Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-06, 18:34
  #985
Medlem
Det är ingen förlust snarare vinst, de får sköta sig själva & väst slipper terrordåd när de håller sig borta från arabien, voila dubbelvinst.

Sen om 300 år kanske barnamördarna har chans erövra & mäta sig med europa & gör det men det är ju en annan historia.
__________________
Senast redigerad av gudhuvud 2021-08-06 kl. 18:36.
Citera
2021-08-06, 20:40
  #986
Moderator
-Info-s avatar
De flesta afghaner i Sverige är inga flyktingar utan är här pga falska flyktingskäl. Andra är här eftersom de är svåra att utvisa. T.ex så är hälften från Iran och inte från Afghanistan.

Men det finns en grupp afghaner som jag har sympatier med och som jag anser att det är Sveriges plikt att hjälpa, och det är de tolkar som arbetat åt den svenska militärstyrkan i Afghanistan. De vädjar om hjälp, men Sverige ger dem kalla handen. De får inte komma till Sverige. De får ingen hjälp alls:

https://www.expressen.se/nyheter/exp...-for-tolkarna/
Citera
2021-08-08, 03:46
  #987
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
De flesta afghaner i Sverige är inga flyktingar utan är här pga falska flyktingskäl. Andra är här eftersom de är svåra att utvisa. T.ex så är hälften från Iran och inte från Afghanistan.

Men det finns en grupp afghaner som jag har sympatier med och som jag anser att det är Sveriges plikt att hjälpa, och det är de tolkar som arbetat åt den svenska militärstyrkan i Afghanistan. De vädjar om hjälp, men Sverige ger dem kalla handen. De får inte komma till Sverige. De får ingen hjälp alls:

https://www.expressen.se/nyheter/exp...-for-tolkarna/

Det hade varit intressant om vi hade information om etniciteten hos afghaner i Sverige. Alltså hur många av dem procentuellt är hazara, pashtuner, uzbeker, tajiker och så vidare.

Hade inte blivit förvånad om åtminstone 70 % är hazaras, trots att hazaras endast är 15 % av befolkningen i Afghanistan.

I andra länder i Europa tror jag pashtunerna är i majoritet, många av dem kom ju mellan 1995 och 2005. Men just i Sverige verkar hazaras vara i majoritet.
Citera
2021-08-08, 04:05
  #988
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gudhuvud
Det är ingen förlust snarare vinst, de får sköta sig själva & väst slipper terrordåd när de håller sig borta från arabien, voila dubbelvinst.

Sen om 300 år kanske barnamördarna har chans erövra & mäta sig med europa & gör det men det är ju en annan historia.

Landet kommer snart vara kontrollerat till 100% av talibanerna. De som krigat för demokrati i landet har misslyckats.

Vi kommer få se en djävla diktatur utveckla sig i landet. Byggt på principer från stenålder.

Man får vara glad man inte bor i området.
Citera
2021-08-08, 05:18
  #989
Medlem
Majoriteten afghaner och de parasiterande socioekonomiska migranter som kommer till Sverige är muslimer och då talibanerna också är det samtidigt som regeringen upphöjer islam till skyarna som fredens teligion borde det ju nominellt vara ett idealiskt land att utvisa hazarerna till. Sedan bör det märkas i en mer seriös ton att Afghanistan faller till talibanerna mer eller mindre frivilligt vilket även talibanerna själva är snabba att framhäva. De som kämpar emot är ofta etniska minoriteter och diverse korrupta klaner som fått stor ekonomisk och politisk makt i Kabul, d.v.s de har något att förlora.
Citera
2021-08-08, 07:37
  #990
Medlem
Yayois avatar
DN publicerar en intervju idag med två svenskar som deltagit i Afghanistan. Bilden av att tillbakadragandet kom för tidigt bekräftas, kanske också att insatsen var för liten.

”– Jag klandrar västvärldens politiker. De beslutade om ett alltför tidigt tillbakadragande. Det afghanska folket får betala dyrt för det.
Svenska politiker har, i Callis Amids ögon, inte heller stått upp för den insats som de faktiskt röstat ja till.
– Jag har inga problem att göra jobbet i Afghanistan, att strida och behöva skjuta ihjäl motståndare. Men jag förväntar mig då att de som skickat mig dit tar den offentliga debatten. I stället har politikerna gömt sig bakom soldaterna, säger Callis Amid.”


DN: ”Vi svek dem som vi var satta att skydda”

https://www.dn.se/sverige/vi-svek-de...ta-att-skydda/
__________________
Senast redigerad av Yayoi 2021-08-08 kl. 07:58.
Citera
2021-08-08, 12:49
  #991
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
DN publicerar en intervju idag med två svenskar som deltagit i Afghanistan. Bilden av att tillbakadragandet kom för tidigt bekräftas, kanske också att insatsen var för liten.

”– Jag klandrar västvärldens politiker. De beslutade om ett alltför tidigt tillbakadragande. Det afghanska folket får betala dyrt för det.
Svenska politiker har, i Callis Amids ögon, inte heller stått upp för den insats som de faktiskt röstat ja till.
– Jag har inga problem att göra jobbet i Afghanistan, att strida och behöva skjuta ihjäl motståndare. Men jag förväntar mig då att de som skickat mig dit tar den offentliga debatten. I stället har politikerna gömt sig bakom soldaterna, säger Callis Amid.”


DN: ”Vi svek dem som vi var satta att skydda”

https://www.dn.se/sverige/vi-svek-de...ta-att-skydda/

Den stora skammen för alla svenskar är förstås att svenska soldater överhuvud taget deltog i USA:s och NATO:s vidriga aggressionskrig. Det är rätt att kritisera de svenska politikerna för att de sände svenska soldater i krig för en orättfärdig sak. Att man ville fjäska för USA är ingen ursäkt.

Nu har afghanerna besegrat USA och NATO efter 20 års krig, precis som vietnameserna besegrade USA för snart 50 år sedan. Vi och andra som bidragit till förödelsen bör nu hjälpa afghanerna att bygga upp sitt sönderbombade land. Det är det minsta vi kan göra för att sona våra brott.
Citera
2021-08-08, 13:02
  #992
Medlem
Reguluss avatar
Flera media rapporterar idag att talibanerna erövrat provinshuvudstaden Kunduz i norra Afghanistan efter hårda strider. Detta är den tredje provinshuvudstaden som fallit på kort tid:

Hårda strider med talibaner i provinshuvudstad. Staden har fallit, uppger AFP

Talibanerna har tagit kontroll över staden Kunduz i norra Afghanistan, enligt AFP.

Segern ses som en av de viktigaste sedan offensiven inleddes i maj.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ovinshuvudstad

Talibanernas framgångsrika offensiv i norra Afghanistan kommer lite överraskande. De flesta bedömare trodde att de skulle kraftsamla i södra Afghanistan där landets näst största stad Kandahar redan är omringad av talibanernas trupper. Förloppet påminner om slutfasen på Vietnamkriget, där det också skedde en samtidig offensiv mot den USA-stödda regimen på flera fronter.
Citera
2021-08-08, 13:33
  #993
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekymradMedborgare
Intressant läsning.

Betänk att USA har förlorat väldigt mycket manskap och vill inte dra sig ur i första taget. De vill lämna över landet i så bra ordning som möjligt.

“Lämna över landet“? De har aldrig haft kontroll. Kontroll hade betytt att talibanerna hade utrotats. Polis och militär stärks, infört ett fungerande parlament och demokrati, startat upp inhemsk produktion, etablerat handel med andra länder. Men eftersom de allierade inte kunde hantera korrupta politiker som har kusiner inom talibanrörelsen så varvserie dömt från den dagen Bill Clinton bombade Afghanistan.

Hur mycket jag än hatar talibanerna då hade en av deras tidigare ledare rätt ”usa har vapnen men vi har tiden”.
Citera
2021-08-08, 13:47
  #994
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Den stora skammen för alla svenskar är förstås att svenska soldater överhuvud taget deltog i USA:s och NATO:s vidriga aggressionskrig. Det är rätt att kritisera de svenska politikerna för att de sände svenska soldater i krig för en orättfärdig sak. Att man ville fjäska för USA är ingen ursäkt.

Nu har afghanerna besegrat USA och NATO efter 20 års krig, precis som vietnameserna besegrade USA för snart 50 år sedan. Vi och andra som bidragit till förödelsen bör nu hjälpa afghanerna att bygga upp sitt sönderbombade land. Det är det minsta vi kan göra för att sona våra brott.
Vilka afghaner talar du om? Vilka är det vi ska hjälpa? Ser du inte vad som håller på att hända i landet?

Menar du afghanerna (militär, polis, civila) som i skrivande stund strider mot terrorsekten talibanerna, eller menar du rent av att vi ska hjälpa talibanerna? Om bara några veckor kan sekten ha tagit över hela landet. Medeltidslagar och masshängningar från lyftkranar är framtiden. Vad menar du att hbtq-Sverige ska bygga upp i den röran? Salafistmoskéer?

Vad Sverige kommer göra är att åter igen sära på skinkorna och ta emot en gigantisk flyktingvåg.
__________________
Senast redigerad av Jiren 2021-08-08 kl. 13:58.
Citera
2021-08-08, 13:49
  #995
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
“Lämna över landet“? De har aldrig haft kontroll. Kontroll hade betytt att talibanerna hade utrotats. Polis och militär stärks, infört ett fungerande parlament och demokrati, startat upp inhemsk produktion, etablerat handel med andra länder. Men eftersom de allierade inte kunde hantera korrupta politiker som har kusiner inom talibanrörelsen så varvserie dömt från den dagen Bill Clinton bombade Afghanistan.

Hur mycket jag än hatar talibanerna då hade en av deras tidigare ledare rätt ”usa har vapnen men vi har tiden”.

Hela det neokonservativa konceptet att man med militärt våld kan påtvinga ett annat land sina egna värderingar och politiska preferenser är dömt att misslyckas. Ett demokratiskt folkstyre måste byggas underifrån och vila på folkets samtycke, inte främmande makts bajonetter.
Citera
2021-08-08, 14:00
  #996
Medlem
Är vi granne med Afghanistan,?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback