2012-02-10, 17:28
Medlem
Lantbruks avatar
Med den fruktansvärda terrorattacken i Norge förra året i färskt minne, så är det viktigt att tänka på att Anders Behring Breivik inte bara är en superrasistisk, jätteondskefull nynazistisk djävul som kravlat upp ur helvetets innandömen, utan att han också representerar ett HAT mot "de andra" - invandrarna i allmänhet och muslimerna i synnerhet - som återfinns i samhället. Om vi ska kunna hantera och bekämpa detta HAT så kan det vara nyttigt att lära av andra folk i andra tider, och hur de har hanterat högeretxtremism:

På den nordamerikanska kontinenten är man erfaren med och luttrad av högerextrema tankegångar från majoritetsbefolkningens/indianernas sida. De tankar som återfinns i Breiviks manifest 2083 - a european declaration of independence är kusligt lika de idéströmmningar som rådde på den nordamerikanska kontinenten under början av 1500-talet till slutet av 1800-talet.

När hövdingen för Powhatan-folket, Opchanacanough, hade genomfört massakern och terrorattentatet i Jamestown, Virginia, 1622 (där 347 människor dog), så inleddes en viktig debatt bland medicinmän över hela den nordamerikanska kontinenten, hur man bör handskas med inhemsk högerextremism som producerar hat och fiendebilder där européer i allmänhet och engelsmän i synnerhet står i fokus och där de beskrivs som "ockupanter" och "kolonisatötrer" och annnat hemskt. Jag har letat runt i arkiv och muséer i USA och hittat en nedskriven, autentisk diskussion (daterad tillbaka i tiden kring massakern i Jamestown) mellan en vis medicinman och en ung högerextremistisk indian (som delade världsbild med terroristen Opchanacanough), som jag tror att vi kan hämta inspiration från om vi vill bekämpa högerextremism idag, här i skandinavien:

---

- Hövding Örnen-med-de-rätta-åsikterna, jag skulle vilja diskutera en sak som djupt oroar mig.
- Vad är det som tynger ditt hjärta, Räven-som-tänker-fel?
- Jag är av uppfattningen att det pågår en europeisk kolonisering av den nordamerikanska kontinenten. Jag är djupt bekymrad över vilka konsekvenser detta kan medföra för oss i Powhatan-stammen och för andra indianstammar, och jag menar att vi bör göra något åt situationen innan det är för sent.
- ... är du medveten, Räven-som-tänker-fel, att du delar åsikter med Opchanacanough, som för bara några dager sedan mördade 347 engelska flyktingar?
- Jaha, men jag stödjer int...
- Du använder ord som "kolonisering" och tillämpar därför en hatisk retorik som skapar fiendebilder. När Opchanacanough mördade alla dessa oskyldiga människor så drevs han av ett hat som piskats upp av människor som dig. Ord är farliga, förstår du inte det, Räven-som-tänker-fel?
- Jaha, ok, men vad vill du att jag ska göra då, Örnen-med-de-rätta-åsikterna? Det pågår ju fortfarande en kolonisering av...
- Ah, ah, ah, nu är du där igen. Använd dig inte av hatisk retorik.
- "Hatisk retorik"? Jag beskriver ju bara hur verkligheten ser ut. Har du studerat medcinmannens Höken-som-pratar-för-mycket vetenskapliga studier, där det framgår att vi kommer att vara i minoritet i vårat eget land inom några århundraden, om inte utvecklingen stoppas. Inte bara vi i Powhatan-stammen kommer att möta detta öde. Sioux- Cherokee- och Comanche-folken kommer också att drabbas av samma öde. Vill du det?
- Höken-som-pratar-för-mycket är en rasistisk eurofob som har uteslutits ur medcinmännens råd. Vi kan inte tolerera hans intolerans.
- ...
- Några fler frågor?
- ... men, förstår du inte, inom några århundraden kanske vi kommer att leva i reservat. Vi kommer att vara en förtryckt minoritet i vårat eget land, européerna kommer att ta öv...
- ♪ ♭ ♪ Ly-o-lay-ale-loya that be racist Ly-o-lay-ale-loya that be racist Ly-o-lay-ale-loya ♪ ♭ ♪
- ...eh, vad håller du på med?
- Jag försöker driva ut intoleransens ande ur din kropp. Om du fortsätter att sprida hat så måste jag tyvärr kontakta Powhatans säkerhetspolis (PST) så att de kan hålla koll på dig, så att du inte blir en ny Opchanacanough menar jag.
- Du kommer ju inte med några sakliga argument som motbevisar det jag säger, Örnen-med-de-rätta-åsikterna. Du försöker ju bara skrämma mig till tystnad genom guilt by association.
- Men nu får det vara NOG, jag är så trött på ditt HAT . Året är 1622, jag trodde att sådana här åsikter hörde till det förgångna. "Vi kommer att leva i reservat inom några århundraden" vilket konspiratoriskt, sinnessjukt och HATISKT skitsnack. Året är som sagt 1622, vi behöver inte inavlade RTs (red trash) som dig.
- Men...
- ♪ ♭ ♪ Ly-o-lay-ale-loya that be racist Ly-o-lay-ale-loya that be racist Ly-o-lay-ale-loya ♪ ♭ ♪

---

Jag noterar, med värme i bröstet, hur norrmännen (gud välsigne dom) hanterar norsk högerextremism på samma sätt som Hövding Örnen-med-de-rätta-åsikterna hanterade Powhatansk högerextremism. Om man kommer i kontakt med en person som delar Breiviks konspiratoriska världsbild om "en muslimsk kolonisering" så bör man underrätta säkerhetsmyndigheterna om vederbörandes existens, så att individen ifråga kan kartläggas och förbjudas att yttra sina åsikter. Precis på samma sätt som de som delade Opchanacanoughs konspiratoriska världsbild om "en europeisk kolonisering" behandlades, vill säga.

Det är därför glädjande att Norge och andra europeiska länder efter 22/7 (med Östtyskland som förebild) börjat lägga allt fler resurser på att bekämpa åsiktsbrott:
http://www.friatider.se/norsk-asiktspolis-ska-jaga-natrasism

Jag tycker att det är väldigt fint.

Det är så vi bör handskas med högerextremism och HAT .
Senast redigerad av Lantbruk 2012-02-10 kl. 18:28.
Citera
2012-02-10, 17:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Hm, men i motsatts till dig så tror jag inte att man, på något som helst sätt, kan jämställa den indianska ursprungsbefolkningen och den amerikanska kolonialismen med Europeér och muslimsk invandring.

För jag förstår givetvis vad du vill landa i!

Muslimer, (med möjligtvis något extremislamistiskt undantag), kommer inte till Europa för att grunda eller expandera en stat.

Och vad gäller din syn på vad som är svensk "ursprungsbefolkning", så har du tidigare angett att förfäderna bör ha bott i Sverige, åtminstone, sedan år 1900. Med den definitionen så är den största delen av det du kallar "ursprungsbefolkning" i Sverige redan "utrotad"; (jag vet att ni radikaliserade islamofober älskar att använda sådana extrema uttryck för att rättfärdiga extrema handlingar).

Jag, och möjligtvis du, platsar, enligt din definition, som svensk sk "ursprungsbefolkning", men det gör, mycket troligt inte en majoritet av debattörerna på Flashback. Så vad skall du göra med dem? Och vad skall du göra med mig, som motsätter sig din sjuka ideologi?
Citera
2012-02-10, 18:16
Medlem
Fromlandss avatar
Genom världshistorien har etniska grupper spridit ut sig/erövrat/koloniserat/beblandat/förintats/försvarat sig med näbbar o klor ..osv.
Detta vill jag påstå har varit en naturlig del av mänsklighetens öde.
Bara för att turen kommit till oss som kallar oss som något så urlöjligt som Svenskarbetyder inte det att vi har rätt att påverka vårt eget öde.
Citera
2012-02-10, 18:21
Medlem
Mycket humoristikt, men sätter samtidigt saker i ett intressant perspektiv, väl skrivet.

Jag håller till viss del med Ola om att situationen i det koloniala Amerika inte riktigt kan likställas med situationen i Europa idag, men å andra sidan så var det väl ganska få ur den Amerikanska urbefolkningen som förutsåg hur Européerna skulle tränga undan dem från sina hem heller.

I övrigt finner jag det ganska tragiskt att ingen vill bemöta Räven-som-tänker-fel på en saklig nivå, eftersom de vet att han tänker fel så borde det väl inte vara några större problem att förklara det för honom.
Senast redigerad av Disciplina 2012-02-10 kl. 18:29.
Citera
2012-02-10, 22:53
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hm, men i motsatts till dig så tror jag inte att man, på något som helst sätt, kan jämställa den indianska ursprungsbefolkningen och den amerikanska kolonialismen med Europeér och muslimsk invandring.

Muslimer, (med möjligtvis något extremislamistiskt undantag), kommer inte till Europa för att grunda eller expandera en stat.

Och vad gäller din syn på vad som är svensk "ursprungsbefolkning", så har du tidigare angett att förfäderna bör ha bott i Sverige, åtminstone, sedan år 1900. Med den definitionen så är den största delen av det du kallar "ursprungsbefolkning" i Sverige redan "utrotad"; (jag vet att ni radikaliserade islamofober älskar att använda sådana extrema uttryck för att rättfärdiga extrema handlingar).

Jag, och möjligtvis du, platsar, enligt din definition, som svensk sk "ursprungsbefolkning", men det gör, mycket troligt inte en majoritet av debattörerna på Flashback. Så vad skall du göra med dem? Och vad skall du göra med mig, som motsätter sig din sjuka ideologi?

