• 1
  • 2
2012-02-06, 20:16
Medlem
Dirges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naset
Ramost

Koka upp filmjölk (cremefraiche)
Häll upp filmjölken och sila bort vasslen.
Krydda osten med salt och kummin.

eller gräslök, purjo, paprika, chili, vitlök.

Tack där bra tips.
Citera
2012-02-07, 01:17
Medlem
Skiva en gurka med osthyvel, salta, tillsätt två matskedar socker, en matsked ättika (24%), kummin, peppar och torkad dill. Låt stå en timme. Då har du pressgurka.
Citera
2012-02-07, 12:06
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Skiva en gurka med osthyvel, salta, tillsätt två matskedar socker, en matsked ättika (24%), kummin, peppar och torkad dill. Låt stå en timme. Då har du pressgurka.
Vill ju ogärna vara en petimäter, men det där är vanlig inlagd gurka. När man gör pressgurka saltar man först den skivade gurkan och låter den ligga en stund med en tyngd ovanpå för att pressa ut så mycket vätska som möjligt. Smaken blir densamma, men pressgurkan får en krispigare och mindre sladdrig konsistens. Men det där fungerar ju också.

Faktum är att det sällan blir av att jag gör pressgurka, eftersom jag alltid kommer på det för sent. Den vanliga inlagda gurkan blir ju färdig, eller i alla fall hyfsat färdig, på cirka tjugo minuter.
Citera
2012-02-07, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Vill ju ogärna vara en petimäter, men det där är vanlig inlagd gurka. När man gör pressgurka saltar man först den skivade gurkan och låter den ligga en stund med en tyngd ovanpå för att pressa ut så mycket vätska som möjligt. Smaken blir densamma, men pressgurkan får en krispigare och mindre sladdrig konsistens. Men det där fungerar ju också.

Faktum är att det sällan blir av att jag gör pressgurka, eftersom jag alltid kommer på det för sent. Den vanliga inlagda gurkan blir ju färdig, eller i alla fall hyfsat färdig, på cirka tjugo minuter.
Jo, jag vet att den inte gör skäl för "press" i namnet, men jag vill påstå att det enda man gör på det traditionella sättet är att byta ut en del av gurkans eget vatten mot kranvatten, vilket jag inte tycker är något att eftersträva. För övrigt är tyngden mest för syns skull, det är saltet som gör jobbet.
Citera
2012-02-07, 20:30
Medlem
wääuus avatar
Jag tycker det är ganska gott att krydda ketchup med (bröd-)kummin och ha till pommes
Citera
2012-02-09, 22:34
Medlem
tomatbaserad fiskgryta med fänkål och kummin
Citera
2012-05-16, 19:22
Medlem
jajahars avatar
Hittade denna tråd då jag gjorde en slagning på just kummin och JA kummin lyfter smaken på många rätter, främst ungerska då eftersom jag är mest hemma där (förutom svenskt).

Kycklingsoppa
Ungersk inspirerad kycklinglever
Lecso
Korv stroganoff

för att nämna några. Som min ungerska svärmor säger "kummin är aldrig fel" och vad jag vet så använder aldrig ungrarna kummin i bröd. I bratwurst så är ju kummin en självklar krydda och som jag tänker så kommer nämnda korv ursprungligen från området Bratislava som under 1600-talet var ungerns huvudstad och en stor del av Slovakien tillhörde då Ungern.
Citera
2012-05-17, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirge
Jag har blivit helt frälst i denna krydda som tyvärr mest verkar förknippas som ingrediens i bröd men är helt sanslöst gott i mat.
Självklart har jag den i pörkölt, var i Indien nyss och åt kummin ris riktigt gott o lätt att göra.
Annars har jag kört ett recept jag försökt efterskapa från en resa i Ungern (om det är speciellt Ungerskt vet jag inte men länkar in det här men mer tips skulle vara önskvärt.

Den med fläsklägg
Ca 1 kg rimmat fläsklägg eller hel karré
1 stor gul lök
2 morötter
2 lagerblad
3 msk paprikapulver
2 msk kummin, hel
3 dl crème fraiche
Peppar
Finhackad persilja
1 vitlöksklyfta
1 msk maggi
Kokt ris ca 6 dl

Koka upp vatten och låt läggen/karrén sjuda med lök, lagerblad, morötter och skumma av. Efter du skummat kan du tillsätta paprikapulvret,vitlöken och kumminen och låt puttra i ca 1½-2 timmar tills köttet faller från benet.

Koka ris och låt svalna. Rensa av köttet och skär i tuggvänliga bitar och ta tillvara på ca 4-5 dl av kokspadet och blanda ner i crème fraiche med köttet tillsätt maggin och eventuellt lite mer kummin/paprikapulver och låt småputtra i ca 20 minuter innan du blandar ner riset och se till att du får en krämig blandning annars är det bara att hälla på mer spad.
Servera med finhackad presilja över.

Sedan har jag en liknande på kyckling

4 kycklingklubbor
1 gul lök
1 morot
3 vitlöksklyftor
2 lagerblad
2 msk paprika pulver
1 tsk cayenne peppar
1 msk maggi sås
2 tärningar kycklingbuljong
2-3 msk hel kummin
4 dl basmatiris
3 dl crème fraiche
3 msk olja
Salt
5 dl kycklingbuljong från koket
Peppar

Börja med att skölja riset väl i flera omgångar och koka upp 7 dl vatten med salt och lite olja, tillsätt riset. Låt riset småkoka i 15 min och låt svalna.
Koka upp kycklingen med allt utom paprikapulvret, cayennepepparen och maggin, låt det småkoka i ca 45 minuter eller tills kycklingen är klar. Spar fonden.
Rensa av köttet och skär i mindre tuggvänliga bitar. Hetta upp en rymlig kastrull med ca 3 msk olja och låt kumminfröna steka i ca 1 minut i oljan.
Tillsätt 5 dl av kokfonden, crème fraiche, paprikapulver, maggi, cayennepeppar och kycklingen. Låt småputtra i ca 20 minuter innan du blandar ner riset. Se till att det blir en krämig sås/röra annars får du späda på med mer kokfond eller crème fraiche.

Obazda!
Camembertost vispat med smör, kummin och paprikapulver
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här