Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-01, 11:41
  #1909
Medlem
Jag köpte ett par Bape sneakers i New York från deras officiella butik när jag var där 2004. Min fråga till er kunniga: Är dom värda något? (Tror jag betalade $250).
Dom är oanvända sånär på att jag provat dom inomhus.
Storlek eur 42.

Här är bild på dessa:

https://ibb.co/N3mf2cS
Citera
2021-05-31, 10:35
  #1910
Avstängd
Precis beställt ett par Jordan 1 Hyper Royal, drömskorna. hur är kvaliten på dessa håller dom länge? Kvalite på lädret? Är dom varma att ha på somrarna eller är det bra luftning i skon?

Tacksam för svar ska kika lite reviews på tuben nu

Hööj
Citera
2021-06-08, 00:28
  #1911
Medlem
mws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insdel
Jag köpte ett par Bape sneakers i New York från deras officiella butik när jag var där 2004. Min fråga till er kunniga: Är dom värda något? (Tror jag betalade $250).
Dom är oanvända sånär på att jag provat dom inomhus.
Storlek eur 42.

Här är bild på dessa:

https://ibb.co/N3mf2cS

https://www.grailed.com/shop/6TxUc4ffQg

Blandad kompott, kan inte hitta några med just din färg combo
Citera
2021-06-13, 11:52
  #1912
Medlem
lakritcs avatar
Var hittar man sneakers med kvalitet i mellanprissegmentet, alltså 700-1200 kr? Vilka märken gäller?
Citera
2021-06-13, 12:24
  #1913
Medlem
19As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Var hittar man sneakers med kvalitet i mellanprissegmentet, alltså 700-1200 kr? Vilka märken gäller?

Det beror lite på vad du är ute efter. Är det en helt ren sko på gummisula, generisk "fritidssko" typ?
Eller ska det vara lite mer tech i den med dämpning i sulan etc. typ löpar/promenad/sportsko? Skinn eller tyg?
Citera
2021-06-15, 14:26
  #1914
Medlem
nullums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Var hittar man sneakers med kvalitet i mellanprissegmentet, alltså 700-1200 kr? Vilka märken gäller?

Om du gillar tygskor kan jag rekommendera Novesta, slovakiskt skomärke som görs i samma fabrik som där de alltid har gjorts. De har en bra insula och sitter väldigt bra på foten. Finns i många olika färger.
Citera
2021-06-16, 11:51
  #1915
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Var hittar man sneakers med kvalitet i mellanprissegmentet, alltså 700-1200 kr? Vilka märken gäller?


Beror lite på vad du ska göra med dom.

En vardagssko så gillar jag Nike - dom är stilrena och sköna.
Citera
2021-06-16, 11:54
  #1916
Medlem
Istället för att starta en ny tråd så fortsätter jag på denna.

Dom senaste 2 åren har jag sett att retail gällande skor har ökat något enormt (främst USA) såklart men nu när TikTok och sociala medier har blivit större även i Sverige så märker jag att folk satsar på det.


Man skulle ju önska en sådan butik i större städerna (Stockholm, Göteborg och Malmö) eller vad tycker ni?

Samtidigt förstår jag inte retail heller - använda skor låter inte så.. glamoröst (iaf inte någon annans fotsvett) men är skorna fräscha så varför inte?
Citera
2021-06-16, 15:48
  #1917
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Var hittar man sneakers med kvalitet i mellanprissegmentet, alltså 700-1200 kr? Vilka märken gäller?

Citat:
Ursprungligen postat av nullum
Om du gillar tygskor kan jag rekommendera Novesta, slovakiskt skomärke som görs i samma fabrik som där de alltid har gjorts. De har en bra insula och sitter väldigt bra på foten. Finns i många olika färger.
Novesta är ruskigt bra i sin prisklass. Växlar själv mellan militärgröna och helvita och har ett par nya militärgröna i beredskapsläge.

Skolyx egna sneakers (premiunlinjen) går för 1300 men är också ett kap, om du kan sträcka dig en hunka.
Citera
2021-06-18, 13:22
  #1918
Medlem
nullums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal
Novesta är ruskigt bra i sin prisklass. Växlar själv mellan militärgröna och helvita och har ett par nya militärgröna i beredskapsläge.

Ja, de är verkligen en klass för sig när det kommer till stil och kvalitet i relation till pris. Jag var däremot inte alls imponerad över deras svarta skor. De såg billiga och tråkiga ut. Jag håller mig till deras vita skor. Nästa par kan bli ett par med rågummifärgade sulor.
Citera
2021-06-18, 15:43
  #1919
Medlem
19As avatar
Är det lite dressade sneakers som gäller vill jag slå ett slag för Clae. Hade ett par McQueens för en jädra massa år sedan. Dessa skor hade grym kvalité och tålde grymt mycket misshandel och allmän vanvård.
Kanskr några 100-lappar upp från vad lakritc efterfrågar, men ändå värda att checka in.

https://clae.eu
Citera
2021-08-28, 17:44
  #1920
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag såg Youtubern Rose Anvil såga isär en massa sneakers för att se hur de är uppbyggda och enligt honom blev skorna från Crown Northampton bäst i test.

Här sågar han isär det aktuella paret:
https://www.youtube.com/watch?v=SXRfJxy1uMo&t=111s

Jag har därför beställt ett par till mig själv av samma modell som i klippet ovan, förutom att jag valde high-top versionen och som material vegetabiliskt ofärgat läder (Horween Essex) samt beige sula eftersom jag ska ha dem som vinterskor.

https://crownnorthampton.com/collect...-natural-essex

Väntetiden är just nu 9 veckor då skorna tillverkas efter beställningen, så det finns fortfarande tid att ändra på detaljer.

Det jag undrar är om någon vet hur skorna från Crown Northampton är i storlekarna och ffa då i bredden. Jag har vanligtvis storlek 41 i skor och upplever i den storleken att exempelvis Birkenstock är vida medan träningsskor från Puma är trånga. Jag har beställt storleken UK 7 G, vilken har lästlängden 262 mm (där mina fötter är 252 mm långa och således ger 10 mm tåutrymme, medan företaget rekommenderar 4-8 mm tåutrymme för bästa passform). G-vidden är dessutom bredare än standard F-vidd, men jag vet inte hur mycket. Jag valde G-vidd eftersom mina fötter är platta och generellt åt det breda hållet för sin längd (ca 100-105 mm i bredd).

Finns det någon som har skor från Crown Northampton och vet om:
1) Det verkligen bara ska vara 4-8 mm tåutrymme eller om man ska köra 10-15 mm som man annars gör i vanliga skor. Bör jag följa företagets sizing guide slaviskt och minska storleken en halv storlek från UK 7 till UK 6,5?
2) Är skorna smala, breda eller likvärdiga i bredd jämfört med "vanliga" skor. Dvs, ska jag behålla den bredare G-vidden om skorna är åt det trånga hållet eller ska jag ändra till vanlig F-vidd? Som sagt är mina fötter åt det bredare hållet.

Jag har redan läst all information som finns på internet om skorna och inte hittat informationen jag söker. Jag kan bara få den från någon som har personlig erfarenhet av skor från Crown Northampton och vill dela med sig av den. Vilka skor som helst går bra eftersom alla använder samma läst.
__________________
Senast redigerad av Paddan1000 2021-08-28 kl. 17:47.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback