Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-15, 07:59
  #11965
Medlem
Hyrorna är identiska med svenska
Citera
2022-04-15, 08:09
  #11966
Medlem
Och du fixar vitvaror själv, så var det förr iaf.
Citera
2022-04-15, 20:39
  #11967
Medlem
macknus avatar
Hyror beror lite på var du bor då det är mer marknadshyror här, jämför med andrahand i Sthlm tex.
I Stavanger är jag osäker men är ju fortfarande oljehuvudstaden i Norge så kan kanske kosta lite där eller iallafall jämförbart med Oslo, runt 10000 för mindre egen lägenhet. Rekommenderat att köpa så fort som möjligt även om du bara ska stanna några år.
Ganska likt Sverige i det mesta. Skaffa dnummer/personnummer sen konto så är det bara att köra på.
Citera
2022-04-15, 21:54
  #11968
Medlem
LeifD2s avatar
Stavamger: Räkna med 8-13000 för hyra av lägenhet beroende på läge och standard.

Värt att känna till: Stavanger ligger så till att det mesta av skitväder går rakt på. Inte fullt så regnigt som Bergen, men med vind.
Folk snackar stavangerdialekt. Man vänjer sig vid den också. Men det blir värre om du hamnar ut på vischan och ju längre söder ut på kusten du kommer desto värre blir det. Det blir bättre igen i Kristansand.
Stavanger är känt för att vara ett bra festar-ställe. Skiter man i väder och vind kan det nog bli ett par underhållande år därborta.
Citera
2022-04-16, 08:58
  #11969
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Stavamger: Räkna med 8-13000 för hyra av lägenhet beroende på läge och standard.

Värt att känna till: Stavanger ligger så till att det mesta av skitväder går rakt på. Inte fullt så regnigt som Bergen, men med vind.
Folk snackar stavangerdialekt. Man vänjer sig vid den också. Men det blir värre om du hamnar ut på vischan och ju längre söder ut på kusten du kommer desto värre blir det. Det blir bättre igen i Kristansand.
Stavanger är känt för att vara ett bra festar-ställe. Skiter man i väder och vind kan det nog bli ett par underhållande år därborta.

Träffat folk från Stavanger och hade inget jätteproblem med dialekten faktiskt, men 8000-13000 är ju som i Sverige. Sen är lönerna något högre där så det blir ju ändå lönsamt.

Hur funkar det att föra över pengar från Norska lönekontot till Svenska, är det komplicerat eller?
Citera
2022-04-16, 17:30
  #11970
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admiralone
Träffat folk från Stavanger och hade inget jätteproblem med dialekten faktiskt, men 8000-13000 är ju som i Sverige. Sen är lönerna något högre där så det blir ju ändå lönsamt.

Hur funkar det att föra över pengar från Norska lönekontot till Svenska, är det komplicerat eller?
Har man ett öra för dialekter är det inte knepigt. Men för gemene öra är det i de flesta fall den knepigaste dialekten att förstå som svensk.
Citera
2022-04-16, 20:25
  #11971
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admiralone
Träffat folk från Stavanger och hade inget jätteproblem med dialekten faktiskt, men 8000-13000 är ju som i Sverige. Sen är lönerna något högre där så det blir ju ändå lönsamt.

Hur funkar det att föra över pengar från Norska lönekontot till Svenska, är det komplicerat eller?

Föra över pengar beror på vad du har för bank. Jag hade handelsbanken i båda länderna fram till nyligen (Svesnka kontot är borttaget). Så jag skulle rekomendera dom. Väldigt bra service, aldrig några problem.

Undvik under alla omständigheter den norska banken DNB. Dyr och dålig.
Citera
2022-04-23, 00:38
  #11972
Medlem
nousernameneededs avatar
Hur funkar de här? funderar på o dra över te Norge och har en polare som också skulle vara sugen! men kruxet är att han är inte svenskmedborgare utan har endast fått uppehållstillstånd i Sverige... hur blir det då i Norge kommer han in i landet och får arbeta eller är det tvär nej?

För komme ihåg för ett par år sedan när jag tränade brottning och klubben åkte över och en av mina träningskamrater inte kunde åka med! och jag undrade varför och fick tillsvar av klubbledarna att eftersom han då var ifrån Ryssland och endast hade ett rysktpass! kommer inte ihåg om han hade uppehållstillstånd i Sverige, kunde bli nekad inträde i Norge, och då hade det bara varit för alla att vända om och åka hem igen.

hittar ingen info om detta när jag kollar! är inte så sugen på att dra själv och problemet här är ju tyvärr att han inte fått svensktmedborgarskap utan endast uppehållstillstånd.
Citera
2022-04-23, 05:58
  #11973
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Hur funkar de här? funderar på o dra över te Norge och har en polare som också skulle vara sugen! men kruxet är att han är inte svenskmedborgare utan har endast fått uppehållstillstånd i Sverige... hur blir det då i Norge kommer han in i landet och får arbeta eller är det tvär nej?

För komme ihåg för ett par år sedan när jag tränade brottning och klubben åkte över och en av mina träningskamrater inte kunde åka med! och jag undrade varför och fick tillsvar av klubbledarna att eftersom han då var ifrån Ryssland och endast hade ett rysktpass! kommer inte ihåg om han hade uppehållstillstånd i Sverige, kunde bli nekad inträde i Norge, och då hade det bara varit för alla att vända om och åka hem igen.

hittar ingen info om detta när jag kollar! är inte så sugen på att dra själv och problemet här är ju tyvärr att han inte fått svensktmedborgarskap utan endast uppehållstillstånd.

Var är han ifrån då?
Citera
2022-04-23, 12:49
  #11974
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Var är han ifrån då?

Icke EU/ESS land!
Citera
2022-04-23, 13:00
  #11975
Medlem
Hur lätt är det att få fast jobb som undersköterska i Norge ?

Hej! Jag är utbildad undersköterska och vill flytta till Norge. Men jag undrar hur lätt det är att få fast jobb som undersköterska där? Kommer det bli svårt för mig eller jobbigt? Jag kan tänka mig att bo vart som helst i Norge bara jag få ett fast jobb och ett nytt äventyr i mitt liv. Vilken stad tror ni behövs arbetskraft mest? Och är lättast att få ett jobb? Vilken stad?
Citera
2022-04-23, 13:03
  #11976
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej! Jag är utbildad undersköterska och vill flytta till Norge. Men jag undrar hur lätt det är att få fast jobb som undersköterska där? Kommer det bli svårt för mig eller jobbigt? Jag kan tänka mig att bo vart som helst i Norge bara jag få ett fast jobb och ett nytt äventyr i mitt liv. Vilken stad tror ni behövs arbetskraft mest? Och är lättast att få ett jobb? Vilken stad?
Jag har bott i Norge i fyra år. Jag har inte jobbat inom vården, däremot skall det vad jag har hört extremt enkelt att få jobb som undersköterska. Både med otroligt goda förmåner/lön och en del som jag kände i Oslo fick t.o.m gratis boende av företaget

Kan rekommendera finn.no - det är där man söker jobb i Norge.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback