Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-12, 20:58
  #1
Medlem
Moroten89s avatar
Jag jobbar på en industri, har inte gått klart gymnasiet och har bara erfarenhet av att ha jobbat på industrier. Kan jag byta till någon bransch utan att behöva gå 6 år i skolan, eller är jag helt enkelt för evigt dömd att stå på maskingolvet och göra något som jag inte känner mig lämpad till?

Har någon av er gjort det?

Jag ställer frågan eftersom att jag för skojs skull gjorde ett test på arbetsförmedlingens hemsida för att se vad jag skulle passa till, men fick bara en massa alternativ till jobb som man bara kan drömma om. Grafisk formgivare, regissör, arkitekt, designer och sådana yrken.
Citera
2012-02-12, 21:00
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moroten89
Jag jobbar på en industri, har inte gått klart gymnasiet och har bara erfarenhet av att ha jobbat på industrier. Kan jag byta till någon bransch utan att behöva gå 6 år i skolan, eller är jag helt enkelt för evigt dömd att stå på maskingolvet och göra något som jag inte känner mig lämpad till?

Har någon av er gjort det?

Jag ställer frågan eftersom att jag för skojs skull gjorde ett test på arbetsförmedlingens hemsida för att se vad jag skulle passa till, men fick bara en massa alternativ till jobb som man bara kan drömma om. Grafisk formgivare, regissör, arkitekt, designer och sådana yrken.
Tyvärr är det så att det är rätt åt en om man är IG-BARN

Har man inte gått färdigt i gymnasiet så är det god natt för att få bra jobb
Citera
2012-02-12, 21:07
  #3
Medlem
komplett92s avatar
Det är klart som fan att du inte ska bytta jobb.

det är många som skulle bli glad av att jobba i industrin så sluta att gnälla och var nöjd istället.
Citera
2012-02-12, 21:10
  #4
Medlem
Moroten89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pain18
Tyvärr är det så att det är rätt åt en om man är IG-BARN

Har man inte gått färdigt i gymnasiet så är det god natt för att få bra jobb

Jag har inte bett om ett bra jobb, bara om det finns någon annan bransch än industrin.
Citera
2012-02-12, 21:23
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moroten89
Jag har inte bett om ett bra jobb, bara om det finns någon annan bransch än industrin.
Men är du dum i satans huvud?

Om du byter bransch betyder det att du byter jobb ochså.

Och alla jobb är bättre än det du hålla på med.


I praktiken så måste du plugga i 6 år, men eftersom du inte vill så är du evigt dömd att jobba som du gör nu.
Citera
2012-02-12, 21:56
  #6
Medlem
Klart du kan byta bransch! Du kan tex gå en yrkesutbildning och utbilda dig till något helt annat. Arbetsförmedlingen kan hjälpa dig, du kan även söka på internet efter utbildningar. Man ska inte nöja sig med något jobb som man inte trivs med.
__________________
Senast redigerad av Dr.Oktor 2012-02-12 kl. 22:01.
Citera
2012-02-12, 22:15
  #7
Medlem
Det går att jobba upp sig och få ett bra jobb, även utan utbildning. Butikschef är exempel på ett sådant. Dock gäller det att ha en del tur och att vara lite streetsmart. Men det enklaste sättet till "branchbyte" (antar att du menar byte till "bättre" jobb), givetvis via skolbänken om du inte har jävligt bra kontakter.
Citera
2012-02-13, 00:01
  #8
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pain18
Tyvärr är det så att det är rätt åt en om man är IG-BARN

Har man inte gått färdigt i gymnasiet så är det god natt för att få bra jobb

Det är dessvärre godnatt även MED gymnasium (och lite högskolestudier) enligt min erfarenhet. Jag halkade in på åkerinäringen runt 2002 tillfälligt och 2008 permanent, de senaste två åren har jag försökt att aktivt söka jobb inom terminaldrift (som jag har erfarenhet av från förr) helt utan tur.
Arbetsmarknaden är jävligt statisk dessvärre, även om den ironiskt nog försöker få oss arbetstagare at vara flexibla...
Citera
2012-02-13, 02:19
  #9
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moroten89
Jag jobbar på en industri, har inte gått klart gymnasiet och har bara erfarenhet av att ha jobbat på industrier. Kan jag byta till någon bransch utan att behöva gå 6 år i skolan, eller är jag helt enkelt för evigt dömd att stå på maskingolvet och göra något som jag inte känner mig lämpad till?

Har någon av er gjort det?

Jag ställer frågan eftersom att jag för skojs skull gjorde ett test på arbetsförmedlingens hemsida för att se vad jag skulle passa till, men fick bara en massa alternativ till jobb som man bara kan drömma om. Grafisk formgivare, regissör, arkitekt, designer och sådana yrken.

Studier kommer att bli aktuellt för dig förr eller senare. Strukturomvanling sker hela tiden och du, liksom alla andra, tvingas byta arbetsgivare och med allra största sannolikhet även bransch, förr eller senare. Håller därför tummarna för att du, när du står inför den situationen, väljer att tänka långsiktigt och tar itu med studierna, så att du slipper bli en återkommandde kund hos arbetsförmedlingen med ett till tre års mellanrum. De flesta väljer att tänka kortsiktigt, de söker jobb inom "sin" bransch och i närheten av där de bor. Först efter två-tre års arbetslöshet är dom mogna att tänka i nya banor och då har deras aktier på arbetsmarkanden försämrats rejält, liksom deras ekonomi urholkats och dom har inte råd att börja plugga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback