• 2
  • 3
2012-02-09, 23:34
Medlem
Brasars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Och standardargumentet åt andra hållet: Han är bättre än sin bror (är)?

Ska man dessutom hålla på och tänka till en massa saker, varför inte t.ex. Jag är bättre (än man kan säga om) dig?

Vad är det du vill ha sagt, förstår varken första eller andra stycket av ditt inlägg.

Är:et är underförstått och uttalas inte, men borde egentligen skrivas ut om man inte vill att en text ska få ett vardagligt intryck. Om du inte vill ta till dig ett tips som ger svar på vad trådskaparen frågade om utan istället väljer att lägga till massa irrelevant information är det upp till dig.

Som Stenmark sa en gång "de int lönt att förklara för nån som int förstår"
Citera
2012-02-09, 23:43
Medlem
W.R.s avatar
Jag har alltid fått det poängterat för mig av diverse språkpoliser under min uppväxt att det heter som du, vilket jag är tämligen övertygad också är det korrekta, trots att det är oerhört lätt att falla i fällan och säga som dig.
Citera
2012-02-09, 23:51
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brasar
Vad är det du vill ha sagt, förstår varken första eller andra stycket av ditt inlägg. ... Som Stenmark sa en gång "de int lönt att förklara för nån som int förstår"
Kanske skojar atitaranta- med att du är så tvärsäker på vad som är fel. Det du kallar fel är nämligen (numera) helt accepterat. Ordet »än« kan vara preposition i fraser som »han är äldre än mig«.

Det är alltid vanskligt att bevisa korrektheten i en konstruktion genom att sätta in förmodat utelämnade element.

... för den som int’ begrip ... sa väl Stenmark.

http://sv.wikiquote.org/wiki/Ingemar_Stenmark
Citera
2012-02-10, 21:06
Medlem
Brasars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Kanske skojar atitaranta- med att du är så tvärsäker på vad som är fel. Det du kallar fel är nämligen (numera) helt accepterat. Ordet »än« kan vara preposition i fraser som »han är äldre än mig«.

Det är alltid vanskligt att bevisa korrektheten i en konstruktion genom att sätta in förmodat utelämnade element.

Jo fast är är outalat och relevant för trådskaparens fråga och inte något egentligt tillägg. Tar du bort än ur ditt exempel blir det "Han är äldre mig". Jag skulle för övrigt säga "Han är äldre än jag" , dvs äldre än (vad) jag (är), även om äldre än mig tydligen numera också accepteras.
Citera
2012-02-10, 21:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jo fast är är outalat och relevant för trådskaparens fråga och inte något egentligt tillägg. Tar du bort än ur ditt exempel blir det "Han är äldre mig". Jag skulle för övrigt säga "Han är äldre än jag" , dvs äldre än (vad) jag (är), även om äldre än mig tydligen numera också accepteras.

Om vi tänker oss vidare till ett annat exempel med "före" respektive "innan":

- Han kom före ... (mig, jag eller vilket som helst)

- Han kom innan ... (mig, jag eller vilket som helst)

Om jag ska se till mitt eget användande är det "mig" i det första och "jag" i det andra. Baserat på antagandet om preposition respektive tidskonjunktion. Det är nog hlet accepterat att "före" aldrig är annat än en preposition, men det finns absolut personer som använder "innan" även som preposition och definitivt som adverb i vissa fall.
Citera
2012-02-10, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
men det finns absolut personer som använder "innan" även som preposition och definitivt som adverb i vissa fall.

Innan frosten
Citera
2012-02-10, 22:00
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Vad är det du vill ha sagt, förstår varken första eller andra stycket av ditt inlägg.

Är:et är underförstått och uttalas inte, men borde egentligen skrivas ut om man inte vill att en text ska få ett vardagligt intryck. Om du inte vill ta till dig ett tips som ger svar på vad trådskaparen frågade om utan istället väljer att lägga till massa irrelevant information är det upp till dig.

Som Stenmark sa en gång "de int lönt att förklara för nån som int förstår"

Stenmark hade troligen rätt, men jag gör ett försök ändå.

1) Vad händer om du tänker till ett är i Han är bättre än sin bror? Om är-förklaringen hade varit riktig och allmängiltig, borde det då inte ha hetat Han är bättre än hans bror?

2) Självklart är är underförstått, men om man ändå ska krysta till det med att underförstå något, varför just är när det går lika bra att underförstå andra saker?

Begriper du nu?
Senast redigerad av atitaranta- 2012-02-10 kl. 22:05.
Citera
2012-02-10, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Innan frosten
Varför så ledsen? Detta är ju ett urgammalt språkbruk. Ska vi inte bevara det? 1672 kunde man skriva ”Mathias lofwadhe lösa in panten innan påska.”*

*) I SAOB.
Citera
2012-02-12, 02:24
Medlem
Brasars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Stenmark hade troligen rätt, men jag gör ett försök ändå.

1) Vad händer om du tänker till ett är i Han är bättre än sin bror? Om är-förklaringen hade varit riktig och allmängiltig, borde det då inte ha hetat Han är bättre än hans bror?

2) Självklart är är underförstått, men om man ändå ska krysta till det med att underförstå något, varför just är när det går lika bra att underförstå andra saker?

Begriper du nu?

Jag är nog lite trög. TS frågade i princip om det heter töntar som du eller en töntar som dig. I det fallet hjälper det språkörat att tänka till det är som man med fördel även kan skriva ut. Ser ingen anledning att blanda in någons bror i den frågan.

Däremot har jag nu förstått att det börjar bli accepterat att även säga bättre än dig. Om någon frågar försöker jag dock förklara det som normalt anses som korrekt svenska. Att inte skilja på subjekts- och objektsformen kan leda till missförstånd som i exemplet nedan.

Hon har fler sexpartners än mig. (min flickvän vänstrar)
Hon har fler sexpartners än jag. (en tjej i allmänhet som får ligga mer än jag)

Vill man uttrycka det sistnämnda kan man tänka till ett underförstått har, så att lägga till är är ingen allmän regel som funkar i alla lägen som du påpekar.
Citera
2012-02-12, 09:44
Medlem
Citat:
Vill man uttrycka det sistnämnda kan man tänka till ett underförstått har, så att lägga till är är ingen allmän regel som funkar i alla lägen som du påpekar.
Om samtalspartnern inte tänker till samma underförstådda har, då?
Citera
2012-02-12, 11:02
Medlem
Brasars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Om samtalspartnern inte tänker till samma underförstådda har, då?

Risk för missförstånd finns ju alltid, man risken borde ju vara mindre om man använder det som är korrekt. Haret har ju ingen betydelse för skillnaden i innebörd av de två olika meningarna utan är återigen bara med som en kontrollfråga för ens eget språköra.

I en diskussion framgår oftast betydelsen av sammanhanget och oftast även i text om det inte står helt fristående som i mina exempel. Exemplet visar ändå på vikten av att använda korrekt svenska om man vill att mottagaren ska ha möjlighet att tolka budskapet.

En annan fördel är att slippa bli rättad av språkpoliser, även om jag personligen i ett samtal inte skulle bry mig om någon säger tex jag är äldre än dig då det tyvärr börjar bli allmänt språkbruk och det troligen även slinker ur min egen mun en och annan gång.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in