Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-01-28, 18:32
  #25
Medlem
kaosblattens avatar
Bump. Finns det inget sätt att kryptera sina samtal/sms så att snuten inte kan avlyssna?
Citera
2014-01-29, 12:01
  #26
Medlem
fanvatuffdues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaosblatten
Bump. Finns det inget sätt att kryptera sina samtal/sms så att snuten inte kan avlyssna?


finns appar till det
Citera
2014-01-29, 19:20
  #27
Medlem
kaosblattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fanvatuffdue
finns appar till det
Kan du tipsa om några?
Citera
2014-01-30, 18:15
  #28
Medlem
fanvatuffdues avatar
RedPhone ska vara bra, använder den inte själv dock
Citera
2014-06-01, 18:49
  #29
Medlem
Hur är det med Viber och skype???
Citera
2014-06-02, 16:11
  #30
Medlem
Grizzlys avatar
Krypterat heller inte så ser ju din ISP vem,var,hur,tid,etc till denna kontakt det ENDA dom INTE kan se utan att knäcka krypteringen/använda sig av en NSA bakdörr/etc är INNEHÅLLET.
Och sitter du på en apple/google/microsoft produkt så är ju risken för att NSA/FRA har varit inne i programvaran/hårdavaran och lagt in diverse vidöppna bakdörrar nästintill 100% säker.
Således hjälper inga apps ett skit för avlyssning kan då ske lååååångt innan dessa appar ens har fått tillgång till datan.

Är du helt 100% säker på att NSA/FRA INTE har lagt in bakdörr/etc i mjukvaran/hårdvaran så ser ju ISP´n fortfaranade allt, detta går dock (i teorin) att komma bort ifrån genom användning av diverse program som tex TOR,darknet,onion,etc.
Dvs prg som gör att trafiken inte går direkt mellan dom som "talar" med varandra utan hoppar runt till ett antal olika andra användare.
MEN det är ju nu känt att NSA/FBI/etc har satt upp egna tor,darknet,etc noder så OM samtalet råkar gå igenom en av dessa s¨är man ju avlyssnad igen.
För att inte tala om att man i teorin utsätter sig själv för en viss fara att kopplas samman med andra olagligheter tex du,jag använder tor just nu och just din dator är den som släpper ut/in trafiken för mig som just nu sitter och hackar NSA, NSA ser ju då DIN ip adress och du kommer då få "besök" (högst troligen inte ett trevligt besök) oerhört fort.
Citera
2014-06-03, 11:57
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaosblatten
Bump. Finns det inget sätt att kryptera sina samtal/sms så att snuten inte kan avlyssna?

Nej.
Skilj på avlyssning och dekryptering.

Polisen kan under alla omständigheter avlyssna signal, antingen själva eller med assistans från kommunikationsleverantörer och andra myndigheter. Signalen kan lagras.

Tolkning av signalen är en annan fråga..
Citera
2014-06-03, 20:29
  #32
Medlem
kaosblattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Nej.
Skilj på avlyssning och dekryptering.

Polisen kan under alla omständigheter avlyssna signal, antingen själva eller med assistans från kommunikationsleverantörer och andra myndigheter. Signalen kan lagras.

Tolkning av signalen är en annan fråga..
Tack för infon. Rätta mig om jag har fel men du menar alltså att det är omöjligt att inte bli avlyssnad om snuten verkligen vill, MEN man kan göra det omöjligt för de att höra vad som sägs i samtalen?

Tack på förhand.
Citera
2014-06-03, 23:15
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaosblatten
Tack för infon. Rätta mig om jag har fel men du menar alltså att det är omöjligt att inte bli avlyssnad om snuten verkligen vill (1), MEN man kan göra det omöjligt för de att höra vad som sägs i samtalen (2)?

Tack på förhand.

1, Ja.
2, Kan inte svara på den frågan. Den informationen är troligen hemligstämplad med hänsyn till säkerhetsintresse. Du bör dock inte förutsätta att din konversation är skyddad för statens ("snutens") insyn bara för att du krypterar den. Staten har stora verktygslådor och mer resurser än du har som enskild person. Att bryta en kryptering är mycket en fråga om resurser och tid, staten har båda två...
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback