• 1
  • 2
2012-02-11, 23:47
Medlem
Hejsan.

Jag tänker tillverka en enkel batteridriven högtalarlåda med hjälp av en "kinter" mini-amp från e-bay på 2x10w rms och två gamla bilhögtalare.

Förstärkaren drivs med 12v 2A DC.
Jag äger 2st 7,4v 5AH lipo-batterier från ett tidigare projekt, som jag tänkte driva eländet med.

Men tillsammans blir ju batterierna 14,8v, och jag undrar således:

Hur sänker man volten batterierna ger ifrån sig? Något slags motstånd? Vilket?
Amperen behöver inte sänkas, förstärkaren tar väl bara vad den behöver.. eller?
Kass på ellära.

Tacksam för svar! /Carl.
Citera
2012-02-12, 00:41
Medlem
Zenerdioder?
Citera
2012-02-12, 15:38
Medlem
Vad är det? Lyser dom? Hur vet man vilken styrka motståndet ska ha?
Citera
2012-02-12, 19:53
Medlem
Kör en bump..

Räknade ut med nån "ohms lag" att jag ska ha motstånd på typ 1,2-1,4 ohm för att få ner strömmen till 12v. Kan det stämma? "Motstånden"/resistorerna på kjell.com är på minst 18 ohm. Och dioderna på kjell står det typ 400v och 1-3A på. Fattar nada jag!
Citera
2012-02-12, 20:22
Medlem
Avva66s avatar
.
Citera
2012-02-12, 20:22
Medlem
Avva66s avatar
Använd batterierna som dom är, du behöver nog inte sänka spänningen.
I en bil så går spänningen upp emot en 14.5v, och inte brinner stereon upp för det inte.
Citera
2012-02-12, 22:20
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagomroligkille
Kör en bump..

Räknade ut med nån "ohms lag" att jag ska ha motstånd på typ 1,2-1,4 ohm för att få ner strömmen till 12v. Kan det stämma? "Motstånden"/resistorerna på kjell.com är på minst 18 ohm. Och dioderna på kjell står det typ 400v och 1-3A på. Fattar nada jag!

Din uträkning stämmer om den faktiska strömmen är 2A men det tror jag inte att den är, snarare hälften om ens det och i så fall behövs större motstånd. Det du skall använda är effektmotstånd och de kan bla köpa hos Elfa.

Men det kan vara så att apparaten tål spänningen eller att den har en inbyggd reglerkrets men det vet vi ju inte så du får avgöra hur mycket du vill chansa.

Edit: 2A kan stämma, det är ju två kanaler som skall matas men det skadar inte att först prova ett lite större motstånd. Effekten på motståndet räknas ut enligt P= I*I*R. Motstånden blir varma så snåla inte med effekten.
Senast redigerad av utter 2012-02-12 kl. 22:30.
Citera
2012-02-12, 23:09
Medlem
Motstånd för att ta ner spänningen är ingen bra metod, din förstärkare drar ju inte 2 A konstant och kontinuerligt. Med vad som verkar vara lämpligt motstånd, ex 1 ohm droppar du 2 V vid 2 A. Ja. men vid tomgång, dvs ingen insignal kanske förstärkaren bara drar 100 mA, då droppar spänningen bara 0.2 V.
Ett par dioder i serie är en mera pålitlig metod, dess spänningsfall är lite strömberoende också men mycket mindre. Men bäst är att använda rätt batterier.
Citera
2012-02-13, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Använd batterierna som dom är, du behöver nog inte sänka spänningen.
I en bil så går spänningen upp emot en 14.5v, och inte brinner stereon upp för det inte.

Detta råd är korrekt! Marginalen är tillräcklig.

Skulle tippa att de två fulladdade visserligen mäter 14,8 V obelastade men vid belastning så kommer spänningen att ligga inom det nominella området för vad ordinära 12 V bilbatterier gör.
Citera
2012-02-13, 11:06
Medlem
Tack för bra svar!
Så frågan är alltså nu:

Ska jag chansa på att min kära kinter håller för 14,8v Eller ska jag seriekoppla några dioder?

Det står visserligen på de flesta (iofs opålitliga) sidorna om Kinter ma-180 att den har input 9v-14,4v DC.
På vissa sidor står det bara input 12v 2A, vilket också den medföljande transformatorn är på.
Och på själva försärkaren står det 12v 5A.

Watten pendlar även den mellan 2x10 watt och 2x20 på olika sidor. Står nånstans att den ger 2x20 watts @ 14,4v max.

Vore ju tråkigt om 14,8v pajjade den. Var iofs billig men fick vänta i nästan en månad för att få hem den från e-bay.

OM jag använder dioder, vilka ska jag då välja (står ju bara v och watt på dem och inget ohm-tal?)
och ÄR det ens mindre risk att jag pajjar den då?

/Carl
Citera
2012-02-13, 12:53
Medlem
Citat:
OM jag använder dioder, vilka ska jag då välja (står ju bara v och watt på dem och inget ohm-tal?)

/Carl

Du ska ha dioder som klarar den maxströmmen du har: Spänningsratingen på dioden är inte viktig i denna tillämpning, varför går jag inte in på nu.
Det intressanta är att veta vilket spänningsfall dioden har vid en given ström.För en vanlig kraft-kiseldiod är det runt 0.8-1.0 V. Kolla efter en diod som klarar minst 5 A, vanig kiseldiod, ej så kallad schottky) , det kostar inget extra. Kolla så databladet, sök efter Vf ( framspänningsfallet). Du kan nog räkna med 0.8V per diod. Seriekoppla så många du behöver, typ 3 st, och lägg i serie med + Fördelen med dioder är att spänningsminskningen inte blir lika kraftigt beroende av strömmen som ett motstånd skulle ge. Och på köpet får du ett felpolariseringsskydd, faktiskt.
Citera
2012-02-13, 13:34
Medlem
Citat:
Tack för bra svar!
Så frågan är alltså nu:

Ska jag chansa på att min kära kinter håller för 14,8v Eller ska jag seriekoppla några dioder?

Det står visserligen på de flesta (iofs opålitliga) sidorna om Kinter ma-180 att den har input 9v-14,4v DC.
På vissa sidor står det bara input 12v 2A, vilket också den medföljande transformatorn är på.
Och på själva försärkaren står det 12v 5A.

Watten pendlar även den mellan 2x10 watt och 2x20 på olika sidor. Står nånstans att den ger 2x20 watts @ 14,4v max.

Vore ju tråkigt om 14,8v pajjade den. Var iofs billig men fick vänta i nästan en månad för att få hem den från e-bay.

/Carl

Som nämnts tidigare kommer den INTE att paja av 14,8 V matningsspänning! Dessutom kommer resulterande spänning vara MINDRE än 14,8 vid belastning!

Ingen elektronikutrustning har så snäv spec. att den pajar av någon bråkdels volt överspänning!!

Output Power RMS 20W X 2CH AT 14.4V DC INPUT
Supply voltage 9-14.4V DC

okidoki, är du totalt klaustrofobisk och smått paranoid kan du använda en 5 A kraftdiod för att sova lugnt om nätterna!
Senast redigerad av Pentatonic 2012-02-13 kl. 13:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in