Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-09-28, 23:50
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanRoger
Tyvärr har en del studier visat att marijuana sänker den kognitiva förmågan, så krävs det för att sova på en yogamatta på golvet så tror jag att jag hoppar över det, för att inte tala om att det är olagligt. Jag kan tyvärr inte sova på rygg på grund av en gammal skada så antingen på mage eller på sidan, har du testat dessa sovställningar på yogamattan?

Givetvis kan du sova på golvet utan weed också, sa bara att IMO hjälper det musklerna att slappna av vilket studier också bevisar (vilket är en av många fördelar med weed men inte det tråden handlar om). Också svårt att sova på rygg, så blir oftast på sidan med två kuddar under nacken och en mellan låren (väldigt viktig om man sover på sidan) och det är klart det funkar att sova så även på en yogamatta som i säng.
Citera
2018-09-29, 02:50
  #26
Medlem
Maajkas avatar
Sover i en mjuk hästenssäng och väger för tillfället runt 100 kg. Tycker min återhämtning är mycket bättre då jag inte utsätter kroppen för tryck, speciellt kring axlarna och höfterna samt att den håller min ryggrad rak och fin. Avskyr hårda sängar och har alltid ont dagen efter om jag sover i en hård säng eller på ett hårt underlag.
Citera
2018-09-29, 06:24
  #27
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Givetvis kan du sova på golvet utan weed också, sa bara att IMO hjälper det musklerna att slappna av vilket studier också bevisar (vilket är en av många fördelar med weed men inte det tråden handlar om). Också svårt att sova på rygg, så blir oftast på sidan med två kuddar under nacken och en mellan låren (väldigt viktig om man sover på sidan) och det är klart det funkar att sova så även på en yogamatta som i säng.
Intressant. Har du mätt temperaturen i golvhöjd där du bor något? Är du extra noggrann med städningen nu när du sover på golvet?
Citera
2018-09-29, 23:18
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanRoger
Intressant. Har du mätt temperaturen i golvhöjd där du bor något? Är du extra noggrann med städningen nu när du sover på golvet?

Nej, det har jag inte mätt faktiskt men rekommenderat är väl att inte ha för varmt i alla fall, inte nödvändigtvis iskallt dock. Nu när du säger det ska jag nog ta och städa faktiskt, studier visar på att kvalitén på sömnen blir bättre ju renare rum man sover i.
Citera
2018-09-30, 00:30
  #29
Medlem
En viktig sak till angående kvalitésömn - sov i ett rum utan någon elektronik! Ha t.ex. inte datorn, teve eller telefonen i/runtom sängen, det skapar stress.
Citera
2018-09-30, 05:22
  #30
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Nej, det har jag inte mätt faktiskt men rekommenderat är väl att inte ha för varmt i alla fall, inte nödvändigtvis iskallt dock. Nu när du säger det ska jag nog ta och städa faktiskt, studier visar på att kvalitén på sömnen blir bättre ju renare rum man sover i.
Intressant. Tack för svaret. Kan du länka till de studierna?
Citera
2018-10-01, 09:10
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanRoger
Intressant. Tack för svaret. Kan du länka till de studierna?

Ingen studie (finns väl om man söker), men länkar en video jag såg av Flashbacks favoritmentor Jordan Peterson där han förklarar hur man bör göra sitt sovrum till ett så idealt sovrum man kan så att man verkligen vill gå in där och sova. Är det smutsigt, elektronik/annan skit därinne, inte tillräckligt svalt eller mörkt etc. är det inte ett idealt sovrum.

Vidare som nämns i film 2 är att du bör försöka sova runt klockan 10 senast, (dålig själv på det men försöker förbättra mig), försöka få solljus på dagen, iaf lite träning varje dag, bra diet, ev. 1mg melatonin, ha max 20 grader Celsius varmt i rummet, skriv ner varje kväll vad du är tacksam över för att sova lyckligt, ingen elektronik precis innan du sover..

https://www.youtube.com/watch?v=vR6-c3j0K_Y
https://www.youtube.com/watch?v=qB4H3QuVpMo

Men ta och testa sov på golvet i dag så får du se vad du tycker om det (plus tipsen i film 2), om du verkligen hatar det så är det bara gå tillbaka till din säng men när du väl vant dig vid att sova på golvet vilket kan ta 1-2 veckor iaf så börjar man gilla det mer och mer.
Citera
2018-10-01, 10:04
  #32
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Ingen studie (finns väl om man söker), men länkar en video jag såg av Flashbacks favoritmentor Jordan Peterson där han förklarar hur man bör göra sitt sovrum till ett så idealt sovrum man kan så att man verkligen vill gå in där och sova. Är det smutsigt, elektronik/annan skit därinne, inte tillräckligt svalt eller mörkt etc. är det inte ett idealt sovrum.

Vidare som nämns i film 2 är att du bör försöka sova runt klockan 10 senast, (dålig själv på det men försöker förbättra mig), försöka få solljus på dagen, iaf lite träning varje dag, bra diet, ev. 1mg melatonin, ha max 20 grader Celsius varmt i rummet, skriv ner varje kväll vad du är tacksam över för att sova lyckligt, ingen elektronik precis innan du sover..

https://www.youtube.com/watch?v=vR6-c3j0K_Y
https://www.youtube.com/watch?v=qB4H3QuVpMo

Men ta och testa sov på golvet i dag så får du se vad du tycker om det (plus tipsen i film 2), om du verkligen hatar det så är det bara gå tillbaka till din säng men när du väl vant dig vid att sova på golvet vilket kan ta 1-2 veckor iaf så börjar man gilla det mer och mer.
Så standardråden som står överallt med andra ord, tack för länkarna, även om jag personligen anser Jordan Peterson vara en anti-intellektuell, religiös, lågbegåvad och psykossjuk person. Bara så du vet så är du troende kristen, oavsett om du vet om det eller inte, det är en av alla sinnesförvirrade saker Jordan Peterson har sagt.
Citera
2018-10-05, 15:33
  #33
Medlem
BePatients avatar
För den som är intresserad av att pröva kan jag rekommendera att sova i hängmatta. Det är inte förfärligt krångligt, bara borra diagonalt in i ett par takreglar och sätt i ett par rejäla krokar (belastningen i sidled är alldeles för hög för att lodrät sittande krokar ska hålla) med ett sånt avstånd att hängmattan är i stort sett rak när den hänger fritt. Bara skaffa regelsökare och elsökare för att kunna borra på rätt ställe. Din kroppstyngd kommer forma till den tillräckligt. Och nej, det finns ingen risk för att ramla ur medan du sover Sov i en i flera år, gick alldeles utmärkt. Billigt som fan jämfört med säng också, förstås.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback