• 7 575 online
  • 1 138 865 medlemmar
  • 58 993 588 inlägg
2012-02-08, 11:57
Medlem
Jag läste nyss ut en bok som heter "Spökflickan" av Torey Hayden, en verklighetsbaserad berättelse skriven av en barnpsykolog.
I boken börjar en liten flicka tala väldigt detaljerat om helt morbida händelser och mycket tyder på att hon har blivit utsatt för just rituella övergrepp.

I slutet av boken...

Så jag sökte runt lite för att se om man idag har lyckats reda ut fallet, men kan inte hitta ett enda bevisat rituellt övergrepp - tack och lov får man väl säga.
Det mesta som står handlar om liknande fall, barn som kan berätta mycket detaljerade berättelser om s.k rituella övergrepp och som alltid slutar med, antingen att polisen aldrig finner några bevis eller att det visar sig vara påhittat.

Så nu till min fråga, finns det något enda rituellt övergrepp genom historien som är rättsligt bevisat?
Det verkar så sjukt att barn kan ha hittat på så detaljerade beskrivningar av detta, och om det nu förekom, hur man inte ha hittat bevis för ett enda?
Citera
2012-02-08, 12:33
Medlem
trizzlas avatar
Spelar det någon roll om det rituella övergreppet resulterar i en persons död eller måste offret överleva?
Citera
2012-02-08, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trizzla
Spelar det någon roll om det rituella övergreppet resulterar i en persons död eller måste offret överleva?
Nej det spelar ingen roll
Citera
2012-02-08, 12:52
Medlem
trizzlas avatar
Okej, då kanske den stora häxjakten under medeltiden är intressant eller liknande religöst utförda mord men annars så är seriemördare kända för att ha sina egna ritualer. Jeffrey Dhamer hade ju ganska sjuka saker för sig till exempel.

Har du sett Paradise lost?

EDIT; Såg nu att jag har missupfattat tråden lite, nej jag kan inte ge dig ett rituellt utfört mord nu såhär på rakarm.
Citera
2012-02-08, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trizzla
Okej, då kanske den stora häxjakten under medeltiden är intressant eller liknande religöst utförda mord men annars så är seriemördare kända för att ha sina egna ritualer. Jeffrey Dhamer hade ju ganska sjuka saker för sig till exempel.

Har du sett Paradise lost?

EDIT; Såg nu att jag har missupfattat tråden lite, nej jag kan inte ge dig ett rituellt utfört mord nu såhär på rakarm.

Ett mord behöver det inte nödvändigtvis vara, det optimala vore ju om dessa saker inte skedde öht.
Men vad jag inte kan förstå är hur kan det vara så många fall av barn som detaljerade beskrivningar av rituella/ockulta övergrepp, flickan i boken

Är alla dessa fall bara psykotiska barn med livlig fantasi eller kan det ha hänt?
Och har det hänt kan ju inte samtliga sluppit undan utan att lämna efter sig ett enda bevis?
Citera
2012-02-08, 15:11
Medlem
Vrängar'ns avatar
Jag kan inte komma på något sådant i Sverige i alla fall. Däremot kan ju en sorglig hänvisning till "Fallet Ulf" göras. Där påstods att pappan, Bo L, tillsammans med andra begått sexuella övergrepp med inslag av satanism mot flickan, samt att hon utnyttjats av någon form av "pedofilring". Detta fälldes Bo L samt en annan man för.

När slutligen Bo L friades (resning efter lite mer än 3 år i fängelse), efter ett gediget arbete av framlidne Hannes Råstam, visade det sig att flickan fått stor inspiration till sin berättelse från just "Spökflickan" av Torey Hayden (hon erkände aldrig detta men Hannes Råstam kunde visa på tydliga paralleller). Vidare fanns det även mycket tveksamheter kring de barn- och ungdomspsykologer som hade haft kontakt med flickan.

http://svt.se/2.26543/1.386182/tidslinje_fallet_ulf
Citera
2012-02-08, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vrängar'n
Jag kan inte komma på något sådant i Sverige i alla fall. Däremot kan ju en sorglig hänvisning till "Fallet Ulf" göras. Där påstods att pappan, Bo L, tillsammans med andra begått sexuella övergrepp med inslag av satanism mot flickan, samt att hon utnyttjats av någon form av "pedofilring". Detta fälldes Bo L samt en annan man för.

När slutligen Bo L friades (resning efter lite mer än 3 år i fängelse), efter ett gediget arbete av framlidne Hannes Råstam, visade det sig att flickan fått stor inspiration till sin berättelse från just "Spökflickan" av Torey Hayden (hon erkände aldrig detta men Hannes Råstam kunde visa på tydliga paralleller). Vidare fanns det även mycket tveksamheter kring de barn- och ungdomspsykologer som hade haft kontakt med flickan.

http://svt.se/2.26543/1.386182/tidslinje_fallet_ulf

Det är hemskt! Men vad jag bara inte kan förstå efter att ha läst boken är
1) Hur kan ett barn hitta på sådana detaljerade beskrivningar av övergreppen? Om de ljuger - var får de allt ifrån?
2) Hur kan det finnas så många fall av barn som har sagt liknande saker men inte ett enda där man lyckats bevisa att det har hänt?
Det torde vara omöjligt att kunna göra sådana här saker utan att polisen hittar bevisning för det.
Citera
2012-02-08, 16:52
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megustaa
Det är hemskt! Men vad jag bara inte kan förstå efter att ha läst boken är
1) Hur kan ett barn hitta på sådana detaljerade beskrivningar av övergreppen? Om de ljuger - var får de allt ifrån?
2) Hur kan det finnas så många fall av barn som har sagt liknande saker men inte ett enda där man lyckats bevisa att det har hänt?
Det torde vara omöjligt att kunna göra sådana här saker utan att polisen hittar bevisning för det.

1 hur kan någon skönlitteratur öht existera? Klart barn kan ljuga, med rätt inspiration och uppmuntran tog man livet av kvinnor som häxor med barns vittnesmål som bevis, varför skulle det ändrats för?
2 Eftersom de ljuger/fabulerar och bygger vidare på vad andra sagt eller de sett. Ponera följande din 10 åriga dotter kommer in och skriker att hon jagas av en "stor gubbe med konstigt ansikte och en motorsåg" likaså gör hennes kamrater till sina föräldrar. Vad är då troligast, att de 1 sett motorsågsmasakern, 2 att de jagas av en gubbe med motorsåg? Har de suttit och skrämt upp varandra så kan de ha ytters samstämmiga historier om hur de jagats på en stig (eller vad som helst).

Det som tillkommit numera är "överlevandeforum" på internet där de sitter och ljuger ihop historier för att få uppmärksamhet, googla på fenomenet och du kommer överaskas/skrämmas över hur vrickade de är.

Hur som, i västvärlden - enligt paradise lost 3 - så har ett satanistsikt ritualmord aldrig förekommit. Att folk överdirver och hittar på? Händer varje dag i hela världen.
Senast redigerad av Knutte_Ninja 2012-02-08 kl. 16:56.
Citera