Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Stenmark hade troligen rätt, men jag gör ett försök ändå.
1) Vad händer om du tänker till ett är i Han är bättre än sin bror? Om är-förklaringen hade varit riktig och allmängiltig, borde det då inte ha hetat Han är bättre än hans bror?
2) Självklart är är underförstått, men om man ändå ska krysta till det med att underförstå något, varför just är när det går lika bra att underförstå andra saker?
Begriper du nu?
Jag är nog lite trög. TS frågade i princip om det heter töntar som du eller en töntar som dig. I det fallet hjälper det språkörat att tänka till det är som man med fördel även kan skriva ut. Ser ingen anledning att blanda in någons bror i den frågan.
Däremot har jag nu förstått att det börjar bli accepterat att även säga bättre än dig. Om någon frågar försöker jag dock förklara det som normalt anses som korrekt svenska. Att inte skilja på subjekts- och objektsformen kan leda till missförstånd som i exemplet nedan.
Hon har fler sexpartners än mig. (min flickvän vänstrar)
Hon har fler sexpartners än jag. (en tjej i allmänhet som får ligga mer än jag)
Vill man uttrycka det sistnämnda kan man tänka till ett underförstått har, så att lägga till är är ingen allmän regel som funkar i alla lägen som du påpekar.