Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-23, 18:55
  #8341
Medlem
föresten, vilken jävla förädare du är TS
Citera
2014-04-23, 21:40
  #8342
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drogo
Fick fastanställning nu 2014 i Norge efter att ha jobbat 6 månader via ett bemanningsföretag.

Skall jag nu behålla mitt svenska statsmedborgarskap eller ska jag gå över till ett norskt?
Just nu har jag ett temporärt norsk personnummer (D-nummer)
Planen är ju att stanna ett bra tag nu då jag trivs med jobbet.

För- och nackdelar? Inget?

Det ska inte vara några problem att få vanligt personnummer utan att vara medborgare.

Jag har själv funderat på medborgarskapsfrågan och det finns vissa för- respektive nackdelar med båda;
Med norskt medborgarskap lyder du under dubbel lagstiftning även i utlandet, du kan alltså bli straffad i hemlandet för att ha gjort något i land X även om det är fullt lagligt där. Den största fördelen är att du får en bättre pension i Norge som medborgare (icke-medborgare kan inte uppnå full pension). Så får du självklart tillgång att arbeta med vissa saker som kräver medborgarskap (försvaret, som statsmeterolog, etc.), i tillägg får du leka demokrati i Stortingsvalen om du nu bryr dig om sådant.
Citera
2014-04-23, 22:43
  #8343
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
föresten, vilken jävla förädare du är TS

Eller hur! Inte bara ja som tänkte på de Förädare!
Citera
2014-04-24, 01:24
  #8344
Medlem
TruckUrbans avatar
Ska sticka över gränsen och sommarjobba i Norge i en månad fr.o.m. 1e juli - 1e augusti. Vad ska man tänka på? Skattekort, d-nummer och bankkonto vet jag, är det något mer? Vart fixar man d-nummer? Ska jag skatta själv då jag bor i en gränskommun?
Citera
2014-04-24, 03:39
  #8345
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Ska sticka över gränsen och sommarjobba i Norge i en månad fr.o.m. 1e juli - 1e augusti. Vad ska man tänka på? Skattekort, d-nummer och bankkonto vet jag, är det något mer? Vart fixar man d-nummer? Ska jag skatta själv då jag bor i en gränskommun?


Varför bara en månad? Kan bli lite svårt med vissa ting och du måste nog "bända" lite på sanningen för att få det att gå smidigt...

Har du fått ett jobb/anställning? Skattekort kommer bli väldigt svårt för dig att hinna få innan första lönen. Be arbetsgivaren att hålla inne lönen tills du fått skattekortet och levererat detta till dem - annars får du skatta 50% av lönen. Hmm, 1 månad - då kommer du inte över gränsen för hur mycket du får tjäna på ett år (tror det är 40 000/år) och ingen skatt skall väl dras då...? Skattekort kanske du behöver ändå - är väldigt osäker här!

D-nummer och skattekort fixar du enklast i den stad där du skall jobba - de flesta har ett eget skattekontor dit du går. Är staden/kommunen väldigt liten så finns det oftast ett kontor inom några mils räckvidd - kolla detta på http://www.skatteetaten.no/no/Person/

Är du utsänd av en svenskregistrerad firma skattar du i Sverige, norskt bolag/kommun/stat så skattar du i Norge, men skall du bara jobba en månad blir väl detta inte aktuellt för dig. Vet faktiskt inte om du måste ha ett skattekort då... Vet verkligen din arbetsgivare om att du endast skall jobba 1 månad, eller har du tackat ja till en längre anställning men ämnar sticka efter så kort tid?

Är osäker här men säger du till skatteetaten/skattekontoret att du endast skall jobba 1 månad så kan det säkerligen bli problem, de gillar nämligen inte "hoppjerkor"... Säg istället att du skall jobba minst 1 år och att du kommer åka hem till Sverige, minst en gång i veckan och att du bor i en gränskommun och därmed blir du klassad som "grensependlere". Har du inte papper på detta, vilket du ju inte har, så säg att du skall bli anställd genom ett bemanningsföretag.

Blev mycket osäkert här då jag aldrig stött på någon som endast skall jobba 1 månad... Andra som kan detta bättre får fylla på/i...

Lycka, till!




EDIT: Blev riktigt osäker på allt ovan nu - kolla med någon annan och ta det jag skrivit med en stor nypa salt, detta då jag är osäker på regler och så när du bara skall jobba 1 månad, sorry!
__________________
Senast redigerad av Bythewayimdead 2014-04-24 kl. 03:43.
Citera
2014-04-24, 12:06
  #8346
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drogo
Fick fastanställning nu 2014 i Norge efter att ha jobbat 6 månader via ett bemanningsföretag.

Skall jag nu behålla mitt svenska statsmedborgarskap eller ska jag gå över till ett norskt?
Just nu har jag ett temporärt norsk personnummer (D-nummer)
Planen är ju att stanna ett bra tag nu då jag trivs med jobbet.

För- och nackdelar? Inget?


Finns egentligen inte några nackdelar med Norge. Bättre samhällsklimat och mindre blattar, bättre utbud av jobb och fler valmöjligheter. Bättre statsfinanser och på det bättre bidrag och generösare villkor.

Finns inte en enda anledning som jag kan komma på att åka tillbaka till Sverige. Nu har du iof arbetslivserfarenhet och kanske större chans till jobb i Sverige men likväl kommer det vara som att stångas med en jävla tjur när 500+ kvinnor och invandrare går före dig för att de ska kvoteras in, du fattar.
Citera
2014-04-24, 12:13
  #8347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drogo
Fick fastanställning nu 2014 i Norge efter att ha jobbat 6 månader via ett bemanningsföretag.

Skall jag nu behålla mitt svenska statsmedborgarskap eller ska jag gå över till ett norskt?
Just nu har jag ett temporärt norsk personnummer (D-nummer)
Planen är ju att stanna ett bra tag nu då jag trivs med jobbet.

För- och nackdelar? Inget?
Som Dainea har sagt så finns det inget som hindrar dig från att skaffa norsk personnummer. Du blir inte medborgare i Norge för det. Det enda som sker är att du blir folkbokförd i norge, och då måste ha ett norskt personnr. Samma sak händer när norrmän flyttar till Sverige.

Om du nu mot förmodan en gång kommer ansöka om norskt medborgarskap så kan du tänka på det att det är ett mindre helvete att få visum till Kina.
Citera
2014-04-24, 12:14
  #8348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Finns egentligen inte några nackdelar med Norge. Bättre samhällsklimat och mindre blattar, bättre utbud av jobb och fler valmöjligheter. Bättre statsfinanser och på det bättre bidrag och generösare villkor.

Finns inte en enda anledning som jag kan komma på att åka tillbaka till Sverige. Nu har du iof arbetslivserfarenhet och kanske större chans till jobb i Sverige men likväl kommer det vara som att stångas med en jävla tjur när 500+ kvinnor och invandrare går före dig för att de ska kvoteras in, du fattar.
Finns många saker som man uppskattar mer med Sverige när man väl bor i Norge. Titta i Norge tråden så ser du, så simpla saker som hur matbutikerna är uppbyggda är mkt underligt.
Citera
2014-04-24, 14:14
  #8349
Avstängd
AnnaAnuss avatar
Hej!

Börjar jobba i Norge efter helgen

Kommer sova i "kuvert" i ett eget rum vad jag förstår.

185NOK/timme
245NOK/dag i matersättning
600NOK/vecka i reseersättning
Gratis Boende

Tänkte kolla tips gällande mat, pengarna jag får av jobbet vill jag såklart spara, försöka ta med egen mat varje vecka. Finns det kylskåp eller får man köpa med ett eget? Finns det kök att tillgå? eller äter man ute oftast?

Hur är gratisboendet? Trånga baracker eller hur ser det ut?
__________________
Senast redigerad av AnnaAnus 2014-04-24 kl. 14:24.
Citera
2014-04-24, 14:58
  #8350
Medlem
sozues avatar
Bo i Moss och Jobba i Oslo?

Tjäna! Det är så att polarn och jag har tänkt att dra till Norge.

Går det att bo i moss och jobba i oslo? Åka buss då i början för att sedan köra bil? Eftersom vi inte har några besparingar så kan jag och han bo hos en annan polare gratis till jag har råd/fått en egen lägenhet. Hört att man måste bekosta en egen spis och kyl/frys. Sen kan vi leva bra ihop polarn och jag? Vi har som sagt inte tänkt att spara pengar till en resa eller dylikt. Vi vill bosätta oss i moss/oslo och leva hyggligt! Med det menar jag att vi kan åka på en resa om året och inneha en bil i för cirka 100 000kr. Sen äta gott och festa? Antagligen blir det lager för båda då det är våran enda erfarenhet. Sitter jag och drömmer om guld och gröna skogar eller blir det nudlar och en 740?
Citera
2014-04-24, 15:45
  #8351
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Det är många som bor i Moss och jobbar i Oslo, så det går alldeles utmärkt. Visserligen är Moss en skittråkig WT-stad, men ni kommer självklart bo mycket billigare där än i Oslo.

Åker ni bil så tar det kring 40-50 minuter in till Oslo. Buss? Varför då? Åk tåg!

Vitvaror ingår i regel aldrig i hyreslägenheter i Norge, så det får ni skaffa själva. Tvättstugor finns normalt heller inte.

Visserligen tjänar man ofta bättre i Norge än i Sverige, men ni kommer ju inte plötsligt kunna leva lyxliv -för så stor skillnad är det inte.
Bilar är dyrare i Norge, bensin & försäkring med. Så frågan är väl egentligen vad ni ska ha bilen till?
Citera
2014-04-24, 15:50
  #8352
Medlem
sozues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det är många som bor i Moss och jobbar i Oslo, så det går alldeles utmärkt. Visserligen är Moss en skittråkig WT-stad, men ni kommer självklart bo mycket billigare där än i Oslo.

Åker ni bil så tar det kring 40-50 minuter in till Oslo. Buss? Varför då? Åk tåg!

Vitvaror ingår i regel aldrig i hyreslägenheter i Norge, så det får ni skaffa själva. Tvättstugor finns normalt heller inte.

Visserligen tjänar man ofta bättre i Norge än i Sverige, men ni kommer ju inte plötsligt kunna leva lyxliv -för så stor skillnad är det inte.
Bilar är dyrare i Norge, bensin & försäkring med. Så frågan är väl egentligen vad ni ska ha bilen till?

Känns lite handikappat att inte inneha bil. Söker inte lyxlix men en semester för 10k om året och käka det man känner för. Snackar inte stek nu utan pizza. Som det ser ut nu så har man 3k över efter hyra och räkningar. Lever verkligen bajs och vill leva lite kryddigare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback