Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-03-28, 07:56
  #25
Medlem
Läsa en hel program på distans krävde disciplin! men annars var det inte så svårt om man skötte sig bra hemma!

Men för er som har läst ekonomi! krävdes de mycket mattekunskaper? om ja. Hur var de att börja räkna igen om du inte har läst matte sen gymnasiet?
Citera
2015-03-28, 09:37
  #26
Medlem
Tycker det är så jävla mycket hype kring hur svårt det är och hur mycket man måste "offra" för att hinna med studierna osv. Har man behövt göra mer än en 40 timmars arbetsvecka i sitt liv borde man inte gnälla, du behöver inte ens lägga så mycket och kan få väldigt bra betyg, bara du inte lallar runt hela tiden. Läser teknisk fysik.
Citera
2015-03-28, 10:03
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvampmedDamp
Läsa en hel program på distans krävde disciplin! men annars var det inte så svårt om man skötte sig bra hemma!

Men för er som har läst ekonomi! krävdes de mycket mattekunskaper? om ja. Hur var de att börja räkna igen om du inte har läst matte sen gymnasiet?

Jag förde med mig betyget G i matematik från gymnasiet, så jag kan näppeligen säga att jag tog med mig någon solid resursbas i det hänseendet. Den första finanskursen blev en rejäl utmaning för mig, eftersom jag helt saknade matematisk intuition - jag var tvungen att plugga väldigt mycket för att behärska och förstå alla formler. När jag efter den kursen hade kommit in i det kvantitativa tankemönstret var det däremot inga problem att fortsätta räkna: det var helt enkelt en mental spärr som jag var tvungen att förinta med omedelbar verkan.
Citera
2015-03-28, 11:05
  #28
Medlem
conceptionists avatar
Är i slutfasen av ett civilekonomprogram.

Jag upplever att svårigheten över åren har varit direkt kopplad till hur mycket tid jag lagt ner, speciellt på de kurser som är mer åt det kvantitativa hållet.

Lärarna anser ju att studier på program bör likställas med ett heltidsjobb, dvs 40h per vecka. Lägger man ned det på ekonomistudier så är det inte särskilt svårt. Det svåra är isf att ha disciplinen att gå upp kl 08 varje vardag och plugga fram till 16-17 även när man inte har föreläsningar. Det försvåras ytterligare om studiekamrater/studiekulturen på fakulteten är att lägga ner betydligt mindre tid och på ett generellt plan vara ganska ointresserad av det man pluggar.
Citera
2015-03-30, 20:34
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gentil
Jag förde med mig betyget G i matematik från gymnasiet, så jag kan näppeligen säga att jag tog med mig någon solid resursbas i det hänseendet. Den första finanskursen blev en rejäl utmaning för mig, eftersom jag helt saknade matematisk intuition - jag var tvungen att plugga väldigt mycket för att behärska och förstå alla formler. När jag efter den kursen hade kommit in i det kvantitativa tankemönstret var det däremot inga problem att fortsätta räkna: det var helt enkelt en mental spärr som jag var tvungen att förinta med omedelbar verkan.

Jag håller på att läsa matte 3/matte C. Så det kommer nog inte försvinna över sommaren om man kommer in på något ekonomprogram.

En sista fråga till alla ekonomare och blivande ekonomer är de mycket matte i programmet? lika mycket som tex Datasystemvetenskap eller Ingenjör liknande programmer
Citera
2015-03-31, 01:04
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvampmedDamp
Jag håller på att läsa matte 3/matte C. Så det kommer nog inte försvinna över sommaren om man kommer in på något ekonomprogram.

En sista fråga till alla ekonomare och blivande ekonomer är de mycket matte i programmet? lika mycket som tex Datasystemvetenskap eller Ingenjör liknande programmer

Nej, inte ens jämförbart. Ekonomer brukar läsa någon kurs om 7,5 hp beroende på skola och inriktning. T.ex SU har den här, men jag tror inte att alla inriktningar läser den http://kurser.math.su.se/course/view.php?id=279

Den enda obligatoriska med lite matte är mikroekonomi.
Citera
2015-03-31, 04:54
  #31
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleach
Nej, inte ens jämförbart. Ekonomer brukar läsa någon kurs om 7,5 hp beroende på skola och inriktning. T.ex SU har den här, men jag tror inte att alla inriktningar läser den http://kurser.math.su.se/course/view.php?id=279

Den enda obligatoriska med lite matte är mikroekonomi.

Om du ska läsa en ekonomie kandidat så ingår det statistik 15HP och nationalekonomi 30HP, och där kan det vara bra med lite matte. Dock så krävs det inte någon avancerad matte för att klara de här kurserna, så man ska inte skrämmas av att de är lagda åt matematik-hållet, ger man det ett försök så fixar man det.

Mvh BB
Citera
2015-03-31, 05:09
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Om du ska läsa en ekonomie kandidat så ingår det statistik 15HP och nationalekonomi 30HP, och där kan det vara bra med lite matte. Dock så krävs det inte någon avancerad matte för att klara de här kurserna, så man ska inte skrämmas av att de är lagda åt matematik-hållet, ger man det ett försök så fixar man det.

Mvh BB

bara statistiken som tog lite tid att sätta sig, nationalekonomi var rätt simpelt.

Jag själv lägger 20h i veckan på mina studier, sen jobbar jag lika mycket. Vid utlandstermin pluggade jag 2-3h per vecka max, fanns inga krav på int. studenter o.o
Citera
2015-03-31, 10:04
  #33
Medlem
De perioderna jag la ned mycket tid var det väldigt lätt.

När jag slackade var det ganska krångligt.
Citera
2018-12-14, 09:47
  #34
Medlem
Danlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deleterious
Frågan riktas till dem erfarna.

Börja med att gå om högstadiet och lär dig svenska grammatik så ska du se att du också kan klara högskolan. Lycka till!

Själv har jag gått på yrkeshögskolan och det var lätt som en plätt! Gymnasiet däremot var totalt omöjligt! Flera hundra sidor i läxa flera dagar i veckan, plus prov, fler olika typer av läxor, grupparbeten, mindre enskilda arbeten osv osv osv VARJE VECKA - plus alla möjliga temadagar, elevråds-tvång, klassmöten, uppgifter i skolan som inte hade med studierna att göra, städdagar, föreläsningar, diverse samlingar i aulan i tid och otid osv osv. Hälften av tiden i skolan handlade om "skolan" och inte om lektionerna.. Helt sjukt! Jag höll på att gå in väggen tills jag hoppade av och började jobba istället. Det roliga är att min sambo gick ut gymnasiet med höga betyg, pluggade vidare och har idag ett välbetalt kostymnisse-jobb, men när han berättar om gymnasiet så hade de kanske nån enstaka läxa i veckan eller inga alls.. Så - jag kommer antagligen uppleva högskolan ungefär som jag upplevde yrkeshögskolan, en dans på rosor. Allt handlar om vad man har för erfarenheter från tidigare helt enkelt.
__________________
Senast redigerad av Danlo 2018-12-14 kl. 09:56.
Citera
2018-12-15, 09:03
  #35
Medlem
Myst1cs avatar
Jobbigaste perioden i mitt liv ur ett stressperspektiv. Enorma mängder litteratur som skulle tryckas in i huvudet, och inte sällan var det tid snarare än motivation som fattades. Jag minns särskilt en tentaperiod då vi hade två tentor per vecka under två månaders tid. Då var cycle of life vakna-plugga-äta-plugga-sova. Gud var inte barmhärtig.

Hur stressigt universitet är beror helt på vilken utbildning man läser.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback