Citat:
Ursprungligen postat av Brakkisath
Jag har letat lite, men jag kanske inte letat rätt.
men jag är intresserad av att veta lite mer om morfin
finns det olika sorters? jag har ätit några men inte säker på något om dom förutom att det var morfin.
All information uppskattas
Jag kanske är helt ute och cyklar. om någon har så posta gärna och ge mig en läxa.
Tack på förhand nu ger jag mig iväg.
Det finns olika läkemedel som innehåller rent morfin, den vanligaste och en av de få på svenska marknaden är läkemedlet Dolcontin.
Sedan finns det syntetiskt morfin: de flesta opioder (eller snarare alla då opioder betyder just syntetisk opiat) är detta. Utskriven hostmedicin är exempelvis etylmorfin, och heroins kemiska namn är diacetylmorfin, för att nämna två exempel. Oxikodon är ett ganska vanligt syntetiskt ämne också, men jag vet inte riktigt om det är helsyntetiskt eller utvunnet från morfin.
Sedan finns det också syntetiska opioder som ger samma effekt som morfin, men som inte härstammar från morfinet eller innehåller någon sorts morfin alls (osäker på denna dock). Exempel här är ämnet tramadol.
Reserverar mig för eventuella fel.
Citat:
Ursprungligen postat av trillobit
så nu undrar jag om det har en "riktig" källa på att H är "ofarligt" bort sett från OD risk och beroende problemet.
Har ingen riktig källa men bortsett från det du nämner ska heroin vara relativt ofarligt vad gäller skador i organ och sådant, då jämfört med andra droger (jämför med tobak). Sedan är ju faktiskt OD-risken inget man bör borträkna, särskilt inte för en inbiten heroinist som råkar få lite för starkt horse en dag.