Jag är helt på dina sida, och tillsammans måste vi bekämpa de högerextremistiska vindarna. Precis som det idag är korkat att hävda att Opchanacanough hade rätt i sina konspirationsteorier om en "europeisk kolonisering", så kommer det inom några decennier att betraktas som lika korkat att hävda att Anders Behring Breivik hade rätt i sina konspirationsteorier om en "muslimsk kolonisering".
Citera
2012-02-10, 22:55
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Genom världshistorien har etniska grupper spridit ut sig/erövrat/koloniserat/beblandat/förintats/försvarat sig med näbbar o klor ..osv.
Detta vill jag påstå har varit en naturlig del av mänsklighetens öde.
Bara för att turen kommit till oss som kallar oss som något så urlöjligt som Svenskarbetyder inte det att vi har rätt att påverka vårt eget öde.

Exakt. Indianerna håller med dig. De har lagt sin smutsiga historia på hyllan.
Citera
2012-02-10, 22:55
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Mycket humoristikt, men sätter samtidigt saker i ett intressant perspektiv, väl skrivet.

Jag håller till viss del med Ola om att situationen i det koloniala Amerika inte riktigt kan likställas med situationen i Europa idag, men å andra sidan så var det väl ganska få ur den Amerikanska urbefolkningen som förutsåg hur Européerna skulle tränga undan dem från sina hem heller.

I övrigt finner jag det ganska tragiskt att ingen vill bemöta Räven-som-tänker-fel på en saklig nivå, eftersom de vet att han tänker fel så borde det väl inte vara några större problem att förklara det för honom.

Det handlar om att vi inte får ge rasismen en plattform.
Senast redigerad av Lantbruk 2012-02-10 kl. 22:57.
Citera
2012-02-10, 23:09
Medlem
Ustyugov2s avatar
Citat:

Självklart kan man jämställa invandring och demografiska förändringar med invandring och demografiska förändringar.

Dina två nedersta stycken gör mig konfunderad. Tror att varenda antirasist, däribland Lantbruk, skulle se t.ex. estlandsättlingarna André Pops och Kristian Luuk som svenskar. Vad menar du med att svensken skulle vara utrotad idag? Den dag svenskarnas situation ser ut som indianernas idag, alltså en pytteliten minoritet satt i reservat i ett land där helt andra folkslag styr, skulle vi kunna tala om att vi är utrotade, om än några hundratusentals alltså lever. Man talar ju t.ex. om en "Förintelse" av ett folk som idag är mer livskraftigt och inflytelserikt än någonsin, och som dessutom har ett eget land. Huruvida framtidens etniska ledargrupper kommer vara lika altruistiska som amerikanerna och sätta oss i reservat återstår dock att se för våra efterkommande, själv tvekar jag.

Bra trådstart som vanligt Lantbruk, förresten. Tycker det är nyttigt med sådana här jämförelser som sätter saker och ting i perspektiv och som utmanar ens världsbild lite grann. Jag menar, vilken vit människa sympatiserar inte med indianerna mot de onda vita rasistkolonialisterna? Den här jämförelsen tvingar en att ta ställning om huruvida man är konsekvent eller dubbelmoralist.
Citera
2012-02-10, 23:33
Medlem
Citat:
Nu faller som tur är inte jag under stämpeln islamofob(vad jag vet), dock så kan jag inte låta bli att förfasas över hur politiska dissidenter väljer att stämpla människor med vissa åsikter som psykiskt störda, låter som något som passar in i en novell skriven av George Orwell, vad kommer ske härnäst? Ska Ola Schubert tillsammans med Sahlin, Reinfeldt, Daniel Poohl och övriga toleranta, solidariska, renhjärtade, korrekta och goda människor tvångsinlägga dessa galningar? Hur ska vi få bukt på denna psykiska störning som sprider sig likt askan i vinden? Utfärda skottpeng? Gaskammare?
Citat:
Den stora frågan är nog snarare vad ni kommer göra med människor som begår tankebrott nu när vindar som klassas som "höger" sveper in över Europa.
Citera
2012-02-10, 23:43
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Exakt. Indianerna håller med dig. De har lagt sin smutsiga historia på hyllan.
Nu var jag iofs ironisk för att se ev reaktioner.
Citera
2012-02-10, 23:49
Medlem
Men vem av indianerna hade rätt? hur lever dom idag?
Men gillar indianens tankesätt skulle nog fungera om alla tänkte så inte bara indianerna
Citera
2012-02-11, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Med den fruktansvärda terrorattacken i Norge förra året i färskt minne, så är det viktigt att tänka på att Anders Behring Breivik inte bara är en superrasistisk, jätteondskefull nynazistisk djävul som kravlat upp ur helvetets innandömen, utan att han också representerar ett HAT mot "de andra" - invandrarna i allmänhet och muslimerna i synnerhet - som återfinns i samhället. Om vi ska kunna hantera och bekämpa detta HAT så kan det vara nyttigt att lära av andra folk i andra tider, och hur de har hanterat högeretxtremism:

hur kan du skriva att han va nynazistisk när han själv skriver i sitt manifest att han är antinazist?

Breivik va Frimurare och inget annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in