Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-10, 03:26
  #1
Medlem
Hej

Jag tänkte tvätta bilen och undrar om vad ni tycker om Wash a Car eller Fun Wash i Malmö? Bilen jag kör är ganska ny och fin i lacken. Jag vill inte riskera att få repor m.m.

Så vad tycker ni som har testat? är det bra? Blir bilen ren?Kostar det mycket?

PS: läste lite på nätet att vattnet återanvänds på tvättstationen/stället samt att man ska akta sig för högtryck med varmt vatten då det skadar vaxet på bilen?

Tack i förhand!!
Citera
2012-02-10, 11:00
  #2
Medlem
m.f.l.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoiten
Hej

Jag tänkte tvätta bilen och undrar om vad ni tycker om Wash a Car eller Fun Wash i Malmö? Bilen jag kör är ganska ny och fin i lacken. Jag vill inte riskera att få repor m.m.

Så vad tycker ni som har testat? är det bra? Blir bilen ren?Kostar det mycket?

PS: läste lite på nätet att vattnet återanvänds på tvättstationen/stället samt att man ska akta sig för högtryck med varmt vatten då det skadar vaxet på bilen?

Tack i förhand!!

Varför skall du vara rädd om vaxet på bilen? Du bör ju oavsett vaxa bilen efter tvätten. Men har tvätten roterande borstar så finns ofta risken för repor bilen kan ha något grus liggandes eller så kan det finnas i borstarna men tror inte det skall vara någon risk med grus i borstarna i dagens tvättar.

Men båda de tvättarna kör ju med högtryck så det skall inte vara någon fara men bäst är ju att först skölja bort lös smuts utan tryck på vattnet. Så du kan gott använda de tvättarna men passa på att lägga ett bra vax efter tvätten.
Citera
2012-02-10, 13:48
  #3
Medlem
BAB7s avatar
Jag har också en relativt "fin" bil.
När jag tvättar i Malmö då gör jag det på Agnesfridsvägen, det är ett bra ställe.

4 poletter dvs 80:- brukar det bli om bilen är smutsig, är bilen bara dammig så spolar jag av för 1 eller 2 poletter, dom kostar som sagt 20:- st.

Kortfattat gör jag såhär:
1. spolar med högtryck med första poletten, drar sedan en snabb spolning över skumborsten samt känner med fingarna på borsten för att kolla så att ingen grus etc finns kvar.
2. med den andra och tredje poletten använder jag skumborsten.
3. med sista poletten spolar jag av bilen med avspolning och efter halva tiden slår jag över till högglans.

Sen torkar den utan torkfläckar, efter tvätten brukar jag torka av mellan dörrar och bagagelucka.
Citera
2012-02-10, 13:57
  #4
Medlem
BAB7s avatar
Kan tillägga att min bil är nästan exakt 2 år gammal nu och har rullat 9.200 mil.
Jag tvättar den c.a 2 gånger i veckan och det finns inga repor och lacken är högblank, som ny!
Jag har vaxat bilen 1 gång.
Citera
2012-02-10, 18:00
  #5
Medlem
TheMPGs avatar
Jag använder denna typ av tvätt frekvent, men aldrig borsten. Det är inget fel på borsten i sig, det är ovetskapen om hur kunden innan har använt bortsten. Är inte speciellt sugen att tvätta min fina bil efter att någon taxichaufför har tvättat motorutrymmet och fälgarna.

Som tvätt mellan ordinarie handtvätten så duger en avspolning på dessa stationer utmärkt för att hålla bilen hyffsat snygg.
Citera
2012-02-10, 23:25
  #6
Medlem
Morderna tvättar är snäll mot din bil tvättar min -08 ofta i Rätt maskintvätt helt utan problem..
Citera
2012-02-10, 23:51
  #7
Medlem
Amazon-mannens avatar
Brukar använda den vid Svågertorp ( nära hemmet ) för att "blåsa av" dammet eller saltet mellan handtvättar i varmhall/GDStvätt. Borsthandtaget undviker jag av samma anledning som tidigare skribenter
Citera
2012-02-11, 13:24
  #8
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lauders
Morderna tvättar är snäll mot din bil tvättar min -08 ofta i Rätt maskintvätt helt utan problem..
Kan bara hålla med. Senaste generationen, biltvätt är skitbra.
Men OM jag hade en bil där lacken ännu inte blivit sliten så hade jag ändå handtvättat.
Citera
2013-07-02, 14:56
  #9
Medlem
Wowholypriests avatar
Kul läsning, det här med automatiska biltvättar och/eller borst tillsatser till de handhållna.
som ni säger så kanske inte alla borstar i sig sätter sina spår i lacken, utan mycket riktigt det är den smutsen som finns på bilen som kommer emellan.

Värsta årstiden att repa sin lack är vintern, bilen under är vinter smutsig, grus, tjära gegga.
Fin ny snö lägger sig på som ett fint täcke.
Sedan borstar man av snön som glider o fastnar i smutsen o drar den med sig över lacken

så som sagt anv först en smutsupplösande produkt att lägga på smutsig bil innan man blött ner den, annars späs det ut av vattnet på bilen och har ej samma effekt. Låt verka ett par minuter och spola sedan av hela bilen, nerifrån och upp, helst med varmvatten, men kallt fungerar också.

Tvätta o champonera sedan med en helt NY, svamp de kostar typ 30:- st, eller lammulls handske, som är ren. Spola sedan av bilen igen uppifrån och ner.
torka sedan bilen omsorgsfullt, med äkta eller syntetiskt sämsskinn (viktigt steg)

Ni som använder borstar, bästa sättet att se om era fina bilar är tvättrepsfria, är att inhandla eller låna en 4-500 W arbetslampa, och lysa bilen med den ca 40-60cm ifrån bilen, gör detta i ett garage, eller i alla fall innomhus, eller minst i skugga, sen ser ni om de verkligen är repfria.

VARNING...gör det EJ om ni är repalergiker, för ni blir aldrig friska igen efter detta...
__________________
Senast redigerad av Wowholypriest 2013-07-02 kl. 14:59.
Citera
2013-07-02, 18:20
  #10
Avstängd
jag kör med egen tvättsvamp o använder poletterna för o spola av bilen, skiter i att man inte får handtvätta som det står på skyltarna
:P
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback