2012-01-30, 10:38
Medlem
negerbarns avatar
Årets CES-mässa avlöjade många nya och intressanta prylar som ska komma 2012, men den mest facsienerande tycker jag är Lenovos IdeaPad Yoga, som kommer i Q3 i år.

Det är helt enkelt en bärbar dator i klass med MacBook Air, med den kommande IvyBridge-processorn, SSD, 8Gb RAM, och lite annat smått och gott som Windows 8.
Men det som fick mig att bli hård var att Lenovo, först i världen, skapat en dator som du kan vika bak tangentbordet bakom skärmen och på så vis få en Tablet på 13 tum. Pekskärmen är alltid aktiv, men tangentbordets funktion stängs av när man viker mer än 180 grader, så att man inte ska råka trycka på knappar man inte vill trycka på. Med denna funktion kan man även skapa ett stöd till sin tablet, genom att ställa den vikt som ett placeringkort, och även andra funktioner.

Se själva, och, om ni tycker lika mycket om den som jag gör - dregla:

http://www.youtube.com/watch?v=Yz2R9y9ZvkA

Jag hade tänkt köpa en liten netbook nu ganska omgående, men har nu ändrat mig till att vänta på releasen av denna. Är det dumt? Jag har sen några månader varit sugen på både en bärbar dator och en tablet, och de som funnits tillgängliga har varit mest åt tablet-hållet, med Android som OS. Delbara förvisso, men att det var just android gör att de flesta program inte är kompatibla.

Prislappen kommer hamna på runt 1200$, vilket är lite över 8 000, dvs inte så blodigt. Är det någon mer än jag som planerar att köpa en sån? Är det dumt? Ska man hellre investera i en Tablet och dator var för sig? Som tablet kommer den ju vara något tyngre, då tangentbordet fortfarande sitter kvar. Övriga synpunkter ?
Senast redigerad av negerbarn 2012-01-30 kl. 10:48.
Citera
2012-01-31, 00:40
Medlem
Millees avatar
Jäävlaar.... Jag är ute efter en dator och den där ser jävligt lockande ut, segt dock att den kommer ut om 9 månader.. Jag vill ha den där datorn nu!
Citera
2012-01-31, 17:01
Medlem
Såg några grejer som jag funderar på angående den här datorn. Den ser ganska grym ut och tanken är god. Men:

- Den har glossy-skärm. Aldrig igen tänker jag köpa en laptop med glossy-skärm. Det är djävulens påfund och är endast till för att irritera. Såg hur mycket det speglade sig i den videon när han rörde runt datorn. Inte för utomhusbruk.

- När man har den i "tablet"-läget så känns det som om man kommer att blocka utblåshålen med handen. Svettiga händer någon?

- Kvalitén på gångjärnen. Kvalitén måste vara helt och hållet perfekta. Om skärmen blir sladdrig i vissa lägen så ser jag ingen mening med detta. Såg lite rangligt ut då han höll handen bakom skärmen lite då och då. Kanske bara var en ren slump men så lite ut som om han höll fast den.

Om alla dessa tre punkter "fixas" (gå att köpa med matt-skärm, att det inte är nå problem med hålen och fina gångjärn) så kan jag mycket väl tänka mig den här som plugg dator
Citera
2012-01-31, 17:09
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deusfan
Såg några grejer som jag funderar på angående den här datorn. Den ser ganska grym ut och tanken är god. Men:

- Den har glossy-skärm. Aldrig igen tänker jag köpa en laptop med glossy-skärm. Det är djävulens påfund och är endast till för att irritera. Såg hur mycket det speglade sig i den videon när han rörde runt datorn. Inte för utomhusbruk.

- När man har den i "tablet"-läget så känns det som om man kommer att blocka utblåshålen med handen. Svettiga händer någon?

- Kvalitén på gångjärnen. Kvalitén måste vara helt och hållet perfekta. Om skärmen blir sladdrig i vissa lägen så ser jag ingen mening med detta. Såg lite rangligt ut då han höll handen bakom skärmen lite då och då. Kanske bara var en ren slump men så lite ut som om han höll fast den.

Om alla dessa tre punkter "fixas" (gå att köpa med matt-skärm, att det inte är nå problem med hålen och fina gångjärn) så kan jag mycket väl tänka mig den här som plugg dator

Jag har för mig att han säger i videon att de har öppnat och stängt datorn mer än 25 000 gånger, och att gångjärnen fortfarande fungerar bra.

Annat än en glossy skärm är väl svårt att få på en tablet med gorillaglass? Eller är det ens det dom har?

Utblåsen vet jag faktiskt inget om. Det kommer nog bli jobbit om det är så.
Citera
2013-07-04, 22:00
Medlem
pingvinens avatar
Bump. Har nu haft en Yoga i en månad och är mycket nöjd. Enda minus jag kan hitta är att tangentbordet är lite "svajigt" och inte alls så stabilt som jag hade önskat.
Annars är den snabb, mycket bra batteritid och en bra skärm. Dock väldigt blank, så jag har köpt ett matt plastskydd till den och då blev också skärmen behaglig även i ljus miljö.

Köpte den på Mediamarkt när de toksänkte till 6.995 pga för stort lager. Alltså en rabatt på nästan 3 tusen.
Citera
2013-11-16, 20:22
Medlem
borg86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Bump. Har nu haft en Yoga i en månad och är mycket nöjd. Enda minus jag kan hitta är att tangentbordet är lite "svajigt" och inte alls så stabilt som jag hade önskat.
Annars är den snabb, mycket bra batteritid och en bra skärm. Dock väldigt blank, så jag har köpt ett matt plastskydd till den och då blev också skärmen behaglig även i ljus miljö.

Köpte den på Mediamarkt när de toksänkte till 6.995 pga för stort lager. Alltså en rabatt på nästan 3 tusen.

Hur går det med dina yoga? Känner du att tablet mode är något att ha? Hur funkar datorn så här långt? Jag funderar på en yoga 2 pro eller en thinkpad yoga eftersom jag gillar att rita.
Citera
2013-11-17, 11:49
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borg86
Hur går det med dina yoga? Känner du att tablet mode är något att ha? Hur funkar datorn så här långt? Jag funderar på en yoga 2 pro eller en thinkpad yoga eftersom jag gillar att rita.

Inte bra. Jag hatar tangentbordet, och Windows 8 är en stor besvikelse. Att använda den i tabletmode är alldeles för stort och klumpigt. Nä, undvik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in