Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-03, 11:40
  #25
Medlem
anapols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steffestekare
Har du förstått det eller är det fortfarande oklart? Kleopatra är alltså det programmet som man krypterar med. Ja du importerar din vendors PGP-nyckel. Sen krypterar du din adress och slutligen skickar du ditt krypterade meddelande till din vendor.

Normalt sätt om vi kollar på exempelvis silk road, så lägger du ju en beställning av en vara och sen skickar du din adress i fältet som finns och detta är då den krypterade adressen.
Jag tror att jag förstår, så när jag har lagt min beställning då, låt oss säga, så klickar jag vidare tills att jag ska skriva min adress och mitt namn till vendorn. Men då krypterar jag bara ett meddelande med alla dom uppgifterna och skickar till vendorn så kan han dekryptera den och läsa innehållet?
Har jag förstått det rätt?
Citera
2014-03-03, 11:55
  #26
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anapol
Jag tror att jag förstår, så när jag har lagt min beställning då, låt oss säga, så klickar jag vidare tills att jag ska skriva min adress och mitt namn till vendorn. Men då krypterar jag bara ett meddelande med alla dom uppgifterna och skickar till vendorn så kan han dekryptera den och läsa innehållet?
Har jag förstått det rätt?
Jupp, med vendorns publika nyckel krypterar du ditt meddelande vilket i det här fallet är adressuppgifter. När du då skickar den krypterade datan kan bara vendorn läsa av det genom att öppna det med sin privata nyckel. Det betyder att om meddelandet kommer i fel händer kan ingen läsa av dina uppgifter eftersom de inte har vendorns privata nyckel.
Citera
2014-03-15, 17:23
  #27
Medlem
rhymenoceross avatar
Behöver man ta med BEGIN PGP -linjerna, eller räcker det med blocket av random bokstäver/siffror i mitten?

Det är detta som förbryllar mig mest med PGP-teknologi.
Citera
2014-03-24, 23:40
  #28
Medlem
orezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenoceros
Behöver man ta med BEGIN PGP -linjerna, eller räcker det med blocket av random bokstäver/siffror i mitten?

Det är detta som förbryllar mig mest med PGP-teknologi.


-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA512



Du måste ta med

- -----BEGIN PGP MESSAGE-----

- -----END PGP MESSAGE-----

Eftersom på andra sidan tråden används en programvara som söker just efter dessa textsnuttar. Skickar krypterat via mail, är det av praxis att använda sig av PGP/MIME, och ditt krypterade meddelande kommer som bifogad fil istället som text i meddelandet. Finns massa andra tekniska anledningar varför man skall köra PGP/MIME istället för som det gamla vanliga sättet.


-----BEGIN PGP SIGNATURE-----
Comment: GPGTools - https://gpgtools.org

iJwEAQEKAAYFAlMwtFgACgkQvz9qSGRnkGpC9gP/bkDiUTi8ZsuanDN76uj6H8k2
KyphxJJUV4mYi4q/+eutvSb7qiQZH/9tv/apa9Y4qvzQAI18krDbNE4bVtrwkBvf
nVhY9q1kNB1hVOfrydvgJIAxq11v5K61TzGaRqgMuXRlxhEWig d21ieA5rRMSWxW
7B7vAJ6eCdVChRo15k0=
=YGfo
-----END PGP SIGNATURE-----
Citera
2014-04-01, 11:33
  #29
Medlem
teeemers avatar
Någon som kan ge en lätt förklaring på hur man kan kolla sitt egna pgp meddelande?
Citera
2014-08-28, 13:26
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teeemer
Någon som kan ge en lätt förklaring på hur man kan kolla sitt egna pgp meddelande?
Markera ditt meddelande, sen högerklickar du på kleopatra och trycker på "decrypt". Då kommer det upp en dialogruta där du får välja vilken nyckel du vill avkryptera meddelandet med.
Citera
2014-08-31, 01:15
  #31
Medlem
stopthekillings avatar
Fattar inte detta med PGP, låt oss säga att knarklangare nr 1 på Silk Road skriver ut sin offentliga nyckel på sin lilla hemsida, och polisen lyckas komma åt hans meddelanden men ser bara massa koder, vad hindrar de från att dekryptera meddelandena med hans kod? Låter ganska meningslöst egentligen.
Citera
2014-08-31, 02:05
  #32
Medlem
aleph0s avatar
Genom klurig matematik finns det två nycklar.
En nyckel som man bara kan använda för att låsa/kryptera meddelanden.
Den andra nyckel kan man bara använda för att låsa upp/dekryptera meddelanden som har låsts med första (publika) nyckeln.
Sedan finns det en massa annat roligt man kan göra, med detta är grunden.
/aleph0
Citera
2014-09-07, 18:09
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
Fattar inte detta med PGP, låt oss säga att knarklangare nr 1 på Silk Road skriver ut sin offentliga nyckel på sin lilla hemsida, och polisen lyckas komma åt hans meddelanden men ser bara massa koder, vad hindrar de från att dekryptera meddelandena med hans kod? Låter ganska meningslöst egentligen.
Är väl någonting med överföringen också, krypterar man inte meddelandena så kan en av de andra noderna på TOR-nätverket läsa av trafiken å veta vad du håller på med. Typ snuten.
Citera
2014-09-11, 10:33
  #34
Medlem
Kan inte hitta min puplic key. Skapade en och kan gå in och kolla infon men ser endast "fingerprint" och "id", inte något i stil med:
-----BEGIN PGP PUBLIC KEY BLOCK-----
WE¤T¤#YEHRTJ&/J¤&,,,,,,,,
----- END PGP PUBLIC KEY BLOCK-----

?
Citera
2014-11-26, 09:46
  #35
Medlem
Du kan högerklicka och trycka på "exportera". Sedan spara det på skrivbordet exempelvis, därefter kan du dra in den i ett word-dokument eller så och då får du fram hela nyckeln. Så funkar det för mig i alla fall, jag tror det är rätt
Citera
2014-11-26, 09:48
  #36
Medlem
Spelar det någon roll vad man skriver in för email när man gör nyckeln? Måste man använda en säker eller går det bra med vanlig hotmail typ? Skulle det kunna spåras tillbaka till en själv om man använder det?

/nybörjaren
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback