Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-02-06, 22:32
  #1
Medlem
Vad krävs egentligen för att bli avlyssnad eller få span på sig av polisen?

Vilka kriterier bör uppfyllas för att dem ska kunna avlyssna en telefon?

Min telefon har börjat eka och uppföra sig konstigt vid samtal, men jag har försökt provocera fram en husrannsakan utan resultat. Sagt provocerande saker som om jag sålde knark eller planerade att råna nån osv. De borde väl agerat för länge sedan om de hört såna saker?

Är nu 8 månader ungefär som min telefon börjat uppföra sig såhär, trots jag bytt telefon.

Jag vet att det är lätt att byta nummer och kort osv. Men jag är nyfiken och lite paranoid är jag med.

Håller inte på med något speciellt för att vara paranoid, men ja...

tack
Citera
2012-02-06, 22:34
  #2
Medlem
har också undrat över vad man behöver göra för att bli avlyssnad. ibland snackar man ju om saker som låter lite udda i skype, ventrilo os.
Citera
2012-02-06, 22:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synderliga
Vad krävs egentligen för att bli avlyssnad eller få span på sig av polisen?

Vilka kriterier bör uppfyllas för att dem ska kunna avlyssna en telefon?

Min telefon har börjat eka och uppföra sig konstigt vid samtal, men jag har försökt provocera fram en husrannsakan utan resultat. Sagt provocerande saker som om jag sålde knark eller planerade att råna nån osv. De borde väl agerat för länge sedan om de hört såna saker?

Är nu 8 månader ungefär som min telefon börjat uppföra sig såhär, trots jag bytt telefon.

Jag vet att det är lätt att byta nummer och kort osv. Men jag är nyfiken och lite paranoid är jag med.

Håller inte på med något speciellt för att vara paranoid, men ja...

tack
Om ens telefon är avlyssnad kan man inte höra på något sätt. Så god är icke världen. Om jag inte är felinformerad måste man vara misstänkt för ett brott som kan ge mer än ett års fängelse för att bli avlyssnad. Polisen måste få domstols tillstånd.
Citera
2012-02-06, 22:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukonya
Om ens telefon är avlyssnad kan man inte höra på något sätt. Så god är icke världen. Om jag inte är felinformerad måste man vara misstänkt för ett brott som kan ge mer än ett års fängelse för att bli avlyssnad. Polisen måste få domstols tillstånd.

Ne jag vet, det kan mycket väl bara vara att jag är paranoid av mig. Men jag menar min historia som ung borde ge dem goda skäl nog att kolla upp mig. Man har ju pratat om knark och allt möjligt över telefonen, men iofs är det ju inga stora mängder som kan ge ett års fängelse.

Om vi säger som så att jag skickar ett sms till en annan telefon som jag äger med kontantkort och skriver "Jag har nu geväret och ikväll ska vi ta dem, ta med nu huvorna och glöm inte blabla, något liknande". Borde dem inte komma stormande in där jag bor då ifall de avlyssnar?

Jag har skrivit en gång att jag innehar ett vapen (som jag inte har) och väntat men inget har hänt heller..

För jag har gjort liknande, försökt provocera, men inget sker och därför så börjar jag tro mer att det är min paranoia som spelar spratt på mig än att polisen avlyssnar mina samtal.

Tack
Citera
2012-02-06, 23:38
  #5
Medlem
Phal-o-Fuchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukonya
Om ens telefon är avlyssnad kan man inte höra på något sätt. Så god är icke världen. Om jag inte är felinformerad måste man vara misstänkt för ett brott som kan ge mer än ett års fängelse för att bli avlyssnad. Polisen måste få domstols tillstånd.


Jag tror inte det är helt rätt att man inte kan höra något... Jag tror att även vid en avlyssning kan där bli små fel och man kan höra små saker (ett svagt klickljud strax efter att man svarat tex) precis som där kan bli fel vid andra tekniska saker.
Borde ju vara konstigt om dom lyckats få till en sån sak helt 100% felfritt vid 100% av alla tillfällen.

Men är det inte också så att polisen kan få tillstånd att avlyssna någon om man misstänker att denna personen på något sätt har info som kan ge någon annan ett långt fängelsestraff?
Tex om man hade sett sin pappa/bror mörda någon?

Om man sen tror på konspirationer och liknande (som jag gör) så kan polisen avlyssna folk utan tillåtelse och utan att följa reglerna bara för dom ska kunna göra sina jobb lite lättare.... Big Brother ser och hör allt mina damer och herrar, glöm inte det!!
Citera
2012-02-07, 00:28
  #6
Medlem
BekymradMedborgares avatar
Ett säkert sätt att få span, säpo och eventuellt andra hemliga underrättelseorganisationer på dig är att gå in på högerextrema sajter, eventuellt bli medlem osv.

Men varför vill du så gärna bli övervakad?

Om du är rädd för att du redan är övervakad och inte vill bli det, hur kommer det sig då att du försöker provocera fram det?
Citera
2012-02-08, 07:52
  #7
Medlem
Grizzlys avatar
Vad krävs för att bli avlyssnad av polisen?
Det räcker nu mera med att du har haft kontakt (tele,mail,sms,etc) med en person som i sin tur har haft kontakt med en annan person som är misstänkt för ett brott.

Tex kan det vara att kalle ringer dig en gång (han slog fel nr och du har aldrig tidigare sett,pratat,träffat honom) och kalle brukar prata med en gammal skolkompis (pelle) nån gång i månaden och pelle är misstänkt för ett brott.
Då kan polisen helt lagligt avlyssna dig och ingen domstol,etc behöver ha varit inblandad för att polisen ska få avlyssna (för några år sedan så krävdes domstols utlåtande för avvlysning men inte nu mera).

Sen har vi ju FRA och i och med den lagen så är det helt enkelt slumpen som avgör om du är avlyssnad.
För FRA avlyssnar all trafik (heller rättare sagt så mycket dom hinner med) som passerar landets gränser.
Vad passerar då landets gränser?
Jo allt och inget är den mest korrekta svaret för ALL information inom tele,internet (mobil,sms,mms,etc,etc,etc) är IP baserad dvs allt omvandlas till IP paket väldigt snart i kedjan i tele så troligen i den första telestationen du är kopplad till och endast i väldigt få undantags fall (typ inre norrland,etc) så kan detta göras i nästa station och för mobil görs det i masten.

Varför överhuvudtaget ta upp IP paket,etc jo därför att det finns en väldigt stor skillnad mellan IP paket och den äldre analoga signalen.
Den analoga signalen tar den kortaste vägen medans IP paket tar den snabbaste vägen och den snabbaste vägen kan just denna sekund vara vägen ner i tyskland sen uk,usa och sen tillbaks till svedala för att nästa sekund vara den korta vägen enbart inom swe och nästa gå genom ryssland,japan,usa,swe,osv,osv,osv,osv.

Så med andra ord kan INGEN veta vilken väg just dessa paket du skickar i just detta ögonblick tar och därmed så är det slumpen (och FRA's arbetsbörda just detta ögonblick) som avgör om just detta inlägg jag nu skriver,postade har blivit avlyssnat.
Citera
2012-02-08, 13:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekymradMedborgare
Ett säkert sätt att få span, säpo och eventuellt andra hemliga underrättelseorganisationer på dig är att gå in på högerextrema sajter, eventuellt bli medlem osv.

Men varför vill du så gärna bli övervakad?

Om du är rädd för att du redan är övervakad och inte vill bli det, hur kommer det sig då att du försöker provocera fram det?

Jag försöker provocera fram för att se om dem övervakar mig.
Citera
2012-02-08, 13:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizzly
Vad krävs för att bli avlyssnad av polisen?
Det räcker nu mera med att du har haft kontakt (tele,mail,sms,etc) med en person som i sin tur har haft kontakt med en annan person som är misstänkt för ett brott.

Tex kan det vara att kalle ringer dig en gång (han slog fel nr och du har aldrig tidigare sett,pratat,träffat honom) och kalle brukar prata med en gammal skolkompis (pelle) nån gång i månaden och pelle är misstänkt för ett brott.
Då kan polisen helt lagligt avlyssna dig och ingen domstol,etc behöver ha varit inblandad för att polisen ska få avlyssna (för några år sedan så krävdes domstols utlåtande för avvlysning men inte nu mera).

Sen har vi ju FRA och i och med den lagen så är det helt enkelt slumpen som avgör om du är avlyssnad.
För FRA avlyssnar all trafik (heller rättare sagt så mycket dom hinner med) som passerar landets gränser.
Vad passerar då landets gränser?
Jo allt och inget är den mest korrekta svaret för ALL information inom tele,internet (mobil,sms,mms,etc,etc,etc) är IP baserad dvs allt omvandlas till IP paket väldigt snart i kedjan i tele så troligen i den första telestationen du är kopplad till och endast i väldigt få undantags fall (typ inre norrland,etc) så kan detta göras i nästa station och för mobil görs det i masten.

Varför överhuvudtaget ta upp IP paket,etc jo därför att det finns en väldigt stor skillnad mellan IP paket och den äldre analoga signalen.
Den analoga signalen tar den kortaste vägen medans IP paket tar den snabbaste vägen och den snabbaste vägen kan just denna sekund vara vägen ner i tyskland sen uk,usa och sen tillbaks till svedala för att nästa sekund vara den korta vägen enbart inom swe och nästa gå genom ryssland,japan,usa,swe,osv,osv,osv,osv.

Så med andra ord kan INGEN veta vilken väg just dessa paket du skickar i just detta ögonblick tar och därmed så är det slumpen (och FRA's arbetsbörda just detta ögonblick) som avgör om just detta inlägg jag nu skriver,postade har blivit avlyssnat.

Ja men då är jag avlyssnad, för min telefon blev avlyssnad sedan jag tog upp kontakten med en barndomsvän som är mördare och vi höll på med rätt så mycket skit. Då vet jag, tycker det är konstigt att polisen inte gjort något ännu mot mig då...

Nu är iofs min vän död, men ja jag tycker det är konstigt att dem inte gjort en husrannsakan eller taget mig in för förhör.

De samlar kanske information och avvaktar? Men nu är det snart ett år.
Citera
2012-02-08, 18:11
  #10
Medlem
Grizzlys avatar
Det är inte automatisk att du är avlyssnad om du har haft kontakt med misstänkta utan det betyder bara att du KAN vara avlyssnad (utan domstols,åklagar beslut).
Skulle dom hårdra denna regel så skulle majoriteten av svenska befolkningen vara avlyssnat (vilket dom egentligen är pga FRA).

Personer som har fällts och avtjänat straff innebär inte heller avlyssning då dom då inte är misstänkta (visst har det hänt nåt liknande,etc så ligger ju denne högt på listan).
Citera
2012-02-09, 03:24
  #11
Medlem
persbrandt2ks avatar
Ett citat från Piratpartiets hemsida:

Citat:
Polisen får telefonavlyssna personer som ej är misstänkta för brott, utan bara råkar ha någon form av kontakt med en misstänkt för brott som kan leda till 2 års fängelse, samt för ett antal brott med lägre straffsatser. Polisen får även installera hemliga spionkameror i dessa ”misstänkta bekantas” hem.
Citera
2012-02-14, 02:38
  #12
Medlem
vorzons avatar
Du avlyssnas alltid. Kanske inte visste om det?

Din iPhone spårar dig, din Facebook kartlägger dig, dina surfvanor lagras i 6 år, google har antagligen en profil på dig, FRA gör vad dom vill och Sveriges regering går runt på korruption.

Tror inte det behövs mycket. Spela lite teater ett tag så ska du se att grisarna är på dig.

Löjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback