Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-29, 18:19
  #265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Men vapenteknologin har utvecklats så att USA nu kan ta ut alla högre och mellan ledare med bomber och missiler. Detta gör att talibanerna kan få det svårt att verka i stort antal på ett effektivt sätt.

Snarare så dödar USA bönder och vanliga bybor varje dag med sina drönare. Skynet är verklighet. Skulle USA drabbas likadant skulle dom grina nåt otroligt.

Tänk om nån ens skulle döda massmördaren Obama vad mycket dom skulle gnälla?

Rätt symptomatiskt är att det är 68-generationens favorit fredspristagaren Obama som slaktar oskyldiga som den värsta krigsförbrytaren.
Citera
2012-07-29, 18:23
  #266
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Ny video från talibanerna, visar självmordsbombning mot en USA bas i Khost provinsen i östra Afghanistan.

http://www.youtube.com/watch?v=UsrTj_CQGxM

I och med att ni inte förstår Pashtu så kan ni hoppa över till efter 48 minuter, då börjar videon av själva attacken.

Så, vad tycker ni? Var det en bra självmordsbombning?

Det är väl bara en bigott radikaliserad islamist som tycker att en självmordsbombning kan vara bra.

Sju civila afghaner dog, 14 talibaner dog. Man använde 10 ton sprängmedel. Rent tekniskt så var det ett ytterst magert utfall av. I kommentaren under klippet så påstås det fabulöst nog att 100 amerikanare strök med. Det är väl bara talibaner och dess sympatisörer, med ett IQ på mellan 60 och 70 poäng, samt en oändligt stor värdeinvaliditet, som kan tro att USA skulle kunna mörka 100 soldaters död!

Nåja, något större effekt hade tydligen attacken i alla fall: Tre döda amerikaner och ca 30 allvarligt skadade. Men alltså inte hundra stycken döda, men däremot 100 skadade, varav de flesta kund återgå i tjänst samma dag.

http://www.washingtonpost.com/world/...ihV_story.html
__________________
Senast redigerad av Ola Schubert 2012-07-29 kl. 18:53.
Citera
2012-07-29, 18:24
  #267
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanWarfare
Snarare så dödar USA bönder och vanliga bybor varje dag med sina drönare. Skynet är verklighet. Skulle USA drabbas likadant skulle dom grina nåt otroligt.

Tänk om nån ens skulle döda massmördaren Obama vad mycket dom skulle gnälla?

Rätt symptomatiskt är att det är 68-generationens favorit fredspristagaren Obama som slaktar oskyldiga som den värsta krigsförbrytaren.

De mellan och högre taliban-ledare som tas ut identifieras först. Sedan kan de iof varit gethedar innan dess, men det hör liksom inte till saken.
Citera
2012-07-29, 18:30
  #268
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
De mellan och högre taliban-ledare som tas ut identifieras först. Sedan kan de iof varit gethedar innan dess, men det hör liksom inte till saken.

Lol, tror du på det själv? Det är flera tusen som dödats utan vare sig identifikation eller nån form av process innan.
Det är inte ens militären som dödar dom flesta utan civila företag eller CIA.
Tror du det handlar om nån form av rättegång när man från USA spränger en familj på andra sidan jorden med 5 minuters varsel?
Läs dom reportage som finns. Kolla Rolling stone.

Det är mord det handlar om.

Dom som dödades i World Trade Center identifierades ungefär lika mycket men det var tydligen inte ok?
__________________
Senast redigerad av UrbanWarfare 2012-07-29 kl. 18:37.
Citera
2012-07-29, 18:42
  #269
Avstängd
Dess modiga krigare skanker inte bort sitt land for intet. Ma dom segra! Ma livet segra!
Citera
2012-07-29, 18:50
  #270
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men precis som du skriver: Talibanerna måste formera sig på konventionellt militärt sett för att inte större städer, och då kommer USA att utplåna dessa trupper med flygbomber.

Sedan har talibanerna inte ett så stort stöd i Kabul och städer norr så att de kan infiltera städerna och ta över dem på det sättet.

Vad gäller propaganda så har väl USA, eller någon annan, aldrig påstått att vietnameserna tvingar sina kvinnor att gå omkring i tält, stenar "omoraliska kvinnor", utestänger flickor i från skolor och ännu värre saker. Sedan, att taliban-propagandan nu försöker att förneka/skyla över sådana saker, imponerar inte på någon skolad människa.

Återigen, nej det behöver dem inte. Hur intogs Kabul 1992? Tror du verkligen Karzais regering är annorlunda? Seriöst vem kommer vilja dö för hans korrumperade regering? Å andra sidan har talibanerna tiotusentals som är villiga om deras ledare beordrar dem, att imorgon utföra en självmordsbombning.

Nu snackar vi om Kabul 1992 som INTE intogs genom konventionell krigsföring. Men även om det skulle behövas rent teoretiskt så kommer talibanerna inte ha problem med detta då dem just intog Kabul 1996 på detta sättet.

Och nej, USA kommer inte flygbomba i Afghanistan, annars finns det ingen poäng i att lämna landet som dem lovat att dem ska göra.

Det är propaganda, för Saudi arabien stenar också omoraliska kvinnor och kvinnorna klär sig i Niqab där men man hör inte samma propaganda där. Du inser väl att allt som riktas mot talibanerna är propaganda för att rättfärdiga kriget?
Citera
2012-07-29, 18:55
  #271
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är väl bara en bigott radikaliserad islamist som tycker att en självmordsbombning kan vara bra.

Sju civila afghaner dog, 14 talibaner dog. Man använde 10 ton sprängmedel. Rent tekniskt så var det ett ytterst magert utfall av. I kommentaren under klippet så påstås det fabulöst nog att 100 amerikanare strök med. Det är väl bara talibaner och dess sympatisörer, med ett IQ på mellan 60 och 70 poäng, samt en oändligt stor värdeinvaliditet, som kan tro att USA skulle kunna mörka 100 soldaters död!

Dem mörkade denna attacken innan det visade sig att 3 amerikanska soldater dog och över 100 skadades. Nu är det inte mycket soldater som dog, men vi snackar ändå om en fortifierad bas som är en av dem största i östra Afghanistan. Att kunna spränga stora delar av basen, skada väldigt många och döda 3 stycken utan att ha tillgång till vare sig artilleri, flyg, stridsvagn, "riktiga" raketer, eller ens infanteri attack då man inte kan utföra sådant på grund av USAs flyg-övertag i luften, detta måste ändå ses som något bra utfört.

Psykiskt kommer det visa att amerikanarna är inte säkra någonstans i landet, moralen kommer höjas hos talibanerna, och framför allt visar det att dem inte har brist på krigare villiga att dö.

By the way, du är väl medveten att när amerikanarna lämnar kommer attackerna mot ANA, denna stackars patetiska slavarmé inte vara i form av 14 stycken självmordsbombare, utan i form av 1000 krigare från alla håll som kommer fullständigt förinta denna drog tuggande armé.

Talibanerna under 1990 talet besegrade Ahmed Shah Massouds armé som hade fullt arsenal av Sovjetiska vapen som tillfångatogs under kriget. Samt att han hade en allians av både tajiker och uzbeker i norr. Talibanerna besegrade även Gulbuddin Hekmatyar som hade fått alla sorters vapen av Pakistan som i sin tur fick dem av CIA i hopp om att han skulle erövra Kabul.

Även shia miliser hade fått mycket vapen från Iran, talibanerna besegrade dem utan problem. Och allt detta i en tid när dem precis hade skapats, alltså 1994. Idag är situationen lite annorlunda, regeringen är svagare idag än den var för 20 år sedan. Massoud är död och hans Norra allians existerar inte längre. Hekmatyar har inte längre tillgång till dem vapnen han hade innan.

Och talibanerna har fått nyttig erfarenhet genom krig dem senaste 11 åren samt fått en stark bas i Pakistan där dem alltid kan skicka 10 000 krigare därifrån.
__________________
Senast redigerad av Thunderman 2012-07-29 kl. 19:02.
Citera
2012-07-29, 18:56
  #272
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanWarfare
Lol, tror du på det själv? Det är flera tusen som dödats utan vare sig identifikation eller nån form av process innan.
Det är inte ens militären som dödar dom flesta utan civila företag eller CIA.
Tror du det handlar om nån form av rättegång när man från USA spränger en familj på andra sidan jorden med 5 minuters varsel?
Läs dom reportage som finns. Kolla Rolling stone.

Det är mord det handlar om.

Dom som dödades i World Trade Center identifierades ungefär lika mycket men det var tydligen inte ok?

Jag menar inte att man har någon rättegång innan. Jag menar bara att målet identifieras först innan det bekämpas. Är man ute efter t.ex. en mellan befälhavare så bombar man fanskapet då han t.ex. åker i sin bil.

Sedan finns det ju exempel på diverse misstag, typ de dödade jounalisterna som Wikileak släppt filmklipp om.
Citera
2012-07-29, 19:02
  #273
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Dem mörkade denna attacken innan det visade sig att 3 amerikanska soldater dog och över 100 skadades. Nu är det inte mycket soldater som dog, men vi snackar ändå om en fortifierad bas som är en av dem största i östra Afghanistan. Att kunna spränga stora delar av basen, skada väldigt många och döda 3 stycken utan att ha tillgång till vare sig artilleri, flyg, stridsvagn, "riktiga" raketer, eller ens infanteri attack då man inte kan utföra sådant på grund av USAs flyg-övertag i luften, detta måste ändå ses som något bra utfört.

Psykiskt kommer det visa att amerikanarna är inte säkra någonstans i landet, moralen kommer höjas hos talibanerna, och framför allt visar det att dem inte har brist på krigare villiga att dö.

By the way, du är väl medveten att när amerikanarna lämnar kommer attackerna mot ANA, denna stackars patetiska slavarmé inte vara i form av 14 stycken självmordsbombare, utan i form av 1000 krigare från alla håll som kommer fullständigt förinta denna drog tuggande armé.

Jo, jag är medveten om att förlusterna var högre än vad som först rapporterades, (därför rättade jag mitt inlägg ovan). Men det behövs inget artilleri eller flyg om man har tillgång till 10 ton sprängmedel och en chaufför som är beredd att offra livet. Rent spontant så skulle jag, om jag varit taliban, vilket jag tack och lov inte är, nog hellre använt dessa 10 ton spängmedel till vägbomber som skulle ha hållit motståndarna i ett ständigt nervöst tillstånd. Jag gissar att tanken bakom attacken har varit att åstakomma en repris av självmordsprängningen av marinkårsbaracken i Beirut, vilket fick USA att lämna det landet.

Sedan, om talibanerna skall ta sig an ANA så kan man onekligen behöva använda självmordbombare i stor skala. För att organisera 1000 soldater, (en bataljon), och få dessa att agera effektivt kräver militärt ledarskap. Detta saknar talibanerna på denna nivå, (vilket inte hindrar att de kan vara goda soldater individuellt, eller på gruppnivå). Och med tanke på att USA ständigt plockar ut ledare på mellan och högre nivåer så kommer man heller inte att få den kapaciteten så länge USA för sitt krig emot talibanerna.
__________________
Senast redigerad av Ola Schubert 2012-07-29 kl. 19:06.
Citera
2012-07-29, 19:06
  #274
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, jag är medveten om att förlusterna var högre än vad som först rapporterades, (därför rättade jag mitt inlägg ovan). Men det behövs inget artilleri eller flyg om man har tillgång till 10 ton sprängmedel och en chaufför som är beredd att offra livet. Rent spontant så skulle jag, om jag varit taliban, vilket jag tack och lov inte är, nog hellre använt dessa 10 ton spängmedel till vägbomber som skulle ha hållit motståndarna i ett ständigt nervöst tillstånd. Jag gissar att tanken bakom attacken har varit att åstakomma en repris av självmordsprängningen av marinkårsbaracken i Beirut, vilket fick USA att lämna det landet.

IED har man överallt i landet. Dessa attacker är också viktiga för att sänka moralen hos amerikanarna. Inga av deras baser får vara ifred, jag tror även Bagram har attackerats för några år sedan och vi såg CIA basen förintas för något år sedan, också den i Khost.

Om man vet att landsbygden styrs av talibanerna, medan ens egna baser attackeras, så kommer det sänka moralen och man kommer känna hur onödigt kriget är och man kommer vilja dra sig tillbaka. Sen när man lämnar landet så kan man starta ett total krig mot den afghanska regeringen med tusentals krigare i varje anfall.
Citera
2012-07-29, 19:08
  #275
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
IED har man överallt i landet. Dessa attacker är också viktiga för att sänka moralen hos amerikanarna. Inga av deras baser får vara ifred, jag tror även Bagram har attackerats för några år sedan och vi såg CIA basen förintas för något år sedan, också den i Khost.

Om man vet att landsbygden styrs av talibanerna, medan ens egna baser attackeras, så kommer det sänka moralen och man kommer känna hur onödigt kriget är och man kommer vilja dra sig tillbaka. Sen när man lämnar landet så kan man starta ett total krig mot den afghanska regeringen med tusentals krigare i varje anfall.

Oj, du hinner skriva nya inlägg medan jag kompletterar mina gamla

Se inlägget ovan om taibanernas förmåga att hantera 1000 tals män.
Citera
2012-07-29, 19:11
  #276
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Återigen, nej det behöver dem inte. Hur intogs Kabul 1992? Tror du verkligen Karzais regering är annorlunda? Seriöst vem kommer vilja dö för hans korrumperade regering? Å andra sidan har talibanerna tiotusentals som är villiga om deras ledare beordrar dem, att imorgon utföra en självmordsbombning.

Nu snackar vi om Kabul 1992 som INTE intogs genom konventionell krigsföring. Men även om det skulle behövas rent teoretiskt så kommer talibanerna inte ha problem med detta då dem just intog Kabul 1996 på detta sättet.

Och nej, USA kommer inte flygbomba i Afghanistan, annars finns det ingen poäng i att lämna landet som dem lovat att dem ska göra.

Det är propaganda, för Saudi arabien stenar också omoraliska kvinnor och kvinnorna klär sig i Niqab där men man hör inte samma propaganda där. Du inser väl att allt som riktas mot talibanerna är propaganda för att rättfärdiga kriget?

Jag håller med dig fullständigt om att USA:s allians med Saudi-arabien är ett patetiskt hyckleri. USA kommer dock även fortsättningsvis att understödja ifrån luften.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback