Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-31, 23:48
  #1
Medlem
CommonKnowledges avatar
Pga av jobb och annat som jag prioriterar före matintag så blir det 6 av 7 dagar i veckan att jag äter en gång ordentligt under det dygnet och lite smått(sötsaker och snacks) då och då under dagen.

Jag är rätt van nu efter flera år och märker inte riktigt av något negativt i det men vad tror ni?

Man får ju höra så mycket om att frukosten är det viktigaste målet på dygnet och att man ska äta 3 gånger om dagen etc.

Är 20+, 175 cm och brukar pendla mellan 73 och 77 kg.

Hur ser det ut för er och har ni ändrat något sedan tidigare?
Citera
2012-02-01, 00:11
  #2
Medlem
xDs avatar
Så länge du känner att du mår bra torde det ej vara några problem.
Citera
2012-02-01, 00:19
  #3
Medlem
slamdunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonKnowledge
Pga av jobb och annat som jag prioriterar före matintag så blir det 6 av 7 dagar i veckan att jag äter en gång ordentligt under det dygnet och lite smått(sötsaker och snacks) då och då under dagen.

Jag är rätt van nu efter flera år och märker inte riktigt av något negativt i det men vad tror ni?

Man får ju höra så mycket om att frukosten är det viktigaste målet på dygnet och att man ska äta 3 gånger om dagen etc.

Är 20+, 175 cm och brukar pendla mellan 73 och 77 kg.

Hur ser det ut för er och har ni ändrat något sedan tidigare?


Vad brukar detta fantastiska mål du äter en gång om dagen bestå av och hur mycket?
Citera
2012-02-01, 00:22
  #4
Medlem
Bajskissens avatar
jag körde på precis sådär i ett par månader för att tappa vikt. gick finfint o bra mådde jag också. inga komplikationer alls. doktorn sa mej samma sak.
Citera
2012-02-01, 00:23
  #5
Medlem
trickydicks avatar
Jag har unter perider bara ätit en gång per dag, Fortfarande om jag ätit en stadig och sen lunch så kan jag bara ta en macka till middag..

Under större delen av mänskligheten, då vi levde som samlare/Jägare åt vi knappast regelbundet, utan då det fanns mat.
Citera
2012-02-01, 00:54
  #6
Medlem
CommonKnowledges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slamdunk
Vad brukar detta fantastiska mål du äter en gång om dagen bestå av och hur mycket?
Det varierar väldigt mycket. Jag är inte speciellt kräsen, älskar mat faktiskt även fast man kanske inte tror det nu.

Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Under större delen av mänskligheten, då vi levde som samlare/Jägare åt vi knappast regelbundet, utan då det fanns mat.
Ja, fast då var ju livslängden inte heller uppt 80 år som idag.
Citera
2012-02-01, 01:26
  #7
Medlem
EvilGuys avatar
För ett par månader sedan läste jag en kort intervju med Sveriges då äldsta människa och reportern frågade om han hade något knep för att bli så gammal och gubben svarade att han aldrig ätit mer än två gånger om dagen.

Med detta sagt så mår nog inte alla bra av att äta så sällan men att säga att det är fel att äta en eller två gånger per dag ät som att säga att alla skulle må bra av att äta fem gånger om dagen. Alla är vi olika, ät som du brukar och som din kropp vill så blir det nog bra i slutänden!
Citera
2012-02-01, 01:28
  #8
Medlem
Enda jag kan tänka mig är att du inte har så mycket fett och att du bryter ner musklerna för att få energi.

Är ingen expert så detta stämmer säkert inte bara en tanke.
Citera
2012-02-01, 05:24
  #9
Medlem
Dmizors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonKnowledge
Pga av jobb och annat som jag prioriterar före matintag så blir det 6 av 7 dagar i veckan att jag äter en gång ordentligt under det dygnet och lite smått(sötsaker och snacks) då och då under dagen.

Jag är rätt van nu efter flera år och märker inte riktigt av något negativt i det men vad tror ni?

Man får ju höra så mycket om att frukosten är det viktigaste målet på dygnet och att man ska äta 3 gånger om dagen etc.

Är 20+, 175 cm och brukar pendla mellan 73 och 77 kg.

Hur ser det ut för er och har ni ändrat något sedan tidigare?

Ingen aning om hur dåligt det är egentligen, men hoppas för båda våran skull att det inte är någon större fara att göra på detta sätt, då jag också käkar en gång per dag. Känns inte som att det borde vara någon större fara, har gjort det en längre tid och till en början hände ingenting speciellt men efter ett tag så började måltiden för dagen bestå av "normal" mat och inte enbart snabbmat, och sen dess har jag rasat en del i vikt. Dock är inte det någonting särskilt dåligt då jag definitivt inte ens i nuläget är ens nära att vara underviktig.
Citera
2012-02-01, 08:15
  #10
Medlem
Aritocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zelkov
Enda jag kan tänka mig är att du inte har så mycket fett och att du bryter ner musklerna för att få energi.

Är ingen expert så detta stämmer säkert inte bara en tanke.

Nej det måste gå ca. 72 timmar utan mat innan du hamnar i svält rent generellt och så länge måltiden är tillräckligt stor för att underhålla dagens kalorimängd är det bara fördelaktigt att äta 1-2 gånger per dag. Periodisk fasta kallas det och allt jag har läst om det fram till nu tyder på att det är fördelaktigt för kroppen jämfört med fasta måltider.
Citera
2012-02-01, 08:15
  #11
Medlem
Aritocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zelkov
Enda jag kan tänka mig är att du inte har så mycket fett och att du bryter ner musklerna för att få energi.

Är ingen expert så detta stämmer säkert inte bara en tanke.

Dubbelpost...
Citera
2012-02-01, 08:48
  #12
Medlem
Jag äter i princip bara ett mål om dagen nu. Frukost hinner jag inte med för jag är så in i helvete dålig på att gå upp i tid, vid elva, halv tolv är det lunchdags (enda gången på dagen jag äter ordentligt). När jag sen kommer hem vid sextiden så är jag inte det minsta hungrig, så jag lagar i nästan aldrig en "riktig" middag utan det brukar bli ett par mackor runt tiotiden.

På helger käkar jag heller inte tre mål om dagen. Vaknar rätt sent, kombinerar frukost/lunch med antingen typ nudlar, varma mackor eller en pizza/dylikt om jag är riktigt bakis och vill göra det lätt för mig. Det blir sällan någon middag då jag inte gillar att vara mätt när alkohol ska intas, så det blir ofta något litet som en cheeseburgare på Donken när jag kommit in till stan.

Inte sunt för fem öre, jag vet! Men jag mår bra och går varken upp eller ner i vikt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback