• 1
  • 2
2012-02-13, 15:10
Medlem
Dryftade ämnet med en kollega, han varnade för att LiPO-batterier ofta har en högre polspänning än angivet. 7.4V kan ofta vara över 8 volt, även med last. Att mäta spänningen innan inkoppling rekommenderas.
Citera
2012-02-13, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Dryftade ämnet med en kollega, han varnade för att LiPO-batterier ofta har en högre polspänning än angivet. 7.4V kan ofta vara över 8 volt, även med last. Att mäta spänningen innan inkoppling rekommenderas.

Precis! Batterier håller inte en jämn och konstant spänning under tiden de används. Normalt är att de har en högre spänning än den som är anges på cellen/paketet när den är ny eller fulladdad. Kolla på följande länk som visar hur paketspänningen varierar under urladdningen för ett paket som motsvara ditt:

http://www.sureflite.com/fullymaxusa...3200XT-4S.html

Att lägga kiseldioder i serie med plusledaren från batteriet är ett gammalt beprövat trick. Ändan som är ringmarkerad skall vara i änden närmast förstärkaren. Jag skulle nog inte testat det andra förslaget med zenerdioder och seriemotstånd. Stor risk för magisk blå rök...

Hur hög spänning tål då förstärkaren? Jag har inte lyckats hitta något elschema eller några bilder på kretskortet i den. Utan det kan man inte säga så mycket konkret. Möjligt att lägga upp några bilder av kretskortet?
Citera
2012-02-13, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickepicke77
Precis! Batterier håller inte en jämn och konstant spänning under tiden de används. Normalt är att de har en högre spänning än den som är anges på cellen/paketet när den är ny eller fulladdad. Kolla på följande länk som visar hur paketspänningen varierar under urladdningen för ett paket som motsvara ditt:

http://www.sureflite.com/fullymaxusa...3200XT-4S.html

Att lägga kiseldioder i serie med plusledaren från batteriet är ett gammalt beprövat trick. Ändan som är ringmarkerad skall vara i änden närmast förstärkaren. Jag skulle nog inte testat det andra förslaget med zenerdioder och seriemotstånd. Stor risk för magisk blå rök...

Hur hög spänning tål då förstärkaren? Jag har inte lyckats hitta något elschema eller några bilder på kretskortet i den. Utan det kan man inte säga så mycket konkret. Möjligt att lägga upp några bilder av kretskortet?

Ett par typiska effektkretsar i 20 W segmentet:

TDA 2030V 6...18 V 3.5 A 14 W Pentawatt 5
TDA 2005M 8...18 V 20 W SIL-11

Ingen effektkrets har så snäv spec. som max 14,4 volt vilket råkar vad ett standard bilbatteri mäter fulladdat.

Risken att trådstartarens förstärkare skulle paja pga av att matas med en eller ett par volt högre spänning (15-16 V) får betraktas som praktiskt taget obefintlig.

Men en kraftdiod i serie gör ingen skada annat än att dra nån Watt förlusteffekt vilket medför kortare batteritid.
Citera
2012-02-13, 20:35
Medlem
Tja. vet inte säkert hur det är med watten, mer än att det är minst 2x10.
Nu blev det för ganska länge sedan rejält överkurs för mig. Men det låter som att jag kan låta batterierna driva den med sina 14,8v utan dioder och motstånd. Ska även testa vad den gör med Ett batteri, 7,4v. Som sagt, man vet aldrig med lipo, de känns rätt kraftiga, de små rackarna.

Tack för grymma svar! /carl
Citera
2012-02-13, 20:45
Medlem
Glöm inte att pilla in något som stänger av anläggningen om någon cell droppar under 3 V. Det kan bli svårt att ladda upp dem igen om de laddats ur för mkt och drar de ur helt är det bara att slänga.
Citera
2012-02-14, 13:39
Medlem
Testade med bara ett batteri (7,4v) igår. Ledlampan lyste och det hördes knappt nånting på maxvolym.

Ska testa seriekoppla till 14,8v idag. Nu gäller det. Hoppas förstärkaren håller och mina lipos inte ger för stark ström!
Citera
2012-02-14, 14:57
Medlem
än så länge, efter 5 min lyssnande funkar det. Aluminiumchassit är lätt ljummet på undersidan. Hoppas det inte blir varmare.
Citera
2012-02-14, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagomroligkille
än så länge, efter 5 min lyssnande funkar det. Aluminiumchassit är lätt ljummet på undersidan. Hoppas det inte blir varmare.

Det optimala för värmeavledning är väl att den skruvas dikt mot metallyta, ser så ut på bild.

Om inte detta är möjligt, kanske du använder spånplatta till lådan, så kanske några distanser ger möjlighet för luftcirkulation under den lilla rackaren?
Citera
2012-02-14, 23:11
Medlem
Ja, det blir några millimeter luftspalt under den per automatik när man skruvar fast den.
Lämnar lite rum över och på sidorna också sen när jag bygger ihop allt med mina två gamla bilhögtalare. Blir nog en solid träkonstruktion. Vet att typ mdf är bäst för högtalare, men det är så fult och jag orkar inte lägga faner, vill helst att den ska ha en trä-look.
Men träslaget är inte bestämt ännu. Nån som vet vad som är bra att bygga högtalare av, om man ska bygga solidt?
Sen funderar jag på att nörda till det och utnyttja usb-utgången på förstärkaren till ett inbyggt liiitet usb-kylskåp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in