, musikstycke, illustration, formgivning, uppfinning, etc) är starkare. Man har rätt till sitt arbetsresultat även om det är immateriellt.
Citera
2012-02-13, 08:42
  #6
Medlem
Majasodas avatar
Så vad är ACTA igentligen?
http://www.youtube.com/watch?v=N8Xg_C2YmG0
http://www.youtube.com/watch?v=citzRjwk-sQ
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback