Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-07, 18:44
  #1
Medlem
Hallå!

Har en macbook air 13 just nu och funderar på att skaffa mig en mer "bärbar" dator som jag kan springa runt med. Är förlamad i vänster näven så det skulle sitta fint med något mindre.
Min fråga är nu, är det värt att köpa en mindre macbook air om jag har råd eller ska jag köpa en ipad?

Kom med idéer! Kan inte välja mellan dessa två själv
Citera
2012-02-07, 18:57
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jyrgenn
Hallå!

Har en macbook air 13 just nu och funderar på att skaffa mig en mer "bärbar" dator som jag kan springa runt med. Är förlamad i vänster näven så det skulle sitta fint med något mindre.
Min fråga är nu, är det värt att köpa en mindre macbook air om jag har råd eller ska jag köpa en ipad?

Kom med idéer! Kan inte välja mellan dessa två själv
Det beror ju lite på vad du ska ha datorn. Ska du endast surfa och twittra lite planlöst så rekomenderar jag iPad. Ska du däremot skriva längre texter så är Airen att föredra.

Såg nu att du redan har en Air. Kör på en iPad för bövelen! Har du möjlighet så vänta gärna på trean.
Citera
2012-02-07, 19:16
  #3
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jyrgenn
Hallå!

Har en macbook air 13 just nu och funderar på att skaffa mig en mer "bärbar" dator som jag kan springa runt med. Är förlamad i vänster näven så det skulle sitta fint med något mindre.
Min fråga är nu, är det värt att köpa en mindre macbook air om jag har råd eller ska jag köpa en ipad?

Kom med idéer! Kan inte välja mellan dessa två själv

Du kanske kan nämna vad det är som är problematiskt med Macbooken du har för nuvarande så blir det lättare att hjälpa dig välja? Är den problematisk att ha med sig eller...?

Personligen tror jag en iPad är mer lättanvänd med två funktionsdugliga händer, en att hålla hela plattan med och en att manövrera den med. Den är nog svårare att ha i knät och kanske endast blir lämplig att använda på t.ex ett bord eller med ett externt tangentbord. (vilket i min mening går emot idén att köpa en iPad istället för en laptop.)


Mvh
Joomla
Citera
2012-02-21, 20:24
  #4
Medlem
Rivess avatar
Nu kanske jag svarar lite sent men har själv också funderat över air 11 eller ipad. Nu har jag en ipad 1 kvar men den ska väl säljas snart. Den är underbar i sängen och ibland i soffat men övrig tid så är den mest bökig. Nu kör jag ju iPhone också så visst får man lite iPad känsla av den om jag bara ska kolla något fort, tex twitter.
En air och en padda går inte att jämföra. Har känts lite på en air 11 och den är inte långt ifrån paddan i storlek, men det den erbjuder är ju os lion och allt va det innebär. Just nu känts paddan lite "låst" å då menar jag inte avsaknad av flash utan snarare det hoppiga i att flytta mellan appar. visst det går bättre nu med lite hand gester men det är fortfarande bökigt. ska du endast surfa, visst då funkar paddan fint. Ska du surfa, mejla, msna, facebooka, chatta, evernota etc samtidigt då blir ios i min mening lidande. detta hoppande mellan appar är tyvärr inte lika bekvämt som i os lion. Det är givetvis min högst subjektiva upplevelse.
MVH
Citera
2012-04-19, 22:08
  #5
Medlem
Flo-Ridahs avatar
Jag har en 11" air med core i7 samt en iPad 3, och jag måste säga att även om skärmen är sjysst på paddan är den ändå lite begränsad i vad jag kan göra. För surf - visst inga problem. Lite spel absolut. Men skriva något längre, fixa med någon bild, klippa någon film - även om det går hjälpligt att göra på paddan så slutar det alltid med att jag sitter med min 11" Air.
Citera
2012-04-19, 23:50
  #6
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flo-Ridah
Jag har en 11" air med core i7 samt en iPad 3, och jag måste säga att även om skärmen är sjysst på paddan är den ändå lite begränsad i vad jag kan göra. För surf - visst inga problem. Lite spel absolut. Men skriva något längre, fixa med någon bild, klippa någon film - även om det går hjälpligt att göra på paddan så slutar det alltid med att jag sitter med min 11" Air.

Håller med dig. Speciellt om man som TS har en funktionsduglig hand så blir det ännu jobbigare att arbeta på paddan. Den måste ju ändå stå/ligga på ett bord eller i knät ändå, och då kan man ju hellre ha en laptop som har så många fler användningsområden än en Ipad.
Citera
2012-04-20, 00:03
  #7
Medlem
Jag har en ipad, iphone 4 och en mcbook pro. Jag använder aldrig min ipad och önskar att jag hade skaffat en air. Min kollega tog en air istället och har mycket mer använding för den.

Tycker personligen att iphonen sköter ipadens jobb.

Kanhända har jag inte använt min ipad till dess fulla potential, men begränsningarna man har tycker jag är en nackdel.

Skulle ta en Air direkt om jag fick chansen .

Tror också det är lättare att använda en laptop med en hand.
Citera
2012-04-26, 22:44
  #8
Medlem
srinivasas avatar
Airbooken är en enorm liten dator och ipaden är bara en leksak. Har du pengarna är det inget att tveka om!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback