2012-01-28, 19:01
Medlem
Sepulcretums avatar
Hej!

Hoppas att detta hamnar i rätt avdelning.

Min dator på jobbet har blivit mycket konstig.
När jag kopplar in min 2,5 USB-hårddisk, händer ingenting.
Man hör ljudet som spelas upp när man ansluter en USB-enhet men den dyker aldrig upp bland diskarna. Inte nog med det, om jag sedan provar att starta Explorer så startar den aldrig. Inget händer. OCh vill jag starta om datorn fungerar inte det heller...
Andra USB-enheter fungerar, typ. kamera USB-stickor mm. Vet inte om det har att göra med om enheterna som behöver strömförsörjning som fallerar.
Om jag startar om datorn på resetknappen dyker disken upp snällt och fint.

Jag misstänker att en formatering skulle kunna lösa problemet men det medför så mycket strul med alla program, filer, bankcertifikat mm.

Någon som känner igen detta och har en förklaring till detta, i mitt tycke, skumma problem?

Hälsningar
Sepulcretum.
Citera
2012-01-28, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepulcretum
Hej!

Hoppas att detta hamnar i rätt avdelning.

Min dator på jobbet har blivit mycket konstig.
När jag kopplar in min 2,5 USB-hårddisk, händer ingenting.
Man hör ljudet som spelas upp när man ansluter en USB-enhet men den dyker aldrig upp bland diskarna. Inte nog med det, om jag sedan provar att starta Explorer så startar den aldrig. Inget händer. OCh vill jag starta om datorn fungerar inte det heller...
Andra USB-enheter fungerar, typ. kamera USB-stickor mm. Vet inte om det har att göra med om enheterna som behöver strömförsörjning som fallerar.
Om jag startar om datorn på resetknappen dyker disken upp snällt och fint.

Jag misstänker att en formatering skulle kunna lösa problemet men det medför så mycket strul med alla program, filer, bankcertifikat mm.

Någon som känner igen detta och har en förklaring till detta, i mitt tycke, skumma problem?

Hälsningar
Sepulcretum.

du kan ev testa detta och se om det blir någon skillnad det skadar ju inte att prova

"USBenheter kan du prova med att stäng av datorn -> dra ur kontakten från vägguttaget -> tryck på datorns startknapp -> Stoppa i sladden igen och starta upp datorn -> kontrollera om du ser dina enheter.

Det du gjorde nyss var att tömma allt lagrat minne i elektoniken även stängde du alla root-hubbar till usb-enheterna. När du startar upp datorn så letar windows reda på alla anslutna enheter igen."

mvh
t
Citera
2012-01-28, 19:40
Medlem
Sepulcretums avatar
Okej...men när jag startar datorn med enheten inkopplad syns den...men du kanske menade att jag kopplar in den efter datorn har startat om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in