Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-17, 12:13
  #10765
Medlem
Ska man skriva i hyreskontraktet också att hyresvärden står för fel i kyl/element/ugn/toalett?
Citera
2017-05-17, 15:57
  #10766
Medlem
Hwals avatar
Gratulerar med dagen alla som bor och jobbar i Norge! Vart alkohol sedan 09.00 idag, så är i god form nu
Citera
2017-05-17, 23:00
  #10767
Medlem
Okej, vi säger jag ansöker 50 jobb genom ansökningar med knappt något CV alls, bara sommarjobb 2011, 2012, 2013... Sedan om jag inte får något erbjudande efter dessa ansökningar, kan jag då åka till Norge och gå runt i jätte många affärer tills jag får ett jobb? Har tänkt vara där i ca 3 månader.
Citera
2017-05-18, 07:32
  #10768
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okkkkk
Okej, vi säger jag ansöker 50 jobb genom ansökningar med knappt något CV alls, bara sommarjobb 2011, 2012, 2013... Sedan om jag inte får något erbjudande efter dessa ansökningar, kan jag då åka till Norge och gå runt i jätte många affärer tills jag får ett jobb? Har tänkt vara där i ca 3 månader.

Bästa är alltid att gå runt och visa sig, på många ställen står det en lapp om att dom söker extrahjälp. Går du runt ett par dar borde du ha jobb inom ett par dagar om du kan presentera dig själv.
Citera
2017-05-18, 08:42
  #10769
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Bästa är alltid att gå runt och visa sig, på många ställen står det en lapp om att dom söker extrahjälp. Går du runt ett par dar borde du ha jobb inom ett par dagar om du kan presentera dig själv.
Det är jätte bra, särskilt nu då det är sommarsäsong.

Ska det stå på hyreskontraktet att hyresvärden står för skador i ugn/element/kyl/stopp eller problem i toaletten? Eller är det självklart ändå så det behövs inte skrivas?
Citera
2017-05-18, 16:26
  #10770
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okkkkk
Det är jätte bra, särskilt nu då det är sommarsäsong.

Ska det stå på hyreskontraktet att hyresvärden står för skador i ugn/element/kyl/stopp eller problem i toaletten? Eller är det självklart ändå så det behövs inte skrivas?

Längesedan jag hade hyreskontrakt men i både sverige och norge har jag för mig det som standard brukar stå något om att hyresvärden står för det som räknas som normalt slitage. Det innafattar då även vitvaror och toalett.
Citera
2017-05-19, 07:29
  #10771
Medlem
Frågade detta i mitt eget tråd om ingångslöner, men passar även på att fråga här:

Vad är utsikten att få ett juristjobb i Norge med en svensk juristexamen? Vissa tjänsteannonser kräver "[norsk] juridisk embetseksamen" och där är det nog stopp. Det finns emellertid flera annonser som lägger till "eller motsvarande" och en av annonserna uttryckligen säger att de tar emot ansökningar på svenska och danska. Men det verkar inte vara normalt, så jag ville kolla om någon visste hur utbrett det är att man anställer svenskar till juristposter där.

Relevant artikel: http://www.realtid.se/karriar/hon-go...ar-i-stavanger
Citera
2017-05-20, 12:03
  #10772
Medlem
Inte jobbat i Norge sedan 2012, men får fortfarande - varje år - hem en deklaration. Jag vet att jag inte behöver fylla i något, men går det att ordna så att den slutar skickas ut? Känns onödigt att ens öppna kuvertet varje år.
Citera
2017-05-21, 10:39
  #10773
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachtzeit
Inte jobbat i Norge sedan 2012, men får fortfarande - varje år - hem en deklaration. Jag vet att jag inte behöver fylla i något, men går det att ordna så att den slutar skickas ut? Känns onödigt att ens öppna kuvertet varje år.

Har du provat kontakta skatteverket?
Verkar som att du fortf. är inskriven i Norge fastän du bor i Sverige, alternativt att du fortf. har ett bankkonto där.
Citera
2017-05-21, 11:47
  #10774
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Har du provat kontakta skatteverket?
Verkar som att du fortf. är inskriven i Norge fastän du bor i Sverige, alternativt att du fortf. har ett bankkonto där.

Ja, har bankkonto med 13 kr. Går inte att stänga eftersom det är pengar på det, men för lite pengar för att kunna föra över dem då avgiften överstiger summan
Citera
2017-05-21, 12:35
  #10775
Medlem
Får man ett rum på finn.no i princip direkt? Alltså ca 90% chans att det är jag som får rummet?
Citera
2017-05-21, 15:08
  #10776
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachtzeit
Ja, har bankkonto med 13 kr. Går inte att stänga eftersom det är pengar på det, men för lite pengar för att kunna föra över dem då avgiften överstiger summan

Ingen i norge du kan föra över det till? Skänk till organisation? Eller bara be banken stänga kontot och skita i pengarna. Men kontakta skatteetaten och hör ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Får man ett rum på finn.no i princip direkt? Alltså ca 90% chans att det är jag som får rummet?

Blandat. Så länge du inte har någon dålig historik och bra jobb så får du det med en gång oftast om du är en dom vill ha speciellt om det är rum så vill dom att du passar in.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback