Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-28, 14:45
  #121
Medlem
Har druckit det en gång. Aldrig mera!
Citera
2018-04-07, 19:19
  #122
Medlem
Fernet Branca är det bästa som finns när man är lite däst efter en tung måltid, bästa magmedicinen, och dessutom mycket gott!
Citera
2018-04-07, 19:26
  #123
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knyttetet
På var krog, på var restaurang finner man så gott som alltid minst en sorts Fernet Branca. Det spelar ingen roll om det är lokala pizzerian eller klubben. Alltid finns denna dryck. Att det finns sprit på uteställen torde ju inte vara en suprise, om det inte vore för den lilla detalj att denna sprit är äcklig/säregen/hostmedicin och aldrig dricks av någon. Avfärdar naturligtvis inte att det finns människor som uppskattar denna vätska och dricker den med största glädje och välbehag. Nej, det som gäckar mig är att det hela inte stämmer överens. Aldrig har jag i egen person sett bartendern langa fram en sexa Fernet till en suktande gäst, ändå har ALLA ställen med fullständiga rättigheter denna egendomliga spritsort. Även när krogen saknar de mest grundläggande spritsorter finner man liktfan en Branca i skåpet. varför? Anses det i krogslängen vara lite kreddigt och fint att ha en flaska Branca på hyllan? Är de inbitna Fernet Brancadrickarna rentav ljusskugga varelser, som hämtade ur en saga och avnjuter sina glas längst in i de dammigaste pubhörn och skäms livet ur sig för sin kärlek till drycken? Är det jag som helt enkelt inte varit uppmärksam? Egentligen kanske vartenda fyllo i lokalen hinkar Fernet Branca allt vad de orkar utan att jag märkt det?

snälla, upplys mig!

Fernet på internet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fernet_Branca

Tack och hej! (och för er som gillar dansk barnfilm) "Man kan fan INTE fiska ål utan Fernet Branca!"
//knyttetet

Dom som har noll smaklökar kvar, självmordsbenägna och riktigt riktigt grava alkoholister.
Bjud på handsprit typ samma reaktion
Citera
2018-04-07, 19:52
  #124
Medlem
Jag dricker det knappt aldrig. Men jag tycker att det precis som Jägermeister och Gammel Dansk(som jag dricker något oftare) är riktigt gott.
Citera
2018-04-07, 22:30
  #125
Medlem
Jag hade en svärmor en gång som hade opererat bort 3/4 av magsäcken av en anledning.
Hon hade en flaska Fernet Branca stående i kylen för medicinska ändamål.
Emellanåt fick hon kramp i magen och då hjälpte det med Fernet Branca, en hutt så släppte krampen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback