Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-29, 10:36
  #685
Medlem
Flashyflash72s avatar
Att FB har svårigheter är tydligt, men just hur stora dessa problemen är för företaget är inte lika självklart. Dokument Utifrån har nyss släppt två avsnitt där man avhandlar deras dilemman - och förutom att jag fann avsnitten lika välproducerade som intressanta - så tyckte jag även att programmet kunde illustrera på ett väldigt tydligt sätt vilka de allra mest tryckande frågorna FB behöver ta itu med är. Se själva. Helt klart sevärt.

Dokument utifrån: Facebook – vän eller fiende:
https://www.svtplay.se/video/2004284...ende-avsnitt-1
__________________
Senast redigerad av Flashyflash72 2018-11-29 kl. 10:42.
Citera
2018-11-29, 18:35
  #686
Medlem
Flashyflash72s avatar
Ouch! Strömmen av dåliga nyheter fortsätter ...,

Citat:
Det man har fått se är mejl som daterar huvudsakligen till åren 2012 till 2014 och där det övervägs inte bara idén om att ta betalt för användardata. I vissa fall hade personalen på Facebook diskuterat om hur man skulle kunna få annonsörer att betala mer i utbyte mot större tillgång till användardata.

Facebook övervägde att ta betalt för användardata:
https://digital.di.se/artikel/facebo...r-anvandardata
Citera
2018-12-06, 08:51
  #687
Medlem
Flashyflash72s avatar
Svårigheterna hopar sig. Inget nytt på den fronten för våra stora plattformar. Ska bli intressant att se vilken av dem som klarar av att hantera denna nyhet först:

Citat:
It-bolag kommer att ha en timma på sig att bort terrorpropaganda om lagen går igenom.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/t...-med-ny-eu-lag

Den eller det bolag som klarar att lösa detta skulle samtidigt visa prov på vilka enorma ai-muskler man förfogar över. Och när det kommer till Facebook, då blir saker mer komplicerat eftersom man även måste hantera den enorma mängden av falska konton som skapas.

Citat:
The company noted that, between April and September 2018, it removed a whopping 1.5 billion fake accounts.


https://thenextweb.com/facebook/2018...and-september/
Citera
2018-12-10, 06:46
  #688
Medlem
Flashyflash72s avatar
Frosseri är sällan associerat med något gott. Och att "växa över alla bräddar", det är möjligtvis ett ännu osexigare talesätt, åtminstone för oss vanliga människor. Ironiskt nog, så är det varken fel eller fult för ett bolag att söka införliva ordens rätta mening; även om vi förknippar dem med att vara en kardinalsynd för individen.

Efter otidsenliga incitament fortsätter ändå FB att vara dominant på marknaden. Inget jag kan se kommer förändra detta faktum - inte ens om det skulle fortsätta uppdagas oegentligheter på löpande band - eller om det avslöjas att företagets "tillväxt team" trampat på våra rättigheter.

Byråkratin rör sig sakta, och den kommer även fortsättningsvis göra så. Svårare blir det dessutom framöver när okunniga lagstiftare ska förstå och respektera helheten i lagförslagen man lägger fram, utan att samtidigt hålla tillbaka landets ekonomiska tillväxt. På den senare punkten råder inga oklarheter. Särskilt inte nu. Även om man i offentlighetens ljus antyder något annat, som att a priori skulle vara våra rättigheter, så är det i realiteten långt ifrån hur verkligheten faktiskt är.

Facebook Used People’s Data to Favor Certain Partners and Punish Rivals, Documents Show: https://www.nytimes.com/2018/12/05/t...arliament.html

https://www.parliament.uk/documents/...-Six4Three.pdf
Citera
2018-12-11, 22:08
  #689
Medlem
Google och facebook är ju rommarriket, giganter men bara en fråga om tid tills deras latinska krigsherrar blir bak- eller framtunga.
Citera
2018-12-21, 20:12
  #690
Medlem
lilmayos avatar
Facebook fortsätter att rasa
Citera
2018-12-26, 13:56
  #691
Medlem
Hexen666s avatar
Lol är det verkligen folk som är investerade i skitföretaget Facebook fortfarande?

Det är snart 2019, facebook är dött.
Citera
2018-12-27, 10:51
  #692
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Lol är det verkligen folk som är investerade i skitföretaget Facebook fortfarande?

Det är snart 2019, facebook är dött.

Letar man värde har FB gott om det.

Ingen skuld, printar pengar, äger IG och Whatsapp mm.

Tyck vad man vill om Facebook som konsument men aktien skriker värde enligt mig.
Citera
2019-07-24, 12:12
  #693
Medlem
Grinchen00s avatar
Kvartal 2 rapporten för Facebook släpps efter USA börsens stängning idag.
Jag satsar på att vinsten blir sämre än analytikernas förväntningar, läge för lite björnar m.a.o.
Någon annan som vågar sig på en gissning?
Citera
2019-07-24, 14:10
  #694
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grinchen00
Kvartal 2 rapporten för Facebook släpps efter USA börsens stängning idag.
Jag satsar på att vinsten blir sämre än analytikernas förväntningar, läge för lite björnar m.a.o.
Någon annan som vågar sig på en gissning?

Spännande. Jag ligger rätt tungt i Facebook men ska nog holda. Mycket som talar både för och emot. Jag har länge sett positivt för Facebooks långsiktlighet som Marketplace, Libre, Facebook dejting, och mycket annat både vågat och vettigt utvecklingsarbete. Dock är jag osäker på hur Facebooks aggressiva politiska ställning kommer ge för utdelning. Facebook bannar folk till både höger och vänster nu på extremt vaga grunder, och tydlig politisk inriktning. Hela grejen med Facebook från början kändes som "freedom-of-speech", och att det gjorde FB till en succé.
Citera
2019-07-24, 14:53
  #695
Medlem
Grinchen00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Spännande. Jag ligger rätt tungt i Facebook men ska nog holda. Mycket som talar både för och emot. Jag har länge sett positivt för Facebooks långsiktlighet som Marketplace, Libre, Facebook dejting, och mycket annat både vågat och vettigt utvecklingsarbete. Dock är jag osäker på hur Facebooks aggressiva politiska ställning kommer ge för utdelning. Facebook bannar folk till både höger och vänster nu på extremt vaga grunder, och tydlig politisk inriktning. Hela grejen med Facebook från början kändes som "freedom-of-speech", och att det gjorde FB till en succé.

Läste någonstans att facebooks användartillväxt har upphört eller t.o.m. minskat i vissa länder (t.ex. Nordamerika) men fortfarande ökar totalt p.g.a. andra länder som t.ex. Indien. Det kan vara ganska allvarligt eftersom Nordamerika är den lönsammaste marknaden för fb räknat i inkomst per användare.
Det verkar dock vara svårt att hitta helt aktuell statistik på vilka länder som ökar och minskar.

Men det viktigaste är kanske inte antalet användare utan om annonsörer börjat skrämmas bort för att inte förknippas med de allt vanligare Facebook-skandalerna.

Med Libran har nog Zuckerberg bitit i något han inte riktigt kan svälja, man utmanar inte statens valutamonopol utan konsekvenser.
Och många kommer naturligtvis, p.g.a. fb:s dåliga trackrecord vad gäller integritet, även att tveka med göra affärer med Libra.

Men i morgon får vi se om jag lurat mig själv p.g.a. mina personliga antipatier mot företaget.
Citera
2019-07-24, 15:04
  #696
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grinchen00
Läste någonstans att facebooks användartillväxt har upphört eller t.o.m. minskat i vissa länder (t.ex. Nordamerika) men fortfarande ökar totalt p.g.a. andra länder som t.ex. Indien. Det kan vara ganska allvarligt eftersom Nordamerika är den lönsammaste marknaden för fb räknat i inkomst per användare.
Det verkar dock vara svårt att hitta helt aktuell statistik på vilka länder som ökar och minskar.

Men det viktigaste är kanske inte antalet användare utan om annonsörer börjat skrämmas bort för att inte förknippas med de allt vanligare Facebook-skandalerna.

Med Libran har nog Zuckerberg bitit i något han inte riktigt kan svälja, man utmanar inte statens valutamonopol utan konsekvenser.
Och många kommer naturligtvis, p.g.a. fb:s dåliga trackrecord vad gäller integritet, även att tveka med göra affärer med Libra.

Men i morgon får vi se om jag lurat mig själv p.g.a. mina personliga antipatier mot företaget.

Jag håller med, mycket skandaler med FB. Men samtidigt tycker jag inte riktigt det finns något vettigt substitut till Facebook. GAP, Snatchat, och andra plattformar täcker bara en liten del vad FB klarar av. Skulle vara kul att se en ny gigant träda fram.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback