2012-02-01, 12:29
Medlem
Hej! Jag jobbar 20 timmar i veckan och samtidigt har jag handikappsersättning från försäkringskassan som ska täcka dem extrautgifter jag har för mediciner och träningsredskap. Ett av kraven för att behålla min handikappsersättning är att jag inte får åka utomlands mer än 3 månader (ganska konstigt krav tycker jag, då jag inte slutar vara handikappad bara för att jag åker utomlands...). Jag har nu fått ett arbetserbjudande i usa, att arbeta där i 1 helt år. Lönen är inte superbra men det är att få bo i usa som lockar... Jag har mycket mediciner som jag måste köpa men som tyvärr inte täcks av frikortet, därför har jag högsta grad handikappsersättning (vilket är väldigt svårt att få) och jag vill verkligen inte bli av med den..... Om jag åker till USA och arbetar i 1 år, utan att meddela försäkringskassan, kommer dem att komma på mig? Typ genom att svenska skatteverket får se att jag arbetar där, eller att jag drar genom tullen etc, etc? Vad tror/vet ni?
Citera
2012-02-01, 13:14
Medlem
Conceptions avatar
I denna PDF:

http://www.forsakringskassan.se/wps/...df?MOD=AJPERES

Står det:

"Arbeta utomlands
Du kan få handikappersättning om du bor i
Sverige och arbetar utomlands. Men du får inte
arbeta utomlands mer än 12 månader för att du
ska få behålla din handikappersättning. Om du
arbetar i ett EU/EES*land har du rätt till stöd
från landet du arbetar i.
"

Det borde då vara ok med ett års jobb utomlands.
Citera
2012-02-01, 13:21
Medlem
Föregående postare har helt rätt: Om du inte stannar borta mer än 12 månader så bör du vara grön. Sen gäller ju som alltid att ju mindre Försäkringskassan vet om dina förehavanden, desto bättre...
Citera
2012-02-01, 13:39
Medlem
Vad bra, tack för svar! Hur är det med resande, om jag skulle resa utanför Sverige i 11 månader, "men bo i Sverige" ? Skulle dem komma på mig då? Hur i så fall?
Citera
2012-02-01, 13:52
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livesnake
Vad bra, tack för svar! Hur är det med resande, om jag skulle resa utanför Sverige i 11 månader, "men bo i Sverige" ? Skulle dem komma på mig då? Hur i så fall?

Det finns ju fall när de gör det så kommer de på dig blir det nog inte så kul. Jag antar om din handläggare skulle söka dig på din folkbokförda adress men inte når dig.

http://ekuriren.se/nyheter/eskilstun...-for-bedrageri

Vad har du för handikapp? Riktigt eller påhittat?
Citera
2012-02-01, 14:37
Medlem
Ett riktigt handikapp, fysiskt. Skulle gärna jobba heltid men klarar inte av det då handikappet gör mig ordentligt trött och kräver mycket fysisk rehabilitering varje dag, jag är dock jätteglad att jag kan jobba 20 timar i veckan!
Citera
2012-02-01, 14:50
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ett riktigt handikapp, fysiskt. Skulle gärna jobba heltid men klarar inte av det då handikappet gör mig ordentligt trött och kräver mycket fysisk rehabilitering varje dag, jag är dock jätteglad att jag kan jobba 20 timar i veckan!

Men att vara på resande fot i 11 månader klarar du av?

Ska du släppa med dig dina träningsmaskiner då eller hur menar du? Det känns inte riktigt som detta går hand-i-hand.
Citera
2012-02-01, 15:53
Medlem
Citat:

Kommer inte ihåg på rak arm nu, men har för mig att det är så här: Handikappersättning är en sk bosättningsbaserad förmån, dvs du ska bo i Sverige för att få den. Om du vistas utomlands mer än 6 månader per år regelbundet så räknas du inte som bosatt i Sverige. Möjligt att andra regler gäller inom EU.

Allt går att lösa, även om de skulle söka dig, min vän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in