Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-29, 17:51
  #13
Medlem
dindummers avatar
Om man anordnar en "Överklasssafari" så får man räkna med att den ogillas precis som en "Låginkomsttagarsafari" skulle ogillas, är man med i lekan så får man leken tåla. Om jag växt upp där och någonting likanande anordnats så hade jag också velat kasta ägg på patrasken. För att inte tala om hur snevriden artikeln är som inte analyserar känslorna för de människor som bor där, pinsamt Aftonbladet.
Citera
2012-01-29, 18:02
  #14
Medlem
Keffots avatar
Aftonbladet vill ju bara göra reklam för den sk överklassafarin.

Många gamla bekanta ansikten ur AFA dök upp i artikeln.

Anna Svensson kan ju mycket väl vara en av dessa stjärnor eller så är det kanske en pseudonym.

I artikeln talas det om en Martin Fredriksson vilket troligen är denne kriminelle AFA-aktivist.

I Aftonbladets bildkollage finns denna bild. Mannen på bilden är troligen Mathias Våg.
Citera
2012-01-29, 18:08
  #15
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Då man testat resultatet av Sherifs experiment så har man kommit fram till att fler faktorer än grupptillhörighet har betydelse, men det finns stöd för slutsatsen att om du tillhör en grupp försvarar du din grupp och kritiserar en rivaliserande grupp.

Detta är ett exempel, ett gäng medelklass ungdomar åker till Saltsjöbaden (på "rikemanssafari"). De ska studera en annan grupp ("rikemännen"). Journalisten ingår i gruppen på bussen. Inte konstigt att journalisten försvarar medelklass ungdomarna.

Hela "safarin" är upplagd för att de rivaliserande grupperna ska träta. Patetiskt enligt min åsikt, utav båda grupper.

Referenser

Tyerman, Andrew; Spencer, Christopher. (1983). A critical test of the Sherifs' robber's cave experiments: Intergroup competition and cooperation between groups of well-acquainted individuals. Small Group Behavior14. 4 (Nov 1983): 515-531.
Citera
2012-01-29, 18:09
  #16
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keffot
Aftonbladet vill ju bara göra reklam för den sk överklassafarin.

Många gamla bekanta ansikten ur AFA dök upp i artikeln.

Anna Svensson kan ju mycket väl vara en av dessa stjärnor eller så är det kanske en pseudonym.

I artikeln talas det om en Martin Fredriksson vilket troligen är denne kriminelle AFA-aktivist.

I Aftonbladets bildkollage finns denna bild. Mannen på bilden är troligen Mathias Våg.

Haha, nu blev det genast lite mer intressant. När man läser om Mathias Våg och Martin Fredriksson så vet man ju inte riktigt om man ska skratta eller gråta. Tragiskt hur dessa människor, som ständigt kämpar emot rasism och våld, själva är ute och misshandlar folk på gatorna.

Hycklare är vad dem är.
Citera
2012-01-29, 18:11
  #17
Medlem
bunnyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dindummer
Om man anordnar en "Överklasssafari" så får man räkna med att den ogillas precis som en "Låginkomsttagarsafari" skulle ogillas, är man med i lekan så får man leken tåla.

Du menar om det kom en buss överklassare till en förort för att de ville MINSKA klassklyftorna (som ju Allt åt allas mening) är? Jag tror att de hade blivit bjudna på bullar och kaffe, inte ofta som de rika frivilligt försöker minska sin makt över samhället
Citera
2012-01-29, 18:12
  #18
Medlem
debbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymvillvaradet
Då man testat resultatet av Sherifs experiment så har man kommit fram till att fler faktorer än grupptillhörighet har betydelse, men det finns stöd för slutsatsen att om du tillhör en grupp försvarar du din grupp och kritiserar en rivaliserande grupp.

Detta är ett exempel, ett gäng medelklass ungdomar åker till Saltsjöbaden (på "rikemanssafari"). De ska studera en annan grupp ("rikemännen"). Journalisten ingår i gruppen på bussen. Inte konstigt att journalisten försvarar medelklass ungdomarna.

Hela "safarin" är upplagd för att de rivaliserande grupperna ska träta. Patetiskt enligt min åsikt, utav båda grupper.

Referenser

Tyerman, Andrew; Spencer, Christopher. (1983). A critical test of the Sherifs' robber's cave experiments: Intergroup competition and cooperation between groups of well-acquainted individuals. Small Group Behavior14. 4 (Nov 1983): 515-531.
Cred till dig för ditt försök att höja standarden på forumets inlägg.
Däremot så anser jag att du har fel när det gäller resenärerna. Det är knappast 'medelklassen' som ger sig ut på dessa turer.
Citera
2012-01-29, 18:13
  #19
Medlem
bunnyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keffot
Aftonbladet vill ju bara göra reklam för den sk överklassafarin.

Många gamla bekanta ansikten ur AFA dök upp i artikeln.

Anna Svensson kan ju mycket väl vara en av dessa stjärnor eller så är det kanske en pseudonym.

Haha det är roligt att denna 18 år (!) gamla artikel alltid dyker upp när någon nasse ska visa att den har koll
Citera
2012-01-29, 18:15
  #20
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Det verkar som att den extremt osunde artikelförfattaren Kadhammar och Fula Gubben ändå står på samma sidan. Kadhammar själv har ju solidariskt valt att bosätta sig mitt i Östermalm på Artillerigatan 40 - enbart någon minuts promenad på Linnégatan från Humlegården...

Samtidigt är man ju inte förvånad att det är just Kadhammar som skriver detta efter tramsartikelserierna om USA och Europa han har klämt ut sig..
Citera
2012-01-29, 18:17
  #21
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunnyboy
Haha det är roligt att denna 18 år (!) gamla artikel alltid dyker upp när någon nasse ska visa att den har koll

Spelar väl ingen roll, det faktum att det hänt räcker väl för att inse att dessa människor är riktiga slödder till hycklare.

Gillar att du direkt sätter folk i facket 'nasse' när de inte delar samma åsikter som dig. Typisk vänstermentalitet.
Citera
2012-01-29, 18:20
  #22
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunnyboy
Du menar om det kom en buss överklassare till en förort för att de ville MINSKA klassklyftorna (som ju Allt åt allas mening) är? Jag tror att de hade blivit bjudna på bullar och kaffe, inte ofta som de rika frivilligt försöker minska sin makt över samhället
Vet du, om en "förortssafari" hade genomförts under samma förutsättningar som denna överklassafari tror jag inte att bemötandet hade varit bullar och kaffe. Har du kollat på Facebookgruppen och diskussionerna som pågick där innan avgång?

Inställningen till överklass är knappast "vi ska försöka komma överens" utan snarare "nu åker vi och tittar på den äckliga borgarklassen och hur de lever". Det fanns inga indikationer på att detta initiativ på något sätt hade att göra med att framstå som vänliga eller försöka skapa gemenskap mellan "klasserna". Det var helt enkelt en vänsteraktion för att lyfta fram och förolämpa människor med hög inkomst.

Aktioner såsom denna skapar ju klassklyftor mer än något annat. När man på förstasidan i Aftonbladet skapar ett "vi och dem", och visar att vissa hör till en annan klass, samt att dessa "finniga slynglar", som Kadhammar väljer att beskriva dem, inte förtjänar någon respekt. Jag förstår precis varför de reagerar som de gör, på samma sätt som jag hade förstått att arbetarklassen hade reagerat om rollerna hade varit omvända.

Citat:
Haha det är roligt att denna 18 år (!) gamla artikel alltid dyker upp när någon nasse ska visa att den har koll
Hördu, nu ska vi inte kasta sten i glashus. Vänsterns främsta argument mot t.ex. SD är ju att lyfta fram partiidéer som är tiotalet år gamla, om inte mer. Inom politik finns det uppenbarligen inget preskriptionsdatum (men att ta upp att sossarna introducerade och propagerade för rashygien är tydligen inte okej). Men nog med off topic nu.
Citera
2012-01-29, 18:21
  #23
Medlem
bunnyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Gillar att du direkt sätter folk i facket 'nasse' när de inte delar samma åsikter som dig. Typisk vänstermentalitet.

Jag läste posthistoriken helt enkelt.
Citera
2012-01-29, 18:25
  #24
Medlem
karmamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Tyckte det var en bra skriven artikel. Bilderna talar ju för sig själva, ganska töntigt av kidsen i Salsjöbaden och skrika "iphone, iphone!" osv.

Bra skriven artikel? Tycker att det är ganska humoristiskt av ungarna, människor har kommit dit för att "se överklassen" och ungarna trycker upp sina iPhones mot rutan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback