43 779 besökare online
858 016 medlemmar • 45 862 196 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Arbetsliv och arbetsmarknad
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Reverent Mishap
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Jag söker efter några synpunkter (med ödmjuk inställning) om framtiden och så här ligger det till:

Efter idogt jobbsökande under senare hälften av förra året hade jag turen att f o m januari -05 få ett rikigt bra jobb som är i högsta grad kvalificerat, bra lön och absolut inom det område jag vill jobba. Problemet är att det är inga gararantier för tillsvidareanställning. Nu till dilemmat;

Jag har efter intervjuer fått erbjudande om en "traineeplats" (eller framtida ledare som dom kallar det) på ett för mig mycket attraktivt företag. Det är sunkbetalt de första åren och jag sänker nog min lön med närmare 17000:-/månaden initialt men å andra sidan är framtidsutsikterna gigantiska. Problemet är kanske inte pengarna utan om att jag ska trivas.

Så kortfattat: Idag roliga arbetsuppgifter och kvalificerat jobb med bra lön men utan trygghet men jag får bo ihop med sambon, eller dålig lön, risken att inte trivas (men trygghet om jag gör det) särboförhållande (vilket vi har levt i under ett par år då vi jobbat i olika städer men med extremt goda utvecklingsmöjligheter. Min inriktning idag är strategisk och det andra jobbet är operativt.

Synpunkter?

Edit: Frågan kan kanske ställas så här istället när ska man vara nöjd med sin situation? När familjen är samlad eller när man har hittat rätt jobb? Man kan ju inte söka alla jobb man hittar ett som verkar mer intressant än det man har.

Zerous
Medlem
Kan du inte vara tjänstledig på första jobbet, säg att du skall läsa keramik och yogakursen på distans. Så får du se om trainee gav något...

Reverent Mishap
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerous
Kan du inte vara tjänstledig på första jobbet, säg att du skall läsa keramik och yogakursen på distans. Så får du se om trainee gav något...

mm, tjänstledighet är inte aktuellt, men tack för tipset.

Hisper
Medlem
Hispers avatar
Innan jag svarar så måste jag fråga vad du åsyftar med: " Idag roliga arbetsuppgifter och kvalificerat jobb med bra lön men utan trygghet men jag får bo ihop med..." Vad menar du med utan trygghet? Anställninsskydd? Lön? eller vad?

Hur är karriärmöjligheterna på det jobb du har idag? Tillägnar du dig kompentens som du kan ta med dig till annat företag för ev. karriär där? Hur gammal är du?

Ruskigbuss
Moderator
Ruskigbusss avatar
Under tiden som vi väntar på svar på Hispers frågor - så kommer jag med en liten bitter reflektion

- Lita inte på löften från arbetsgivare.

Det är säkert inte så att de medveten försöker blåsa dej, men när den där gyllende framtiden väl är där - så visar det sej att förutsättningarna har ändrats och tyvärr så finns det nog ingen plats för dej längre, men "Tack för den tiden du har lagt ner - då du fick slavlönen - uppskattas mycket, men ... "

M a o - var nöjd med det du har - och om du byter - byt mot något som är bättre NU och inte i någon hypotetisk framtid.

Reverent Mishap
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Innan jag svarar så måste jag fråga vad du åsyftar med: " Idag roliga arbetsuppgifter och kvalificerat jobb med bra lön men utan trygghet men jag får bo ihop med..." Vad menar du med utan trygghet? Anställninsskydd? Lön? eller vad?

Hur är karriärmöjligheterna på det jobb du har idag? Tillägnar du dig kompentens som du kan ta med dig till annat företag för ev. karriär där? Hur gammal är du?

Med kvalificerat menar jag att jag har ett stort ansvar gentemot företagets omvärld, kompetensen kan jag absolut ta med mig, karrriär finns inte riktigt här utan jag har nog nå så högt upp som går utan det yttersta personalansvaret på avdelningen. Lönen är definitivt tillfredställande och jag har drygt 30 år kvar som bidragare till bnp. Osäkerheten är 6 månaders förnyelse av tjänsten, jag har alltså inget perspektiv.

Reverent Mishap
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

M a o - var nöjd med det du har - och om du byter - byt mot något som är bättre NU och inte i någon hypotetisk framtid.

Gräset är inte alltid grönare alltså, sund synpunkt och jag tar med mig den, framför allt just för det att det inte är sunt att byta ner sig, tack.

Säkre Sammy
Medlem
Säkre Sammys avatar
HUr ser trainee programet ut? Vissa har som mål att ha en billig arbetskraft, ser du att den är utvecklande och kommer leda till något skall du ta den. Du kan alltid byta arbetsplats om du skulle tappa lusten för att arbeta kvar. Men varför sänka lönen, är de intresserade är de beredda att betala för dig!

Kickan2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverent Mishap
Jag söker efter några synpunkter (med ödmjuk inställning) om framtiden och så här ligger det till:

Efter idogt jobbsökande under senare hälften av förra året hade jag turen att f o m januari -05 få ett rikigt bra jobb som är i högsta grad kvalificerat, bra lön och absolut inom det område jag vill jobba. Problemet är att det är inga gararantier för tillsvidareanställning. Nu till dilemmat;

Jag har efter intervjuer fått erbjudande om en "traineeplats" (eller framtida ledare som dom kallar det) på ett för mig mycket attraktivt företag. Det är sunkbetalt de första åren och jag sänker nog min lön med närmare 17000:-/månaden initialt men å andra sidan är framtidsutsikterna gigantiska. Problemet är kanske inte pengarna utan om att jag ska trivas.

Så kortfattat: Idag roliga arbetsuppgifter och kvalificerat jobb med bra lön men utan trygghet men jag får bo ihop med sambon, eller dålig lön, risken att inte trivas (men trygghet om jag gör det) särboförhållande (vilket vi har levt i under ett par år då vi jobbat i olika städer men med extremt goda utvecklingsmöjligheter. Min inriktning idag är strategisk och det andra jobbet är operativt.

Synpunkter?

Edit: Frågan kan kanske ställas så här istället när ska man vara nöjd med sin situation? När familjen är samlad eller när man har hittat rätt jobb? Man kan ju inte söka alla jobb man hittar ett som verkar mer intressant än det man har.
Låter som du väljer mellan
1. ett bra betalt jobb som kan bli fastanställning,
2. ett dåligt betalt jobb som är fastanställning.

Jag hade nog varit optimist och tagit jobb nummer ett, speciellt som det funkar bäst med den privata situationen.

Reverent Mishap
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
HUr ser trainee programet ut? Vissa har som mål att ha en billig arbetskraft, ser du att den är utvecklande och kommer leda till något skall du ta den. Du kan alltid byta arbetsplats om du skulle tappa lusten för att arbeta kvar. Men varför sänka lönen, är de intresserade är de beredda att betala för dig!

Det är en seriös arbetsgivare som tillhandahåller traineeprogrammet så det är jag inte orolig för. Angående lönen så ha de sagt så som så att det är upp till mig och att det historiskt sett borde ta runt två år att komma upp till vad jag har idag.

Nåväl tack alla för era synpunkter, summering av samtliga samtal är att jag borde vara kvar där jag är, jag återkommer på måndg när jag har lämnat definitivt besked.

Reverent Mishap
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Jag tackade nej till "traineeplatsen", tack till er som hade synpunkter.

Svara på ämne
Topp Dela »