Flashback bygger pepparkakshus!
2012-12-27, 21:53
Medlem
Någon som har koll på norska priserna på Tonfisk på burk, makrill i tomatsås och jordnötter, är det värt att ta med sig ett par kassar av detta eller skiljer det inte mycket i pris?

Ska från Göteborg till Stavanger och funderar på vilken väg som är snabbast och vilken som är lättast att undvika tull? Färjan mellan Strömstad - Sandefjord eller att köra runt Oslo-vägen?

Sen en sista fråga.. om jag tar med mig bil och har bevis med mig att jag ska vistas i Norge kortare än 1år, måste jag stå skriven på bilen eller räcker det att den står på min far?
Citera
2012-12-27, 22:17
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timbahh
Någon som har koll på norska priserna på Tonfisk på burk, makrill i tomatsås och jordnötter, är det värt att ta med sig ett par kassar av detta eller skiljer det inte mycket i pris?

Ska från Göteborg till Stavanger och funderar på vilken väg som är snabbast och vilken som är lättast att undvika tull? Färjan mellan Strömstad - Sandefjord eller att köra runt Oslo-vägen?

Sen en sista fråga.. om jag tar med mig bil och har bevis med mig att jag ska vistas i Norge kortare än 1år, måste jag stå skriven på bilen eller räcker det att den står på min far?
Det snabbaste är att köra till Moss och ta färjan över till Horten. Den färjan tar bara en halvtimme, sandefjordsfärjan tar 3-4 timmar. Visserligen blir det längre att köra då, men du tjänar ändå ett par timmar. Kostnadsmässigt vet jag inte vilket som är bäst, du slipper ett par vägtullar om du tar sandefjordsfärjan.

Jag skulle inte släpa med konserver eller jordnötter, visserligen är det väll billigare än i Sverige men inte mycket. Ta med så mycket sprit och röka du kan istället, och sälj på plats.
Citera
2012-12-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Jag skulle inte släpa med konserver eller jordnötter, visserligen är det väll billigare än i Sverige men inte mycket. Ta med så mycket sprit och röka du kan istället, och sälj på plats.

Just därför jag frågade om tullen, hur ofta går dom igenom bilen på diverse färja?
Citera
2012-12-27, 22:26
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Av alla matvaror i Norge är tonfisk på burk samt makrill i tomatsås de två saker jag vet som är av betydligt högre kvalitet och mer prisvärt där än hemma. Om man anpassar kostnaderna till vad du tjänar är de dessutom billigare än hemma. Sannolikt beror det på att de är väldigt populära och att norrmännen själva har en massa fiske i Nordsjön.

Vad gäller tonfisk, t.ex:
Glöm att som i Sverige behöva välja mellan Euroshoppers strimlade tonfiskrester för 6:90 eller riktig tonfisk från ICA för runt 23 kronor för en liten burk. I Norge har varje matbutik riktig, filétonfisk på burk av god kvalitet för runt 8-10 NOK.

Stabburets makrill i tomatsås brukar norrmän som bor i Sverige ta med sig lådvis av hem efter att de hälsat på släkten i Norge, och det med god anledning. Jag har trots idogt letande inte lyckats hitta något lika bra av något märke här i Sverige. En stor konserv kostar runt 15-16 NOK.
Citera
2012-12-27, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Av alla matvaror i Norge är tonfisk på burk samt makrill i tomatsås de två saker jag vet som är av betydligt högre kvalitet och mer prisvärt där än hemma. Om man anpassar kostnaderna till vad du tjänar är de dessutom billigare än hemma. Sannolikt beror det på att de är väldigt populära och att norrmännen själva har en massa fiske i Nordsjön.

Vad gäller tonfisk, t.ex:
Glöm att som i Sverige behöva välja mellan Euroshoppers strimlade tonfiskrester för 6:90 eller riktig tonfisk från ICA för runt 23 kronor för en liten burk. I Norge har varje matbutik riktig, filétonfisk på burk av god kvalitet för runt 8-10 NOK.

Stabburets makrill i tomatsås brukar norrmän som bor i Sverige ta med sig lådvis av hem efter att de hälsat på släkten i Norge, och det med god anledning. Jag har trots idogt letande inte lyckats hitta något lika bra av något märke här i Sverige. En stor konserv kostar runt 15-16 NOK.

Låter onekligen mycket bra! Tack för hjälpen
Citera
2012-12-27, 22:52
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Just därför jag frågade om tullen, hur ofta går dom igenom bilen på diverse färja?
Jag har aldrig någonsin fått bilen genomsökt, varken vid färjorna eller Svinesund, och då har jag ändå pendlat till Norge av och till sedan 1997. Några gånger har de stoppat mig och frågat vart jag skulle, kollat in lite genom bilrutorna, och sedan släppt iväg mig. Enda gångerna de gjort ordentliga kontroller var när jag tog bussen upp, då var de inne med knarkhunden och luktade runt
Citera
2012-12-28, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Det är ju socker i stabburets makrill! Jag tycker bättre om den svenska.
Citera
2012-12-29, 09:43
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:

Nu har inte jag något körkort men tullen har gått igenom mig två gånger sen April till nu och båda gångerna har inträffat på Gardemoen. Där har de öppnat min väska och tittat om jag haft alkohol och snus med mig.

Sist gång jag flög över så tog jag med mig tio dosor ettan lös, man får ju bara ha med sig fem lössnus enligt tullverket i Norge. Men jag hade helt enkelt köpt två Pringles i Sverige, ätit upp chipsen och lagt snusdosorna i Pringles så tullen märkte ingenting Tog in 10 ettan lös på det viset.

Kör man bil över gränsen vid Strömstad så gissar jag på att de gör stickprovskontroller på alla som passerar gränsen precis som vid flygplatser runt om i världen.
Citera
2012-12-29, 12:45
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Nu har inte jag något körkort men tullen har gått igenom mig två gånger sen April till nu och båda gångerna har inträffat på Gardemoen. Där har de öppnat min väska och tittat om jag haft alkohol och snus med mig.

Sist gång jag flög över så tog jag med mig tio dosor ettan lös, man får ju bara ha med sig fem lössnus enligt tullverket i Norge. Men jag hade helt enkelt köpt två Pringles i Sverige, ätit upp chipsen och lagt snusdosorna i Pringles så tullen märkte ingenting Tog in 10 ettan lös på det viset.

Kör man bil över gränsen vid Strömstad så gissar jag på att de gör stickprovskontroller på alla som passerar gränsen precis som vid flygplatser runt om i världen.
vart då? När du steg av planet eller? Brukar alltid ladda upp väskan med snus och har inte förstått var själva kontrollen kan ske någonstans?
Citera
2012-12-29, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
vart då? När du steg av planet eller? Brukar alltid ladda upp väskan med snus och har inte förstått var själva kontrollen kan ske någonstans?

Jag har blivit "invinkad" av tullen två gånger när jag kommit med flyg, en gång på gardermoen och en gång i Trondheim. Det sker när du passerar tullgränsen efter att ha hämtat ut väskan dvs där du går på "grönt".

Har aldrig blivit stoppad när jag passerat gränsen med bil.
Däremot kom de ombord en buss med narkotikahund när jag åkte från Norge till Sverige en gång.
Citera
2012-12-29, 16:28
Medlem
Frank Friendlys avatar
Blev jämt stannad förr i tiden på Oslo bussterminal, på Oslo S, på Svinesund, på gardermoen.

Lyckats bli stannad på både bussterminalen och svinesund på samma resa.

Jobbigt med kriminell uppsyn.

Till er som håller på o snålar med maten. Lär er laga mat!! det lär ni tjäna betydligt mer på än 10 burkar tonfisk från sverige.
Citera
2012-12-29, 18:20
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iron11
Jag har blivit "invinkad" av tullen två gånger när jag kommit med flyg, en gång på gardermoen och en gång i Trondheim. Det sker när du passerar tullgränsen efter att ha hämtat ut väskan dvs där du går på "grönt".

Japp.

Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna

Kontrollen sker efter att du har hämtat ditt bagage på Gardemoen och ska ut från flygplatsen. Hur du än tar dig ut därifrån så måste du igenom tullen och där står tullpersonal. Ibland tar de en och ibland inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in