Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-09, 17:58
  #1
Medlem
Har funderat på en MacBook Pro då jag tröttnat på min dator som är för stor (17,3 tum) men jag har lite frågor innan jag tar steget.

Det jag ska göra med datorn: Redigera egenfilmad video, kolla film (helst 1080) kopplat till TV, surfa osv. Inget tyngre alltså.

- Vilken storlekt behövs på skärmen, är 13'' för litet? 13/15''?
- Vilket är mest prisvärt, 2,4 eller 2,8 Ghz? Och vilken processor är mest prisvärd?
- Är batteritiden bra? Stämmer ~7 timmar?
- Vad menas med "256 GB Flash lagringskapacitet"
- Spelar det någon roll var man köper datorn, typ el-giganten el. dyl, apple-store eller över nätet?

Ni andra som gått från PC till Mac, har ni ångrat er?


Hoppas på svar och kommer säkert med några fler sen.

Tack på förhand
Citera
2012-02-09, 18:07
  #2
Medlem
CitizenErazeds avatar
För att direkt svara på frågan om storleken, det är mestadels en smaksak. Båda storlekarna håller för det du ska göra. Har själv en 15'' men har även haft en 13'' och den dög den med!

"256 GB" är ju hur mycket minne du har på datorn.

Skulle nog rekommendera att gå till en macforum alt. Apples hemsida framför elgiganten.

Du har ingenting att oroa dig öve, så fort du vant dig vid OSX så kommer du inte bli besviken
Välkommen till Mac-världen!
Citera
2012-02-09, 19:32
  #3
Medlem
Ruvils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpelimp
- Vilken storlekt behövs på skärmen, är 13'' för litet? 13/15''?
- Vilket är mest prisvärt, 2,4 eller 2,8 Ghz? Och vilken processor är mest prisvärd?
- Är batteritiden bra? Stämmer ~7 timmar?
- Vad menas med "256 GB Flash lagringskapacitet"
- Spelar det någon roll var man köper datorn, typ el-giganten el. dyl, apple-store eller över nätet?
- Vissa tycker att 13" är helt perfekt, speciellt när man använder datorn som just en bärbar dator. Andra gillar lite större. Gå till Apple Store och känn efter vetja!
- Vill du redigera egna filmer och dylikt så kan det eventuellt löna sig med lite snabbare processor, beroende på vilket tålamod du har.
-Mycket bra! Jag får iallafall ut så mycket batteritid...
- För just Macbook Air så får du ju med SSD istället för vanlig hårddisk, sedan kan du välja till det alternativet för macbook pro också.
- Är du student? Isåfall kan du få 10% rabatt via apple store. Annars spelar det ingen större roll, du får samma garantier av apple oavsett vad.
Citera
2012-02-09, 19:36
  #4
Medlem
Jag gick från Pc till Macbook och kan säga att jag aldrig mer kommer gå tillbaka till Pc. Mac datorer är ju också gjorda för bild/ljud redigering så sysslar du mycket med sådant så tycker jag att du ska ta en Mac. Snygg design, behövs inga brandväggar får aldrig virus heller vilket är gött!
Citera
2012-02-09, 19:38
  #5
Medlem
Jag har en 13" sen i somras, ifall du endast tänker på storleken, så kan du ju bara koppla den till en större skärm, ifall du planerar att arbeta mycket hemma?
Citera
2012-02-09, 23:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.T.P.
Jag har en 13" sen i somras, ifall du endast tänker på storleken, så kan du ju bara koppla den till en större skärm, ifall du planerar att arbeta mycket hemma?

Tack för svaren.

Ja, jag ska koppla den till en större skärm speciellt när jag tittar på film.

Funkar det fint att titta på full-hd filmer med i5-processor och 2,4 ghz? Och hur står sig grafikkorten i dom olika modellerna?

Mac:s motsvarighet till HDMI, vad är det? Det finns väl sladdar/adaptrar som fixar överförningen till datorn?
Citera
2012-02-11, 20:02
  #7
Medlem
yooiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpelimp
Tack för svaren.

Ja, jag ska koppla den till en större skärm speciellt när jag tittar på film.

Funkar det fint att titta på full-hd filmer med i5-processor och 2,4 ghz? Och hur står sig grafikkorten i dom olika modellerna?

Mac:s motsvarighet till HDMI, vad är det? Det finns väl sladdar/adaptrar som fixar överförningen till datorn?
Det sitter thunderbolt i nya Macs. Finns en del adapters som fixar jobbet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback