28 963 besökare online
856 517 medlemmar • 45 800 407 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Utbildning och studier
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Uppdragsfotograf
Medlem
Uppdragsfotografs avatar
Ståthöga byggnadsstiftelse som äger fastigheterna Äppelblomman och Färgaren i Norrköping har under den senaste tiden höjt hyresuttaget kraftigt för verksamheterna samt att färre barn än tidigare söker till det Waldorfpedagogiska alternativet gör att läget nu är allvarligt. Norrköpings kommun har sedan år 2010 omfördelat de anslag som skulle täcka hyreskostaderna för skolverksamheterna inom Norrköpings kommun. Detta har gjort att mindre pengar kommer till verksamheten i form av hyreskapital. I nuläget får skolverksamheten anslag per antal barn i verksamheten.

Detta tillsammans med att färre barn söker till verksamheten gör att man nu ställs inför en ekonomisk krissituation och det har diskuterats att verksamheten måste säga upp pedagoger och även byta lokaler för att deras finansiering inte längre fungerar. Ståthöga byggnadsstiftelse tar ut en avgift om 1900 kronor/kvm i nuläget, en kraftig höjning som gör att verksamheen halkar efter med 30000-40000 kronor/månad i kostnader. Samtidigt avser Ståthöga byggnadsstiftelse att sälja fastigheten Färgaren vilket gör att verksamheten stängs helt om detta realiseras.

Kraeks
Medlem
Vad är det som händer på kullen egentligen? Det verkar vara fullständigt kaos? Bara tjafs och bråk, intriger och skitsnack! Har det alltid varit så? Personligen tror jag allting kommer att kollapsa inom en snar framtid. Jag ger det max 5 år!

Jag tycker att det är synd, det är ju ett kanonbra alternativ. Tråkigt tråkigt att folk inte kan komma överens..

mark.knopfler
Medlem
Vad ska diskuteras?

mark.knopfler
Medlem
Personligen tkr jag det är helt rätt. Massa tomtar. Träffa en person som trodde på hela Waldorffpaktet. Kalla sig läkare.

Dock var han homeopat och hans råd mot björkpollenallergi var att köra upp massa björkblad i näsan...

Svara på ämne
Topp Dela »