Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2013-10-19, 08:30
  #37
Avstängd
retlifeffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nederlaendare
Min flickvän börjar sin minor på Tekniska Högskolan i Borås nästa år (januari).

Vad kan ni berätta om Borås? Finns det mycket att se och göra? Många fester? Och vad tycker ni om Tekniska Högskolan i Borås?

Förresten: hon har aldrig bott i Sverige (inte jag heller) så vi är jätte nyfikna.
hoppas hon inte flyttar dit ensam
Citera
2013-10-19, 08:40
  #38
Medlem
friendzones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Då jag själv har bott i stan så kan jag inte påstå att det är en fruktansvärt tråkig stad och så vidare. Jag tycker att folk är för negativa här. De som tycker att Borås är så himla tråkigt får gärna berätta vad som gör alla andra städer så mycket roligare! Är det så mycket bättre i andra städer med ungefär samma folkmängd? Skulle inte direkt tro det, men motbevisa mig gärna.

Det där med regn är en myt. Att det regnar i Borås är ingen myt. Men Sveriges regnigaste stad? Stämmer inte om man ser till antalet dagar som det faktiskt regnar. Däremot så är det vanligt att när det väl regnar så regnar det ordentligt, så själva mängden regn är hög.

Det finns det mesta i stan. Bowling, cafeer, biografer (Röda Kvarn och Biostaden 2001 fast utbudet är ju typiskt för en svensk småstad så utbudet är inte alltid jättebra, jämfört med Göteborg och Stockholm), en del parker. Finns även bra ställen om man vill gå på långpromenad eller jobba utomhus. Det finns gym, flera badhus och flera olika typer av idrottsföreningar om man vill träna. Bibliotek, olika matställenteater och annat som brukar finnas i städer finns där också.

Saker som sport och djurparken är så säsongsbetonat och inte tillgängligt alla dagar om året. Finns några museum samt NAVET Science Center. också. Det är dock inte kul att gå på samma museum och djurparken flertal gånger per år. Tycker att det är detsamma med skulpturerna, det räcker med en skulpturvandring. Sedan finns det skulpturer som man kan se dagligen, men till slut tänker man inte ens på att de finns där. Men det kanske bara är jag som tycker så?

Ska jag vara ärlig så är Borås bäst under sen vår – tidig höst då det finns en hel del sjöar samt Rya Åsar om man gillar utomhusmotion och bad. Men även picknickar, utsiktspunkter, somamrtorsdagar och sådant.

Det finns faktiskt värre städer i Sverige att bo i, tro mig. Jag har bott i vissa städer som jag tack och lov numera har flyttat ifrån. Borås är rena rama himmelriket jämfört med dessa städer!

Har man inget emot att bo i en svensk småstad så är Borås faktiskt helt okej. Staden har ungefär samma utbud som de flesta städer i samma storlek, och en del saker som inte finns överallt. Djurparken till exempel. Det enda negativa egentligen är att det inte är någon nöjesmetropol. Nattlivet är ganska dåligt i dagsläget. Däremot finns det gott om kulturaktiviteter och annat istället.


Borås har oförtjänt dåligt rykte, lillebror till gbg och det regnar minst lika mycket i götet som i Borås. Det är som vilken normal stor stad som helst.
Citera
2013-10-19, 14:05
  #39
Medlem
Spyrrans avatar
Såg nu ett fel i min långa text. Jag menade att det finns en del bra ställen om man vill gå på långpromenad eller JOGGA utomhus, inte jobba. Finns olika underlag (grus och asfalt) och stadsmiljö och natur, och det finns markerade spår som har olika längder (och då räknar jag med Ramnasjön då man lätt ser skylten om hur lång sjöpromenaden är).
Citera
2014-01-24, 00:09
  #40
Medlem
Jag har knappt varit i Borås. Men jag skulle vilja prova en tes.
Är det inte i själva verket så att Borås är samma stad som Västerås, fast i västra Sverige?

*Båda städerna ligger i skuggan av Göteborg respektive Stockholm. Det är visserligen lite närmare från Borås till Göteborg, än från Västerås till Stockholm. Men Storstockholm är ju definitivt större än Storgöteborg så om man räknar sträckan från Västerås till huvudstadens yttre västra förorter så borde sträckan vara ungefär densamma.

*Båda städerna är större än vad man tror, samt i förhållande till i vilken omfattning de låter talas om sig i resten av Sverige. Västerås har 110 000 invånare i tätorten och 140 000 i kommunen. Enligt en slökoll på Wikipedia innebär det att det ska vara Sveriges femte folkrikaste tätort, och sjätte folkrikaste kommun. Även Borås kommun har över 100 000 invånare och ligger strax utanför topp tio i storlek i Sverige.

*Det är gamla industristäder som har rykte om sig att vara riktigt tråkiga hos det stora flertalet svenskar. Det rör sig inte om städer som sägs vara tråkiga på det där genuina skithålesättet. Det är heller, tror jag inte, städer som upplevs som "lite hårda och farliga", som gamla industristäder gärna gör. När det gäller östsidan så har ju i alla fall till exempel så väl Eskilstuna som Södertälje mycket mer gangsterstämpel(här snackar vi ju snarare hur städerna uppfattas av utomstående, än hur det faktiskt är, som jag inte har någon mer ingående kännedom om). Västerås och Borås upplevs väl snarare som tråkiga på det lite löjliga sättet(?). Invånarna i de respektive städerna går nästan omedelbart i någon form av ödmjuk försvarsställning så fort man ens för deras städer på tal. Liksom:
[I]Så jävla tokigt tycker jag inte att det är ändå!
Så skulle inte någon som var uppvuxen i till exempel Uppsala reagera, eller uttrycka sig.

*När folk (oftast män, och inte sällan från just de respektive större grannstäderna Sthlm och Gbg) som säger sig hata städerna ska lyfta fram någonting positivt så kommer det, märkligt nog, i båda städernas fall i det närmaste IDENTISKT formulerade åsikter om att det finns i alla fall massor av snygga tjejer där, om du får tråkigt, och det lär du få om du åker dit.
Detta är någonting som i Sverige brukar lyftas fram när det pratas om universitetsstäder. Eller möjligen välmående kuststäder. Inte när det gäller profillösa industristäder som ligger belägna precis när man "har fått upp farten" på vägen ifrån Stockholm eller Göteborg.

*Alltid när man är i västsverige, och runt Borås så kommer det en massa skyltar där det står "(placera in namn)motet". Västerås är den enda ytterligare staden där jag har sett flera skyltar med olika "motet" utmed Europavägen som går igenom staden.

Vad tror vi. Borde Borås och Västerås gå ihop och samarbeta? Pinocchio-statyn "Walking to Borås" kan knalla iväg och ställa sig på Aseatorget. Ingen skulle märka någon större skillnad?
Citera
2014-05-19, 22:57
  #41
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Jag har knappt varit i Borås. Men jag skulle vilja prova en tes.
Är det inte i själva verket så att Borås är samma stad som Västerås, fast i västra Sverige?

*Båda städerna ligger i skuggan av Göteborg respektive Stockholm. Det är visserligen lite närmare från Borås till Göteborg, än från Västerås till Stockholm. Men Storstockholm är ju definitivt större än Storgöteborg så om man räknar sträckan från Västerås till huvudstadens yttre västra förorter så borde sträckan vara ungefär densamma.

*Båda städerna är större än vad man tror, samt i förhållande till i vilken omfattning de låter talas om sig i resten av Sverige. Västerås har 110 000 invånare i tätorten och 140 000 i kommunen. Enligt en slökoll på Wikipedia innebär det att det ska vara Sveriges femte folkrikaste tätort, och sjätte folkrikaste kommun. Även Borås kommun har över 100 000 invånare och ligger strax utanför topp tio i storlek i Sverige.

*Det är gamla industristäder som har rykte om sig att vara riktigt tråkiga hos det stora flertalet svenskar. Det rör sig inte om städer som sägs vara tråkiga på det där genuina skithålesättet. Det är heller, tror jag inte, städer som upplevs som "lite hårda och farliga", som gamla industristäder gärna gör. När det gäller östsidan så har ju i alla fall till exempel så väl Eskilstuna som Södertälje mycket mer gangsterstämpel(här snackar vi ju snarare hur städerna uppfattas av utomstående, än hur det faktiskt är, som jag inte har någon mer ingående kännedom om). Västerås och Borås upplevs väl snarare som tråkiga på det lite löjliga sättet(?). Invånarna i de respektive städerna går nästan omedelbart i någon form av ödmjuk försvarsställning så fort man ens för deras städer på tal. Liksom:
[I]Så jävla tokigt tycker jag inte att det är ändå!
Så skulle inte någon som var uppvuxen i till exempel Uppsala reagera, eller uttrycka sig.

*När folk (oftast män, och inte sällan från just de respektive större grannstäderna Sthlm och Gbg) som säger sig hata städerna ska lyfta fram någonting positivt så kommer det, märkligt nog, i båda städernas fall i det närmaste IDENTISKT formulerade åsikter om att det finns i alla fall massor av snygga tjejer där, om du får tråkigt, och det lär du få om du åker dit.
Detta är någonting som i Sverige brukar lyftas fram när det pratas om universitetsstäder. Eller möjligen välmående kuststäder. Inte när det gäller profillösa industristäder som ligger belägna precis när man "har fått upp farten" på vägen ifrån Stockholm eller Göteborg.

*Alltid när man är i västsverige, och runt Borås så kommer det en massa skyltar där det står "(placera in namn)motet". Västerås är den enda ytterligare staden där jag har sett flera skyltar med olika "motet" utmed Europavägen som går igenom staden.

Vad tror vi. Borde Borås och Västerås gå ihop och samarbeta? Pinocchio-statyn "Walking to Borås" kan knalla iväg och ställa sig på Aseatorget. Ingen skulle märka någon större skillnad?
Ligger helt klart något i det. Både Borås och Västerås är ju lite av förorter till de närliggande större städerna vilket påverkar mer än man tror.
Citera
2016-08-31, 10:45
  #42
Medlem
Danlos avatar
Måste inflika i denna tråd. Själv köpte jag och sambon hus i Borås för några år sedan. Staden i sig är fin, trevligt centrum, fin natur omkring osv. MEN, människorna har ätit glo-soppa så det sprutar ur näsan på dem! Helt otroligt! De nästan vänder sig om efter en när man går på stan.. skitkonstigt är det.. Kanske jag som blivit paranoid schizofren eller nåt.. Klär mig väldigt oansenligt typ jeans, mörk jacka, ibland keps.. Får väl anta att jag är så fruktansvärt snygg helt enkelt
Citera
2018-04-24, 19:22
  #43
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Ligger helt klart något i det. Både Borås och Västerås är ju lite av förorter till de närliggande större städerna vilket påverkar mer än man tror.

Stor skillnad då Västerås ligger i det tättbefolkade Mälardalen. Västerås är en förvuxen småstad medan Borås är en liten stad som vill vara stor.
Citera
2018-04-27, 17:25
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirsten88
Hejsan!

Hur är det att bo i Borås? När jag var där för första gången tyckte jag att det var en trevlig stad. Många butiker, fin natur, inte för stor stad och inte för liten heller. Andra gången jag var där, tyckte jag att Borås var en ganska smutsig stad, mycket skräp på marken (iaf i Knalleland).

Så jag undrar är det bra att bo i Borås eller är det bättre att bo i någon by nära Borås? Eller är det kanske bättre i Ulricehamn eller Kinna t.ex.?

Om det är bra att bo i Borås, vilka områden ska man undvika och var är det bäst att bo?

Borås är en.sliten fattig stad med mkt kriminalitet.
3 utanförskapsområden i den lilla orten säger allt. Undvik till barje pris Hässleholmen Hulta Norrby men även Tullen Sjöbo och till viss del Lars Kaggsgatan är riktiga ghetton.

Sjömarken och Brämhult är de enda områden som är ok möjligen Sandared.
Citera
2018-05-09, 17:45
  #45
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvabytesyahoose
Borås är en.sliten fattig stad med mkt kriminalitet.
3 utanförskapsområden i den lilla orten säger allt. Undvik till barje pris Hässleholmen Hulta Norrby men även Tullen Sjöbo och till viss del Lars Kaggsgatan är riktiga ghetton.

Sjömarken och Brämhult är de enda områden som är ok möjligen Sandared.

Sandared ligger typ en mil utanför Borås och är nerlusat med frikyrkofolk som är skeptiska mot alla nyinflyttade.

Stadsdelar som är lugna förutom Brämhult är tex större delen av Norrmalm, Villastaden, Hestra, Östermalm, Lugnet och Salängen. Priser och kö till hyresrätter är därefter.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback