2012-01-29, 16:03
Medlem
tuffkatts avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14285457.ab

Citat:
Även i Saltsjöbaden hade ryktet spridits. När den trivsamma hippiebussen nådde Grand Hotel* i villasamhället väntade en pöbelhop bestående av finniga överklasslynglar.
Några av dem viftade med sina telefoner och ropade ”Iphone! Iphone!” Jag antar att de gjorde det för att demonstrera ekonomisk överlägsenhet. En bar på en hockeyklubba. Flera tycktes ha kammat sig med fläskkotlett.

Ja, vet att detta event var uppe tidigare på Flashback, och nu har även Aftonbladet skrivit om det.

Hela artikeln är starkt vänstervriden, där de målar ut alla invånare som 'sliskiga brats' och kallar Saltsjöbaden för det 'mest isolerade samhället i europa'. Bara jag som tycker det här är riktigt värdelös och pinsam journalistik? Nog för att Aftonbladet är en vänstertidning, men att skriva som den här skribenten gör är ju bara löjligt. Det jag citerade är ett exempel. Klicka, läs och ni ska finna mer.

Någon kille berättar varför han är med på resan, där han gråter ut om att han har för lite i lön och vill se hur de lever i överklassen.

Jag tillhör varken överklassen, bor i Saltsjöbaden eller något annat, så det är inte därför jag skriver det här. Tycker bara det är väldigt pinsamt skrivet.

Tänk om vi kunde anordna en bussresa genom Rosengård, så ska vi se om Aftonbladet är lika pigga på att skriva om det. Då ska de få se på isolerade samhällen.

Det jag vill diskutera är väl lite runt hur ni tycker om det hela, framför allt hur artikeln är skriven men även detta event, ''safari genom Saltsjöbaden''. Kul eller pinsamt?

/tuffkatt
Citera
2012-01-29, 16:13
Medlem
Phillemans avatar
Läste det precis också, otroligt pinsamt och vridet "journalistik"... Självklart blir invånarna upprörda när dom utmålas som dom gör av vänsterpacket. Att kalla invånarna för "finniga överklasslyngel" är tydligen okej men man kan ju knappt spekulera i vad som hänt om en stor tidning presenterat typ Rosengårds invånare som "håriga bidragsparasiter" eller folk på ett äldreboende som "senila stenåldersmänniskor". Att den här "artikeln" ens fick publiceras gör att jag nu officiellt spärrar allt vad aftonbladet heter från mina nätverk, innan har jag bara tagit mig en titt då och då men detta var bara patetiskt. Sen om det är humor måste den vara så pass avancerad att jag inte kan se den, patetisk som sagt.

Dock är överklassungarna lika patetiska som springer runt och viftar med sina iPhones och kastar ägg. Det känns som om mänskligheten blir allt dummare och dummare för varje generation.
Citera
2012-01-29, 16:29
Medlem
Gjorde ett undantag från min regel om att bojkotta Aftonhoran, och pinsamt var väl det minsta man kan säga om skiten. Och Peter Kadhammar som var den ende skribenten på den skittidningen som jag faktiskt hade respekt för... Han har skrivit många bra artiklar men det här... Den röda färgen sitter tydligen stenhårt.

Förresten talande att deras twitter-hashtag var "klasshat". Säger ju en del om dem...
Citera
2012-01-29, 16:32
Medlem
passports avatar
Tyckte det var en bra skriven artikel. Bilderna talar ju för sig själva, ganska töntigt av kidsen i Salsjöbaden och skrika "iphone, iphone!" osv.
Citera
2012-01-29, 16:33
Medlem
fritjofkonkass avatar
Jag tolkar det som att artikeln ska uppfattas som skämtsam. Vad äggkastandet beträffar är det dock ytterst patetiskt.
Citera
2012-01-29, 16:57
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Gjorde ett undantag från min regel om att bojkotta Aftonhoran, och pinsamt var väl det minsta man kan säga om skiten. Och Peter Kadhammar som var den ende skribenten på den skittidningen som jag faktiskt hade respekt för... Han har skrivit många bra artiklar men det här... Den röda färgen sitter tydligen stenhårt.

Förresten talande att deras twitter-hashtag var "klasshat". Säger ju en del om dem...

Precis, löjligt hur dessa vänsterparasiter gång på gång påpekar hur man inte ska göra skillnad på svarta och vita, svenskar och iranier, då alla fortfarande är människor, medans saker som det tydligen går bra. Att måla upp samhällen som isolerade, kalla invånarna för det ena och det andra, och som du säger, öppet försöka måla upp klasshat som något positivt. Tragiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av passport
Tyckte det var en bra skriven artikel. Bilderna talar ju för sig själva, ganska töntigt av kidsen i Salsjöbaden och skrika "iphone, iphone!" osv.

Säger inte att kidsens beteende är mindre pinsamt än Aftonbladet, men artikeln är vidrigt skriven.

Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
Jag tolkar det som att artikeln ska uppfattas som skämtsam. Vad äggkastandet beträffar är det dock ytterst patetiskt.

Mycket möjligt, men saken är ju den att Aftonbladet är så pigga på att skämta och driva om sådana här saker, medans det hade blivit katastrof om någon skämtat om invånarna i Rosengård.

Dubbelmoralen lyser, som vanligt, när det gäller Aftonbladet. Klasshat, helt okej. Men gör man skillnad på invandrare och Svenska medborgare, ja, då ska man dömas till döden.

Sedan just att sådan här kass jävla journalistik ens får förekomma. Aftonbladet gör bort sig totalt genom att publicera en sån här artikel enligt mig.
Citera
2012-01-29, 17:21
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ

Kadhammar är en fitta, en totalt skrupelfri legoknekt som skriver hårt vinklade artiklar på beställning. En tillgång för Aftonhoran, en belastning för varje mänsklig umgängeskrets.

Saltsjöbaden är ett trivsamt område, även om det är alldeles för långt från Humlegården för min smak. Personer som har möjlighet att bosätta sig där, eller liknande miljöer, ska naturligvis gratuleras snarare än att utsättas för pöbelns avundsjuka.

Människor som är finansiellt handikappade bör i första hand se över sin egen bakgrund och de beslut de tagit bakåt i tiden. Där kan de sannolikt finna utmärkta förklaringar till varför de inte har råd att bo i t ex i Saltis. Det är inte någon annans "fel", utan en logisk konsekvens av deras egna beslut och vägval.

- F.G
Citera
2012-01-29, 17:28
Medlem
Ziarros avatar
Jag läste också artikeln på aftonbladets hemsida. Katastrofalt dålig journalistik, har du lyckats bra i livet så ska du tydligen få utstå både det ena och det andra. Klart som fan man blir förbannad om det samlas folk på garageuppfarten och du utmålas som en bandit av en "reseledare" som är så röd att Mao skulle framstå som ljusblå i jämförelse. Nej, kommunisterna kanske skulle börja arbeta för sig själva istället för att sitta på röven, pilla sig i naveln, läsa Aftonhoran, äta chokladpraliner och beklaga sig över att andra har mer pengar än vad dom har.

Kort sagt, otroligt vinklad journalistik och dubbelmoralen är total. Sänder ju dessutom dåliga signaler ut i samhället; Har du bra med pengar skall du föraktas och leva på bidrag är tydligen något positivt.
Citera
2012-01-29, 17:39
Medlem
SiSeniors avatar
Hur Peter Kadhammar kunde få "stora journalistpriset" över 12 år sedan är för mig en gåta. Kanske var det för han jobbade på Expressen på den tiden.
Detta är för mig journalistik när den är som allra sämst. Aftonbladet i ett nötskal. En tidningsartikel som sosse-Sverige fullkomligt älskar. Jag hade som du säger TS, velat se AB rapportera från en liknande tur i Rosengård.
Citera
2012-01-29, 17:39
Medlem
Manmothers avatar
Förbundet "Allt åt alla"
Åhh jag gör inget alls om dagarna och har aldrig åstadkommit något i mitt liv. Nu vill jag ha alla era pengar så jag kan fortsätta med att göra ingenting

Iphone-hånet var kanske lite barnsligt. Hade varit roligare om dom eldat upp 500-lappar framför fattigbussens resenärer
Citera
2012-01-29, 17:41
Medlem
Ettan^s avatar
Åh, Aftonbladet. Jag skrev i den andra tråden, något som kanske passar bättre här, hur jag inte kan förstå hur detta kan rankas som en "nyhetsartikel" och läggas på förstasidan.

Citat:
"dess representanter uppenbarligen tillhör den ironiska generationen samt att de är pr-genier."
Objektivt.
Citat:
"När den trivsamma hippiebussen nådde Grand Hotel i villasamhället väntade en pöbelhop bestående av finniga överklasslynglar."
Pöbel - journalistik 101 för att förmedla "rätt" känslor. Finniga överklasslynglar?
Ordet "slyngel" verkar Kadhammar tycka om, då det dyker upp flera gånger i texten.
Citat:
"Flera tycktes ha kammat sig med fläskkotlett."
En väldigt saklig beskrivning av händelsen i en äkta objektiv journalistisk anda.

Och vad fan är det med Aftonbladet som i allt större utsträckning låter sina journalister skriva "nyhetsartiklar" i jag-form?
Citera
2012-01-29, 17:43
Medlem
AmiralSjostedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
......Saltsjöbaden är ett trivsamt område, även om det är alldeles för långt från Humlegården för min smak......- F.G
Är Humlegården fortfarande det populäraste tillhållet för dekadenta borgare som Billström, Karlgren och Federley?

I så fall är det värt en egen bussresa för att visa hur det kan gå.
Citat:
Humlegården en populär samlingsplats för Stockholms homosexuella, vilket ledde till namnet "bögparken" i folkmun.
http://www.stockholmsguiden.se/parker/humlegarden/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback