Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-02, 20:55
  #745
Medlem
longbow4ys avatar
Min vana trogen ser jag saker från lite andra vinklar.

Den Svenska insatsen i Afghanistan var lyckad för det syfte den igångsattes för.
Det syftet var inget annat än att vara solidariska med USA/Nato och på så sätt öka sannolikheten att USA/Nato skulle komma till svensk hjälp om det skulle behövas. När beslutet togs var Sveriges försvar omgjort till ett insatsförsvar som egentligen måste vara en del av NATO för att fungera. Och det var i den egenskapen Sverige var tvunget att markera närvaro i Afghanistan.

För USA och befolkningsmajoriteten i Afghanistan är dock insatsen ett misslyckande då man inte vann freden.

Men ingen kräver väl att Sverige skall vinna själva i Afghanistan? Det vore väldigt naivt att tro så.

Svenska försvaret fick en rejäl uppryckning på alla sätt och den erfarenheten bland personalen utgör nu kärnan i det nya territorialförsvarets uppbyggnad till en modern och vältränad försvarsmakt.

Dyrt övningsfält men ovärderligt erfarenhet.

Är jag alldeles för cynisk nu?
Citera
2017-03-02, 21:29
  #746
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Min vana trogen ser jag saker från lite andra vinklar.

Den Svenska insatsen i Afghanistan var lyckad för det syfte den igångsattes för.
Det syftet var inget annat än att vara solidariska med USA/Nato och på så sätt öka sannolikheten att USA/Nato skulle komma till svensk hjälp om det skulle behövas. När beslutet togs var Sveriges försvar omgjort till ett insatsförsvar som egentligen måste vara en del av NATO för att fungera. Och det var i den egenskapen Sverige var tvunget att markera närvaro i Afghanistan.
Det är en riktig analys. I den norska utvärderingen av deras Afghanistaninsats sades rent ut att den uppnått det viktigaste syftet, nämligen att visa lojalitet gentemot USA/Nato för att få lojalitet tillbaka. För Sveriges del kan utvärderingen inte säga detsamma, eftersom det att etablera ett slags tacksamhetsskuld gentemot Sverige från USA/Nato inte var ett utsagt mål. Dock var det det verkliga huvudmålet, liksom för insatsen i Libyen.

Fast frågan är ju om Trump kommer att se sig som satt i moralisk skuld till Sverige.
__________________
Senast redigerad av Aleksanterinkatu 2017-03-02 kl. 21:35.
Citera
2017-03-02, 22:12
  #747
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Det är en riktig analys. I den norska utvärderingen av deras Afghanistaninsats sades rent ut att den uppnått det viktigaste syftet, nämligen att visa lojalitet gentemot USA/Nato för att få lojalitet tillbaka. För Sveriges del kan utvärderingen inte säga detsamma, eftersom det att etablera ett slags tacksamhetsskuld gentemot Sverige från USA/Nato inte var ett utsagt mål. Dock var det det verkliga huvudmålet, liksom för insatsen i Libyen.

Så är det förstås. Och för alliansen hägrade naturligtvis ett NATO-medlemskap, där deltagandet i krigen i Libyen och Afghanistan skulle bli den svenska inträdesbiljetten.

Man bör dock hålla i minnet att det svenska deltagandet i Afganistankriget började redan 2002 under den socialdemokratiska regeringen. Att det överhuvud taget skedde berodde på att Göran Persson strävade efter att knyta Sverige närmare till USA och NATO. Det var alltså inte bara ett borgerligt projekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Fast frågan är ju om Trump kommer att se sig som satt i moralisk skuld till Sverige.

Det har jag svårt att tro.
Citera
2017-03-02, 22:24
  #748
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Men det här har ju de flesta av oss som haft någon som helst vetskap om insatsen i Afghanistan, vetat om redan.

Det är både skrattretande och illavarslande att politikerna inte valt att ta bladet ur munnen om Afghanistan förrän IDAG, flera år senare. Kanske det har att göra med anhörigas sorgearbete av sina soldater som aldrig kom hem?

Säkert är iallafall att missionen misslyckades den dag USA valde att bomba sig in i Afghanistan utan några planer på att verkligen konstruera ett civiliserat demokratiskt samhälle. Detta var istället något som NATO fick ta hand om senare genom ISAF, en slags Ad Hoc-lösning, en anledning för oss i väst att låta våra soldater leka cowboys under ett par år.

Jag har själv en lumparkompis som valde ett halvår i Afghanistan som prickskytt, mötte honom av en slump före jul i Oslo och när missionen kom upp så sa han "det var inte värt att bli sprängd i småbitar för den lönen" han beklagade sig även över situationen i Afghanistan idag men han trodde aldrig på den ideen från början.

Hade vi varit seriösa skulle vi ha börjat med en gång med utrensningar bland de afghanska politikerna och stammedlemmarna, så att verkligt duktiga, intellektuella och politiskt motiverade afghaner fick visa vad de kunde göra för sitt land. Nu är ju alla dessa bra människor antingen dödade av taliberna, eller så befinner de sig på någon av Europas alla asylboenden.

Det skulle inte förvåna mig om det slutar med att Afghanistan hamnar i den kinesiska maktsfären efter det att både Sovjetunionen och USA misslyckats med sina krig. Jag såg för några dagar sedan ett rykte om att någon sett kinesiska soldater i norra Afghanistan. Svårt att veta om man ska tro på det, men omöjligt är det inte. Kabulregimen kanske skaffar sig en ny beskyddare om Trump gör allvar av sitt hot att i högre utsträckning låta USA:s allierade betala för militära utgifter.
Citera
2017-03-02, 23:23
  #749
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det skulle inte förvåna mig om det slutar med att Afghanistan hamnar i den kinesiska maktsfären efter det att både Sovjetunionen och USA misslyckats med sina krig. Jag såg för några dagar sedan ett rykte om att någon sett kinesiska soldater i norra Afghanistan. Svårt att veta om man ska tro på det, men omöjligt är det inte. Kabulregimen kanske skaffar sig en ny beskyddare om Trump gör allvar av sitt hot att i högre utsträckning låta USA:s allierade betala för militära utgifter.
Afghanistan och Kina har sedan länge haft samarbete när det gäller att bekämpa terrorister. Förmodligen kommer de utöka samarbete än mer för att förhindra att turkfolk använder Afghanistan som bas mot attacker i Kina.
Citera
2017-03-02, 23:32
  #750
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Afghanistan och Kina har sedan länge haft samarbete när det gäller att bekämpa terrorister. Förmodligen kommer de utöka samarbete än mer för att förhindra att turkfolk använder Afghanistan som bas mot attacker i Kina.

Så kan det förstås vara. Det turkfolk som finns i Afghanistan - uzbeker - bor iofs i nordvästra Afghanistan. Gränsen mot Kina bebos av tadjiker, som är ett iranskt folk. Men detta sagt, så har det ju funnits ett visst samarbete mellan islamister i bägge länderna som inte nödvändigtvis är kopplad till deras etnicitet.
Citera
2017-03-03, 06:38
  #751
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Så kan det förstås vara. Det turkfolk som finns i Afghanistan - uzbeker - bor iofs i nordvästra Afghanistan. Gränsen mot Kina bebos av tadjiker, som är ett iranskt folk. Men detta sagt, så har det ju funnits ett visst samarbete mellan islamister i bägge länderna som inte nödvändigtvis är kopplad till deras etnicitet.
Som jag förstod det rör det sig om att Kina vill förhindra att terror-uigurer flyr sina straff eller flyttar sin operationsbas till Afghanistan och sprider islamism ohejdat.
Citat:
Moreover, China’s already restless Muslim-majority province of Xinjiang, which borders on Afghanistan, might be dangerously affected by a Taliban takeover there, or by the country’s dismemberment.
https://uyghuramerican.org/article/c...game-plan.html
Citera
2017-03-03, 08:22
  #752
Medlem
Pre 1914s avatar
Som sagt ovan, svagt av politikerna att kritisera insatsen nu 16 år efter att den började och 3 år efter att den nästan helt upphört. De hade gott om tid att optimera genom att vrida på rattar och dra i spakar under tiden insatsen pågick.
Sedan ställer jag mig mycket frågande själva självspäkandet, fanns det någon som trodde att just den svenska delen av insatsen egentligen skulle göra någon skillnad? Är det inte självklart att om sverige verkligen brydde sig så skulle de mobiliserat avsevärt mer resurser dit, och inte bara fler vaktsoldater utan andra civila kategorier också? Insatsen doldes dessutom rätt väl för oss icke-militärer från första början genom hemliga förband som åkte dit, och hemlighetsmakeriet fortsatte om än på en lägre nivå hela tiden fram.
Inte rätt metod om man vill ha förståelse från kön i hemlandet över uppoffringar och behovet av än mer uppoffringar.
Sverige gav afganistan lillfingret, och utbytet för afganistans del blev också ett lillfinger. Politikerjävlar, och tom allan widman kritiserar försvaret för att de stannade så länge...
Citera
2017-03-03, 18:02
  #753
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det skulle inte förvåna mig om det slutar med att Afghanistan hamnar i den kinesiska maktsfären efter det att både Sovjetunionen och USA misslyckats med sina krig. Jag såg för några dagar sedan ett rykte om att någon sett kinesiska soldater i norra Afghanistan. Svårt att veta om man ska tro på det, men omöjligt är det inte. Kabulregimen kanske skaffar sig en ny beskyddare om Trump gör allvar av sitt hot att i högre utsträckning låta USA:s allierade betala för militära utgifter.

Mycket, mycket möjligt. Om kineserna klarar av att hålla styr på talibanerna så kommer inte Trump säga emot om de "tog över".

Sägas skall dock att inget land kan styra över Afghanistan, utan det måste mognas i en demokratisk process genom generationer för att kunna fungera som alla andra länder.
Citera
2017-03-03, 18:08
  #754
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
För USA och befolkningsmajoriteten i Afghanistan är dock insatsen ett misslyckande då man inte vann freden.

Svårt att vinna ett krig när det är ett kulturellt system man krigar emot som inte går att tvätta bort på flera generationer.

Talibanerna är ju så mycket mer än en traditionell gerillarörelse, de finns inom alla strukturer i det afghanska samhället.

En man kan vara medlem av talibanerna men aldrig äga ett vapen, en man kan både vara soldat eller polis i den afghanska armeen och samtidigt vara medlem av talibanerna.

Soldater har bröder som de krigar emot som är talibaner, efter sin tjänst går de hem och äter middag med sin på dagtid fiende.

Flera av parlamentets ledamöter är medlemmar av rörelsen.

Det går liksom inte att kriga bort om det är integrerat i samhället. Det blir som att stympa sig själv.

Talibanerna är ytterligt en produkt av ett samhälle som inte bryr sig om människor, och så leder även talibanerna till ett sådant samhälle, så det är en evig rundgång.
Citera
2017-03-12, 15:54
  #755
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Mycket, mycket möjligt. Om kineserna klarar av att hålla styr på talibanerna så kommer inte Trump säga emot om de "tog över".

Sägas skall dock att inget land kan styra över Afghanistan, utan det måste mognas i en demokratisk process genom generationer för att kunna fungera som alla andra länder.

Det är en sanning som förtjänar att påpekas, och gäller inte bara Afghanistan. Vi tenderar att glömma hur lång tid demokratins framväxt tog i Sverige och andra industrialiserade länder. Det var naivt att tro att det skulle kunna ske över en natt i Afghanistan, Irak, Libyen, Somalia, Sudan, Jemen eller Syrien.

Tyskland och Japan efter andra världskriget framhålls ofta som exempel på att det går att införa demokrati över en natt. Dessa exempel är dock missvisande, då dessa bägge länder faktiskt hade demokratiska traditioner att falla tillbaka på: Weimarrepubliken och Taishōdemokratin. Demokrati var alltså inte något nytt och helt främmande begrepp för vare sig tyskar eller japaner.
Citera
2017-03-12, 16:09
  #756
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Som jag förstod det rör det sig om att Kina vill förhindra att terror-uigurer flyr sina straff eller flyttar sin operationsbas till Afghanistan och sprider islamism ohejdat.

https://uyghuramerican.org/article/c...game-plan.html

Det är begripligt att Kina inte vill ha en regim i Afganistan som sympatiserar med och stöder det uiguriska upproret. Dock bör man vara försiktig med att avfärda alla uigurer som terrorister. Uigurerna har drabbats av samma öde som tibetanerna: en massiv kinesisk kolonialisering som gjort dem till en minoritet i delar av sitt hemland.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback