32 989 besökare online
856 265 medlemmar • 45 789 192 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Ekonomi > Ekonomi - övrigt
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Nemorov
Medlem
Det går att råna en Konsumbutik också. Är det värt risken?

CarlSolomon
Medlem
CarlSolomons avatar
Såhär gjorde jag.

Jag gick till en välbesökt 7Eleven på en stor gata, köpte en kaffe med kortet och tog ut pengar. Därefter gick jag ut och gav min plånbok till en kompis. Han fick min kod, men slog fel två gånger, för att det kanske skulle verka mer sannolikt på banken när de kollar upp korthistoriken.

Nåväl, han tog ut fem tusen kronor från mitt uttagskonto, gick till en annan bankomat och tog ut samma summa igen. Det var nu jag "märkte" det, så jag fick lov att lämna föreläsningen jag var på, där jag skrivit upp mig, och därmed hade jag alibi. Jag gick ner till banken och sade att jag tappat bort mitt kort, de kollade upp mitt personnummer och sade att någon tagit ut 10 000 kr inom loppet av en halvtimma, då spärrade jag kortet direkt och ville reklamera dessa uttag. För att kunna reklamera dessa uttag måste jag göra en polisanmälan, vilket jag gjorde, pratade med en polis på stationen som gav mig en kopia på polisanmälan, som jag kunde ge till banken. Några få dagar senare kom 8800 kronor från min bank, alltså 10 000 minus 1200 kronor de tar i självrisk. Då hade jag ju fortfarande de 10 000 kronorna i kontanter, plus 8800 på banken.

Efter kanske två månader fick jag brev från polisen att utredningen var nedlagd.

Voila!
to the starry dynamo in the machinery of night.

Alelalen
Medlem
Alelalens avatar
Då vet vi vad årets brottstrend kommer bli i år!

isofft
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlSolomon
Såhär gjorde jag.

Jag gick till en välbesökt 7Eleven på en stor gata, köpte en kaffe med kortet och tog ut pengar. Därefter gick jag ut och gav min plånbok till en kompis. Han fick min kod, men slog fel två gånger, för att det kanske skulle verka mer sannolikt på banken när de kollar upp korthistoriken.

Nåväl, han tog ut fem tusen kronor från mitt uttagskonto, gick till en annan bankomat och tog ut samma summa igen. Det var nu jag "märkte" det, så jag fick lov att lämna föreläsningen jag var på, där jag skrivit upp mig, och därmed hade jag alibi. Jag gick ner till banken och sade att jag tappat bort mitt kort, de kollade upp mitt personnummer och sade att någon tagit ut 10 000 kr inom loppet av en halvtimma, då spärrade jag kortet direkt och ville reklamera dessa uttag. För att kunna reklamera dessa uttag måste jag göra en polisanmälan, vilket jag gjorde, pratade med en polis på stationen som gav mig en kopia på polisanmälan, som jag kunde ge till banken. Några få dagar senare kom 8800 kronor från min bank, alltså 10 000 minus 1200 kronor de tar i självrisk. Då hade jag ju fortfarande de 10 000 kronorna i kontanter, plus 8800 på banken.

Efter kanske två månader fick jag brev från polisen att utredningen var nedlagd.

Voila!

Och vad hade du för förklaring när de frågade hur "tjuven" kommit över koden?

CarlSolomon
Medlem
CarlSolomons avatar
"Ja inte vet jag"

De kunde ju inte bevisa vad som skett, och just på grund av detta lät jag min kumpan slå fel kod två gånger.
to the starry dynamo in the machinery of night.

alexixs
Medlem
Det kommer inte att gå, har du haft koden tsm med kortet så kommer bolaget att säga att du varit oaktsamm och du får ingen ersättning alls...

Kalmar2004
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isofft
Och vad hade du för förklaring när de frågade hur "tjuven" kommit över koden?

Det låter mycket mer trovärdigt om man säger att någon tagit plånboken, dock så är det allvarligare när man ljuger för polisen, dvs hittar på ytterligare ett brott.

Att tappa kortet som sedan någon använder och hittar rätt kod är lite för slumpat.

Om man istället säger att man betalade med kort på ett ställe där det var mycket folk och sedan försvann kortet så låter det ju som någon tittat på vilken kod du hade och sedan snott ditt kort.

Wildis
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexixs
Det kommer inte att gå, har du haft koden tsm med kortet så kommer bolaget att säga att du varit oaktsamm och du får ingen ersättning alls...

Men han har ju skrivit att brottet lyckades.

För övrigt ett rätt korkat brott eftersom vi kunder alltid i slutändan får betala för andras slarv eller bedrägerier via självrisken mm. Dessutom, skulle alla börja ge sitt kort till kompisar som fick slå koden fel ett par gånger skulle det börja krävas mer än så för att få ersättning och de som drabbats på riktigt kanske riskerar att stå utan ersättning.

Bad karma.

Svara på ämne
Topp Dela »