Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-01-27, 14:05
  #1
Banned
drpsyks avatar
Vilket är det säkraste operativsystemet och varför?
Citera
2005-01-27, 14:11
  #2
Banned
drpsyks avatar
Efter lite google så verkar det som om Mac OS X är säkert. Inte så konstigt kanske? Hittar dock inte någon detaljerad information om varför. Kanske det är som vi alla misstänker att Mac-världen inte är den största heller och därför intresserar sig inte 'hackarna' för detta?

Annars har jag hört att OpenBSD ska vara säkert också..
Citera
2005-01-27, 14:14
  #3
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drpsyk
Efter lite google så verkar det som om Mac OS X är säkert. Inte så konstigt kanske? Hittar dock inte någon detaljerad information om varför. Kanske det är som vi alla misstänker att Mac-världen inte är den största heller och därför intresserar sig inte 'hackarna' för detta?

Annars har jag hört att OpenBSD ska vara säkert också..

Precis så är det enligt vad jag hört. Finns den hackare som gör virus för Mac överhuvudtaget? Lite skit i mailproget kan man dock få ibland, men annars klarar man sig mycket bra från sådant. Själv har jag alltid kört på Applemaskiner och är nöjd. Den enda dumma är att de är dyra och att det aldrig kommer några bra spel till dem.
Citera
2005-01-27, 14:17
  #4
Banned
drpsyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Precis så är det enligt vad jag hört. Finns den hackare som gör virus för Mac överhuvudtaget? Lite skit i mailproget kan man dock få ibland, men annars klarar man sig mycket bra från sådant. Själv har jag alltid kört på Applemaskiner och är nöjd. Den enda dumma är att de är dyra och att det aldrig kommer några bra spel till dem.

Konstigt tycker jag. Jag känner till flera företag som bara har Mac-nätverk..
Det skulle vara intressant att veta lite mer om detta så mystiska operativsystem


Debian ska för övrigt vara det säkraste operativsystemet byggt kring Linux-kärnan, enligt en "osäker" källa
Citera
2005-01-27, 15:23
  #5
Medlem
Carradines avatar
Något stordatorsystem borde ju vara säkrast, kanske VAX eller nåt?

Det är ingen idé att diskutera säkraste operativsystemet för om du sätter en okunnig person framför datorn så spelar det ingen roll om han har linux, windows, mac os, amigaos eller dos för den delen han kommer endå fucka upp skiten.
Citera
2005-01-27, 15:41
  #6
Banned
drpsyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Något stordatorsystem borde ju vara säkrast, kanske VAX eller nåt?

Det är ingen idé att diskutera säkraste operativsystemet för om du sätter en okunnig person framför datorn så spelar det ingen roll om han har linux, windows, mac os, amigaos eller dos för den delen han kommer endå fucka upp skiten.

VAX är väl ~5 år gammalt nu va? Borde inte det finnas brister i det vid det här laget då?
Citera
2005-01-27, 15:58
  #7
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drpsyk
VAX är väl ~5 år gammalt nu va? Borde inte det finnas brister i det vid det här laget då?
Eh?

Vax-platformen är urgammal och jag rättar mig själv, OS:et till VAX heter VMS. VMS släpptes för första gången i icke-betaversion 1978.
Citera
2005-01-27, 16:00
  #8
Banned
drpsyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Eh?

Vax-platformen är urgammal och jag rättar mig själv, OS:et till VAX heter VMS. VMS släpptes för första gången i icke-betaversion 1978.

Oj, jag skrev nog lite fel där. Vad jag menar är att VAX slutade att säljas någon gång under år 2000.

Har ingen koll på VMS öht. Jag läser litet om det nu.

Men varför är det säkrast då? Vilka funktioner har VMS som inte vanliga operativsystem har?
Citera
2005-01-27, 16:32
  #9
Medlem
personligen anser jag Mac OS X som säkrast, använder dock Xp...
Citera
2005-01-27, 16:41
  #10
Moderator
tobess avatar
Borde väl först definieras vad du menar med 'säkraste'.

Liten chans att få virus? Svårt att hacka? etc.

Sen är det ju för övrigt få os som är "säkra" per se, utan de flesta kräver kringutrustning och thirdparty program för att bli säkra..
Citera
2005-01-27, 16:43
  #11
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drpsyk
Oj, jag skrev nog lite fel där. Vad jag menar är att VAX slutade att säljas någon gång under år 2000.

Har ingen koll på VMS öht. Jag läser litet om det nu.

Men varför är det säkrast då? Vilka funktioner har VMS som inte vanliga operativsystem har?
1. Finns inga datorer så vitt jag vet som är uppkopplade mot internet som har VMS.
2. Få människor kan OS:et
3. Gammalt, ingen använder det och så är det få som studerar det för att hitta exploits.
4. Dålig tillgång på VMS, nu finns det dock OpenVMS men endå.

Osv. osv. osv.
Citera
2005-01-28, 09:39
  #12
Banned
Både i skolan och där jag praoar har vi MAC.
Vi har inte ens ett AntiVirus program.
Det behövs inte...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback