Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-01-26, 23:25
  #1
Medlem
SvaMp_s avatar
Jo mina två nya chassi fläktar låter som en traktor så tänkte ljudisolera burken. Nu var kan jag htta isoleringsmaterialoch vad kostar det?
Det ska finnas två typer, en som är som gummi o relativt tunt, o ett lite tjockare som skum eller nått.
Har kollat på claes ohlson o där fanns den gummiliknande skiten, dock kosta det 200spänn för 1m3 vilket jag tyckta va för dyrt
Citera
2005-01-27, 12:13
  #2
Medlem
En kubikmeter lär väl räcka för att fylla ett par datorlådor

Har för mig att jag sett dessa ljudisolerare på datorbutiken.com tidigare.
Citera
2005-01-27, 22:23
  #3
Medlem
snuttes avatar
Pys till micro och spana. Dom har i flera olika tjocklekar. Gjorde det med min gamla dator, fungerade utmärkt.
Citera
2005-01-28, 07:39
  #4
Banned
Shellfires avatar
Sånna däringa färdiga ljuddämpnings-kit funkar väl bra.
Man kan gör sitt eget oxå, dom är ju uppbyggda av 2 st olika skikt av material.

Ett Tunt: (bitumenfolie/asfaltmatta), 2-3mm tjockt, självhäftande.
Dämpar vibrationer i chassiet (plåten)

Ett Tjockt: (skummgummi) 10-30mm dämpar ljudet i själva lådan.

Dom färdiga kitten man köper då sitter dessa 2 lager ihop, men gör man ett eget så klistrar man helat enkelt först dit ett tunt, sen ett tjockt.

Se bara till att hålla lite kolla på temp/fläktar när ni dämpar, inte ovanligt att det blir himskans varmt när man böjar täppa till div. springor.
men med god ventilaton så är det inga problem.
2 st 80mm fläktar bak (blåser ut) och en fram (suger in) räcker

Man kan ju applicera nån typ av fläktstyrning oxå, för att sänka fläkthastigheten lite.

Edit:
mekonomen/Micro/OK har dessa mattor
Citera
2005-01-28, 07:57
  #5
Medlem
Hispers avatar
Nu vet jag ju inte vilken typ av fläktar du köpt men du är medveten om att det finns fläktar med extra låg ljudnivå? Deras kapacitet är ibland lite lägre än de som väsnas mer men kanske värt ett försök.

Att montera in flera fläktar och köra dem på lägre varvtal borde minska ljudnivån.

Förvisso inte ett svar på din fråga men att montera in vattenkylning vore ju det slutgiltiga ljuddämpningstipset.
Citera
2005-01-28, 08:33
  #6
Medlem
crippas avatar
http://www.whynoi.se/default.asp
Citera
2005-01-28, 13:06
  #7
Banned
Shellfires avatar
Adda
http://www.gtek.se/index.php?mode=it...811a00adb9d401
Tokbra och billig fläkt, och gtek har den till ett riktigt bra pris
Citera
2005-01-29, 16:07
  #8
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shellfire
Adda
http://www.gtek.se/index.php?mode=it...811a00adb9d401
Tokbra och billig fläkt, och gtek har den till ett riktigt bra pris

Dock är det för dåligt med 12-18 månaders garanti. Man bör ju ha minst 3 års garanti för att vara säker på att det är en produkt som håller, men då får man också betala för det.

För att få en bra livslängd så bör man köpa en vanlig tyst 12V fläkt och styra varvalet med en variabel spänningsregulator för en tia. Då kan man få ner ljudet ordentligt samtidigt som livslängden ökar drastiskt.
Citera
2005-01-30, 10:09
  #9
Banned
Shellfires avatar
Bahh, garanti på fläktar...

Den dan mina fläktar går sönder så hittar jag inte på kvittot iaf.

Sen har då jag inte hittat nå "datorfläktar" med 3 års garanti.
Zalman, Papst mfl har 1 år på sina


Edit: Arctic Cooling har 6 års garanti på sina.
Citera
2005-02-06, 01:24
  #10
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Jo mina två nya chassi fläktar låter som en traktor så tänkte ljudisolera burken. Nu var kan jag htta isoleringsmaterialoch vad kostar det?
Det ska finnas två typer, en som är som gummi o relativt tunt, o ett lite tjockare som skum eller nått.
Har kollat på claes ohlson o där fanns den gummiliknande skiten, dock kosta det 200spänn för 1m3 vilket jag tyckta va för dyrt


För att göra din dator EXTREMT tyst så finns det 4 olika steg =)...

1. Kör med 120mm fläktar istället för 80mm (120mm kräver inte lika högt varv för att kyla lika mkt)

2. Inskaffa vattenkylning (Då behöver du inga fläktar alls!)

3. Ljuddämpa ditt chassi (Finns billigt och bra på www.qtec.se)

4. Skaffa ett fläktlöst nätaggregat, eller eventuellt ett vtaeenkylt (nätagget utgör ofta mkt oljud)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback