Årets CES-mässa avlöjade många nya och intressanta prylar som ska komma 2012, men den mest facsienerande tycker jag är Lenovos IdeaPad Yoga, som kommer i Q3 i år.
Det är helt enkelt en bärbar dator i klass med MacBook Air, med den kommande IvyBridge-processorn, SSD, 8Gb RAM, och lite annat smått och gott som Windows 8.
Men det som fick mig att bli hård var att Lenovo, först i världen, skapat en dator som du kan vika bak tangentbordet bakom skärmen och på så vis få en Tablet på 13 tum. Pekskärmen är alltid aktiv, men tangentbordets funktion stängs av när man viker mer än 180 grader, så att man inte ska råka trycka på knappar man inte vill trycka på. Med denna funktion kan man även skapa ett stöd till sin tablet, genom att ställa den vikt som ett placeringkort, och även andra funktioner.
Se själva, och, om ni tycker lika mycket om den som jag gör - dregla:
http://www.youtube.com/watch?v=Yz2R9y9ZvkA
Jag hade tänkt köpa en liten netbook nu ganska omgående, men har nu ändrat mig till att vänta på releasen av denna. Är det dumt? Jag har sen några månader varit sugen på både en bärbar dator och en tablet, och de som funnits tillgängliga har varit mest åt tablet-hållet, med Android som OS. Delbara förvisso, men att det var just android gör att de flesta program inte är kompatibla.
Prislappen kommer hamna på runt 1200$, vilket är lite över 8 000, dvs inte så blodigt. Är det någon mer än jag som planerar att köpa en sån? Är det dumt? Ska man hellre investera i en Tablet och dator var för sig? Som tablet kommer den ju vara något tyngre, då tangentbordet fortfarande sitter kvar. Övriga synpunkter ?