Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-07, 22:27
  #1
Medlem
jag är så förbannat trött på att ordet feminism idag har blivit ett skällsord som sammanfattar de människor som vill att kvinnor och män ska ha lika rättigheter och skyldigheter

vad är problemet för er som reagerar på det?
är det ordet eller dess betydelse?
Citera
2012-02-07, 22:31
  #2
Medlem
Feminismen sammanfattar de som vill verka för kvinnlig makt i ett samhälle där kvinnor har det minst lika gott ställt som män.
Citera
2012-02-07, 22:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarthAkesson
Feminismen sammanfattar de som vill verka för kvinnlig makt i ett samhälle där kvinnor har det minst lika gott ställt som män.


ja, rätten till samma makt, alltså rätt till samma levnadssituation/levnadsstandard som män
varför har då ordet blivit "fult?"
och vem har gjort det fult?
Citera
2012-02-07, 22:52
  #4
Medlem
Power41s avatar
Det känns som att feminismen har gått över styr.
Citera
2012-02-07, 22:59
  #5
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarthAkesson
Feminismen sammanfattar de som vill verka för kvinnlig makt i ett samhälle där kvinnor har det minst lika gott ställt som män.
Lika gott ställt är inte samma sak som lika rättigheter, möjligheter, inflytande osv...

Edit;
Dessutom har inte kvinnor i genomsnitt det lika gott ställt som män i genomsnitt eftersom kvinnor i genomsnitt har lägre inkomst än män.
Citera
2012-02-07, 23:00
  #6
Medlem
Spurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strakbent
ja, rätten till samma makt, alltså rätt till samma levnadssituation/levnadsstandard som män
varför har då ordet blivit "fult?"
och vem har gjort det fult?

En teori jag har är att allt för många tänker på extrem feminister när de tänker på feminism. Det vill säga kvinnor, och det finns säkert män också, som tycker att men mer eller mindre ska utrotas. Eller i alla fall bli det lägre stående könet.

En annan teori är att ordet och dess innebörd har gjorts till något fullt av alla kvinnohatande män som inte vill att kvinnor ska ha samma rättigheter som män, som tycker att det var bättre på säg 1700-talet.

Tycker inte själv att det är något fullt i ordet, men har slutat kalla mig feminism för att det ligger lite för mycket kvinnlig överlägsenhet på visas agendor, snarare än jämställdhet. Det gäller inte alla feminister, men det dyker upp lite för ofta tycker jag. Och kvinnor som vill att de ska stå över männen är inte ett dugg bättre än de män som förtrycker kvinnor.
Citera
2012-02-07, 23:06
  #7
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Personligen är det ordet i sig som får mig att spy galla. Tycker att lika villkor oberoende av kön o.s.v. är en självklarhet, kallar mig aldrig i helvetet för feminist bara för det.
Citera
2012-02-07, 23:31
  #8
Medlem
Scubbles avatar
Feministiska kvinnor är själviska offer, inte konstigt att feminist är ett skällsord.
Citera
2012-02-07, 23:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Power41
Det känns som att feminismen har gått över styr.

jaså?
på vilket sätt då menar du?

lönesättning?
status?
att kvinnorna har tagit över patriarkatet?
Citera
2012-02-07, 23:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spurr
En teori jag har är att allt för många tänker på extrem feminister när de tänker på feminism. Det vill säga kvinnor, och det finns säkert män också, som tycker att men mer eller mindre ska utrotas. Eller i alla fall bli det lägre stående könet.

En annan teori är att ordet och dess innebörd har gjorts till något fullt av alla kvinnohatande män som inte vill att kvinnor ska ha samma rättigheter som män, som tycker att det var bättre på säg 1700-talet.

Tycker inte själv att det är något fullt i ordet, men har slutat kalla mig feminism för att det ligger lite för mycket kvinnlig överlägsenhet på visas agendor, snarare än jämställdhet. Det gäller inte alla feminister, men det dyker upp lite för ofta tycker jag. Och kvinnor som vill att de ska stå över männen är inte ett dugg bättre än de män som förtrycker kvinnor.

ja radikalfeministerna är dom som gör sig hörda, samtidigt som att alla tänkande varelser borde förstå att dom inte representerar det som feminismen verkligen står för, och det handlar sannerligen inte om att kvinnorna ska stå över männen, det kommer heller aldrig någonsin att ske
Citera
2012-02-07, 23:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Personligen är det ordet i sig som får mig att spy galla. Tycker att lika villkor oberoende av kön o.s.v. är en självklarhet, kallar mig aldrig i helvetet för feminist bara för det.

nu är det ju inte en självklarhet tyvärr

varför kallar du dig aldrig i helvete för feminist om du vet vad ordet står för?
Citera
2012-02-07, 23:48
  #12
Medlem
Spurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strakbent
ja radikalfeministerna är dom som gör sig hörda, samtidigt som att alla tänkande varelser borde förstå att dom inte representerar det som feminismen verkligen står för, och det handlar sannerligen inte om att kvinnorna ska stå över männen, det kommer heller aldrig någonsin att ske

Och bör inte heller ske. Lika lite som att män borde stå över kvinnor.


Tack för att du påminner mig om ordet "radikalfeminist" för övrigt, lyckas alltid glömma det och få hitta på något eget som jag hoppas ska representera samma sak
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback