Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-28, 18:54
  #1
Medlem
Abdirisak Hussein är en Svensk-Somalier som är en utbildad Civil Ekonom,Lärare & Socialdemokratisk Politiker.



Citat:
Han vill bygga Somalias framtid



Abdirisak Hussein från Eskilstuna är rådgivare åt somaliska regeringen

Eskilstuna Abdirisak Hussein är en eldsjäl av sällan skådat slag. Står han inte i lektionssalen och undervisar sina elever på Stålforsskolan så sitter han i fullmäktige för Socialdemokraterna, spelar fotboll med sina barn eller planerar för att bygga upp Somalias utbildningssystem efter 21 år av inbördeskrig.

Abdirisak Hussein är lärare och civilekonom. Han brinner för skolfrågor och har av FN och den somaliska regeringen blivit utsedd att ingå i en grupp som ska försöka återuppbygga det raserade utbildningssystemet i Somalia.

– Vi är en grupp akademiker som ska försöka skapa en grund för ett nytt system. Regeringen ville ha lite fräscha ögon utifrån, säger Abdirisak Hussein när Folket träffar honom.

Till vardags arbetar han som högstadielärare på Stålforsskolan och är politiskt aktiv för Socialdemokraterna i Eskilstuna.

Kritiskt tänkande viktigt

Hans idé är att modernisera det somaliska skolväsendet och gå från en totalt faktabaserad undervisning till ett mer socialt lärande, där den tänkande individen står i fokus.

– Kritiskt tänkande är viktigt och något man inte kan lära sig på internet. Alla afrikanska länder är dåliga på det i sina skolor. Delvis var det därför som inbördeskriget startade, tror jag.

Abdirisak har ett motto från Stålforsskolan som han bär med sig överallt:

”På Stålforsskolan växer hela människan”.

– Pedagogik är en avvägning mellan faktainlärning och social kompetens och det är denna avvägning jag vill ägna mig åt i Somalia, säger han.



Bilda nytt parti

Han talar också om att i framtiden bilda ett parti i Somalia. Ett parti med socialdemokratisk värdegrund som också bakar in somaliska värderingar, men samtidigt tar avstånd från klankulturen som raserat hela landet under 21 år av inbördeskrig.

– Klantänkandet är ett destruktivt system.

Somalia är dessutom ett land som helt dränerats på kompetens. Abdirisak har idéer om detta också.

Istället för att somaliska läkare jobbar som taxichaufförer här och all deras kunskap går förlorad, så borde de avlönas av den svenska regeringen för att kunna åka hem och bygga upp landet igen. Det vore bättre än att bara betala ut en massa biståndspengar hela tiden, säger Abdirisak.




Bro mellan kulturer

På så sätt skulle också en viktig bro byggas mellan exempelvis svensk och somalisk kultur, menar han. Många av hans generationskamrater har i dag höga positioner i somaliska regeringen vilket också innebär ovärderliga kontakter. Motsvarande kontakter med Etiopien skulle kunna lösa diplomatiska knutar som till exempel de båda fängslade svenska journalisterna, förklarar Abdirisak Hussein.

Sommaren 2013 ska hans arbetsgrupp presentera för den somaliska regeringen hur utbildningssystemet i Somalia kan byggas upp.




Källa: http://folket.se/folkifolket/1.1308732




Abdirisaks förslag:


Citat:
Istället för att somaliska läkare jobbar som taxichaufförer här och all deras kunskap går förlorad, så borde de avlönas av den svenska regeringen för att kunna åka hem och bygga upp landet igen. Det vore bättre än att bara betala ut en massa biståndspengar hela tiden, säger Abdirisak.



Frågeställning:

1. Bör Sveriges regering överväga detta förslag?

2. Om Sverige gick med på detta förslag, skulle det inte vara så kallad frivillig "brain drain"?
Citera
2012-01-28, 19:08
  #2
Medlem
En fenomenal ide för att få bort Analfabeter från Sverige. Ge dem en redig slant det blir endå mycket lönsamt. Khat användandet skulle försvinna och fängelser få stänga ner. Dessutom blir det massa taxijobb
Citera
2012-01-28, 19:16
  #3
Medlem
gentlemans avatar
vilken grupp nere i somalia är herr Hussein befryndad med?
ang. dina frågor tycker jag
1. Kanske det kanske
och
2. Nej förmodligen inte.
Citera
2012-01-28, 19:20
  #4
Medlem
Fred-Asps avatar
Kul ändå att islamisten Abdirisak kommer med detta uttalande. Om han så tycker det är jag mer än väl villig att skänka en liten slant för att sätta den självgode fetknoppen och hans inavlade äckelungar i en bananbåt och skicka honom hem igen. Det är helt oförklarligt att detta as överhuvudtaget finns i riksdagen.
Citera
2012-01-28, 19:23
  #5
Medlem
supraas avatar
Bättre att negrerna skräpar i afrika än här i Sverige, fast lite tråkigt att vi ska behöva betala..
Jag stödjer förslaget kan till och med tänka mig att donera pengar från egen ficka till en enkelbiljett
Citera
2012-01-28, 19:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gentleman
vilken grupp nere i somalia är herr Hussein befryndad med?
ang. dina frågor tycker jag
1. Kanske det kanske
och
2. Nej förmodligen inte.
Vet inte exakt, men de flesta ministrarna i den nuvarande Somaliska regeringen kommer från Tyskland,USA,England & Canada. Ett fåtal kommer från Sverige,Norge,Österrike & Ryssland.
Citera
2012-01-28, 19:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
Kul ändå att islamisten Abdirisak kommer med detta uttalande. Om han så tycker det är jag mer än väl villig att skänka en liten slant för att sätta den självgode fetknoppen och hans inavlade äckelungar i en bananbåt och skicka honom hem igen. Det är helt oförklarligt att detta as överhuvudtaget finns i riksdagen.
Detta är inte Islamisten Abdirisak Waberi. Kolla källan. Det här är en annan Politiker som heter Abdirisak Hussein.
Citera
2012-01-28, 19:30
  #8
Medlem
DominusNihiluss avatar
Okej, men kommer akademikerna inte kräva mkt för att fara tillbaks till somalia och lämna Sverige? Kommer det inte kosta rätt mycket?
Citera
2012-01-28, 19:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DominusNihilus
Okej, men kommer akademikerna inte kräva mkt för att fara tillbaks till somalia och lämna Sverige? Kommer det inte kosta rätt mycket?
Jag tror regeringen bestämmer kostnaden och inte individerna.
Citera
2012-01-28, 19:37
  #10
Medlem
FlamingBacons avatar
Varför ska Sverige stötta somalier? Varför inte bara skicka hem dessa filurer utan avlöning?
Citera
2012-01-28, 19:43
  #11
Medlem
DominusNihiluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beden
Jag tror regeringen bestämmer kostnaden och inte individerna.
Men jag kan tänka mig att ett liv i Sverige är mer värt än en en summa pengar och en enkelbiljett till Helvetet på jorden. Och jag tror inte att något stort parti kommer våga röra den här frågan
Citera
2012-01-28, 19:44
  #12
Medlem
Om vi ger varje somalier en miljon kronor för att lämna landet och aldrig återvända kostar det alltså endast en miljard kronor att bli av med tusen stycken. Exakt hur många somalier det finns i Sverige idag är väl lite oklart men jag gör ändå bedömningen att de understiger 100 000 och vi kan alltså bli av med hela denna population för endast hundra miljarder kronor. Det är dumt att inte ta fram kreditkortet i detta läge. Paybacktiden för denna investering kan förresten knappast vara särskilt många år.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback