2020-09-15, 17:54
Medlem
Vet inte riktigt vad du menar men det står att den är ansluten till wifi och LAN.
Kopplade direkt från routern via kabel då jag inte fick wifi att fungera alls.

Man kommer alltså in på startsidan och man kan googla i googles verktygsfält. Men klickar man på länkarna så slutar det fungera.

I Internet explorer så står det bara ”hemsidan kan inte visas” och i Chrome så blir det ”webbsidan är inte säker, certifikatfel” (det kan man i och för sig klicka sig vidare igenom men då blir hemsidan man kommer till ändå i princip oanvändbar då den nästan blir som ett word-dokument bara.
Citera
2022-07-13, 11:08
Medlem
1FFs avatar
Här är något för alla älskare av Windows xp - https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.76...ndows-xp-troja

Nostaligiinspirerade kläder från Ms.
Citera
2023-12-06, 22:06
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Jag vet inte vad felet är, kanske är hårdvaran det primära problemet, men om jag lyckas passera det första hindret kommer jag ställa fler frågor som endast skulle röra mjukvaran, så jag testar i denna tråd.

Efter många försök fick jag henne att funka för en vecka sedan, men nu vill hon inte. (Dock brummar hon åtminstone igång precis som tidigare.)

Det rör sig om en gammal grunka som jag satte ihop ca 2009.

Förra veckan var problemet att min monitor först inte fick någon signal, men nu har det blivit värre.

Det finns bara en sak som är annorlunda nu och det är att jag bytt till en annan bildskärmsadapter (båda är DVI-hane/HDMI-hona), men jag har skäl att tro att det saknar betydelse.

Nu kan jag inte ta reda på vilken version av XP hon har eftersom skärmen ånyo aldrig får någon signal. (Hur som helst tror jag att det rör sig om en 32-bit-sort, och detta spelar nog inte en avgörande roll ändå.)

Min enda felsökning har bestått i att jag försökt stänga av henne. Den första metoden har varit att helt enkelt tabba ner till rätt knapp i startmenyn (nu syftar jag både direkt efter uppstart, när man väljer vilket konto man vill in på, samt även rullmenyn när man sedan loggat in. Dessa sätt gick fint förra veckan.)

Min andra metod har varit att försöka via kommandotolken, jag har petat in "shutdown -s -t 00", och det har hon inte heller svarat på. (För säkerhets skull har jag öppnat konsolen som administratör. Och det är väl värt att poängtera att jag inte längre vet om jag faktiskt lyckas med att ens öppna konsolen då jag inte ser vad jag sysslar med. Alltså vet jag inte heller om ett annat kommando hade fungerat, men visst borde shutdown gå bra?)

För en stund sedan upptäckte jag en intressant sak. Tangentbordets Numlock- och Capslock-lampor tänds inte längre. Alltså varken automatiskt eller vid tryck på aktuella knappar. Det gjorde de tidigare ikväll.

En annan sak som kan vara relevant är att hon fick problem med överhettning för drygt 10 år sedan. Men det åtgärdades genom byte av nätaggregat med bättre fläkt.

Jag vet inte hur relevanta de tekniska specifikationerna är, inte minst för att jag bara redovisar fragment av dem - men här kommer lite info om det jag kan se utan att plocka ut komponenterna:

Moderkort: Asus, av oklar modell.
Processor: Intel i7, en av de tidigaste versionerna.
RAM: Vet bara att det rör sig om 4GB.
Grafikkort: Nvidia GeForce, en variant som var "helt okej" på sin tid (2009).
Hårddisk: Samsung av något slag, 1TB.
Nätaggregat: Corsair VX550W.
Chassi: Antec med två fläktar av samma fabrikat.

Möjligtvis blev den så överhettad förra veckan att permanenta skador uppstod någonstans. Den var inte direkt dammfri på insidan märkte jag nu och jag satt länge och försökte uppgradera hennes antika OS. (Jag vill minnas att jag först körde Vista, men sedan nedgraderade henne av oklar anledning, för när jag försökte få igång spel som flöt både lent och krispigt när hon var ung (exempelvis FO NV) så funkade de inte längre, varför jag misstänker att de inte är kompatibla med den nuvarande versionen av XP. (Kanske var det en annan dators OS jag nedgraderade, detta var ju inte direkt igår.)

En idé är att starta henne i Bios och mixtra med något där, men för det första verkar alltså tangentbordet lagt av och för det andra tror jag att det skulle vara väldigt svårt utan skärm. Olika maskiner jag har haft har krävt olika åtgärder för att starta Bios; hålla inne- eller trycka flera gånger på olika F-tangenter. Sedan har Bios sett olika ut, så skulle jag få till en sådan uppstart skulle jag ändå inte veta vart jag sedan ska eller hur jag ska göra för att komma dit.

Som ni märker är detta inte mitt område så jag ska försöka uttrycka mig mer begripligt om det behövs.

Just nu lutar jag åt att blötlägga henne precis som jag gjorde (ganska ofrivilligt) med min senaste dator för drygt en vecka sedan (och även min förrförra), men i så fall vattnar jag henne (snarare än att slösa på ädlare drycker).
Citera
2024-06-22, 14:15
Medlem
1FFs avatar
Är följande en våt dröm för somliga.

Moddare kör Windows XP på Macbook med pekskärm: https://www.sweclockers.com/nyhet/39...k-med-pekskarm
Citera
2025-11-09, 15:55
Medlem
McCarthy01s avatar
Håller på att renovera/ restaurera en äldre Laptop för hobbyverksamhet och för att kunna spela äldre spel bl.a.

Har nyligen installerat om Windows XP Pro, version 2002, Service Pack 3, och har laddat ned Realtek AC97 drivrutin för ljud från ett flertal olika sajter, med olika namn på filerna. Installerar på Enhetshanteraren, men när det är nästan klart krachar datorn, en bluescreen kommer fram och datorn startas om. Har försökt köra registerrensning av kvarvarande rester från tidigare installationsförsök med Revo Uninstaller, men ändå samma sak.

Provade med Soundmax också med men det stod i en varningsruta att det inte var kompatibelt eller liknande när jag försökte installera. Vad kan vara galet?

Undrar också var man kan få tag på ett extra nätaggregat till en IBM Thinkpad R51, som är den dator jag försöker restaurera.
Citera
2025-11-09, 16:20
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Håller på att renovera/ restaurera en äldre Laptop för hobbyverksamhet och för att kunna spela äldre spel bl.a.

Har nyligen installerat om Windows XP Pro, version 2002, Service Pack 3, och har laddat ned Realtek AC97 drivrutin för ljud från ett flertal olika sajter, med olika namn på filerna. Installerar på Enhetshanteraren, men när det är nästan klart krachar datorn, en bluescreen kommer fram och datorn startas om. Har försökt köra registerrensning av kvarvarande rester från tidigare installationsförsök med Revo Uninstaller, men ändå samma sak.

Provade med Soundmax också med men det stod i en varningsruta att det inte var kompatibelt eller liknande när jag försökte installera. Vad kan vara galet?

Undrar också var man kan få tag på ett extra nätaggregat till en IBM Thinkpad R51, som är den dator jag försöker restaurera.

Prova Revo:s registry cleaner.

Måste det vara så att det är rester som orsakar kraschen, kan det inte vara felaktig drivis helt enkelt?
Citera
2025-11-09, 19:11
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Prova Revo:s registry cleaner.

Måste det vara så att det är rester som orsakar kraschen, kan det inte vara felaktig drivis helt enkelt?

Nej, har laddat ned från flera olika sajter, så det måste vara något skit i registret.

I värsta fall får jag väl installera om Windows, kanske blev något galet vid installationen. När jag går in i BIOS hittar jag inte Audio.
Citera
2025-11-09, 20:41
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Nej, har laddat ned från flera olika sajter, så det måste vara något skit i registret.

I värsta fall får jag väl installera om Windows, kanske blev något galet vid installationen. När jag går in i BIOS hittar jag inte Audio.

Låter ju konstigt att det inte syns.

Vid Googling av uppdatering av XP-drivisar så är den gemensamma nämnar en rekommendation av programmet Snappy driver origin.
Citera
2025-11-09, 21:37
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Låter ju konstigt att det inte syns.

Vid Googling av uppdatering av XP-drivisar så är den gemensamma nämnar en rekommendation av programmet Snappy driver origin.

Snappy driver origin hittade jag inte för XP, men laddade däremot ner gamla Skydriver XP, så nu funkar allt. Tack ändå.
Citera
2025-11-09, 22:00
Medlem
Citat:
https://www.amazon.se/-/en/supply-su.../dp/B08BTW7FN3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in