Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-27, 09:40
  #1
Medlem
Tjena !

Funderar på att fixa så att jag kan connecta min MBP till min hd tv. Vad jag har läst så behöver man en HDMI sladd och en sladd som går från datorn till och till ett hdmi uttag där du sätter i din sladd(kommer inte ihåg vad den heter).

Men till den frågan. Hur bra blir kvaliten jämfört med att köpa en data skärm ?
Jag förstår självklart att beror lite på hur bra tv du har men tänkte att det jag sparar pengar på att använda min tv som är 32¨lcd LG tv. Plus att en 32¨ dataskärm är hyffsat dyr. Men är det någon som vet om kvaliten blir bra ? Om du tex jämför med laptopens kvalite.


//emil
Citera
2012-01-27, 10:52
  #2
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zluch
Tjena !

Funderar på att fixa så att jag kan connecta min MBP till min hd tv. Vad jag har läst så behöver man en HDMI sladd och en sladd som går från datorn till och till ett hdmi uttag där du sätter i din sladd(kommer inte ihåg vad den heter).

Men till den frågan. Hur bra blir kvaliten jämfört med att köpa en data skärm ?
Jag förstår självklart att beror lite på hur bra tv du har men tänkte att det jag sparar pengar på att använda min tv som är 32¨lcd LG tv. Plus att en 32¨ dataskärm är hyffsat dyr. Men är det någon som vet om kvaliten blir bra ? Om du tex jämför med laptopens kvalite.


//emil

Laptopens kvalite är bättre då den har en högre upplösning på en mindre yta (storlek på skärmen). Men jag tycker fortfarande att kvalitén blir bra på tvn, jag menar den är ju inte dålig alls.
Citera
2012-01-27, 10:59
  #3
Medlem
murdas avatar
Det du behöver är en helt vanlig HDMI-kabel och en Mini Displayport till HDMI-adapter. Finns här: http://www.macoteket.se/Categories/A...18519670.aspx?

Om tv:n har Full HD så blir det bra. Har du bra bild vid vanligt tv-tittande så kommer det inte bli sämre än så i alla fall.
Citera
2012-01-27, 11:35
  #4
Medlem
scarlots avatar
Vissa saker blir bättre på en skärm, medans andra saker funkar minst lika bra på en tv.

Ska du se film, så funkar tv jättebra! Se bara till så är full hd, och du har en hdmi-kabel så du inte förlorar kvalité.

Ska du däremot använda den som en skärm, så kan bilden bli sämre, då dina pixlar blir större än på en datorskärm. Detta märks ganska lätt vid text.

Jag använder mig av en 22" bildskärm och kopplar in datorn till tvn när jag ska se film. Funkar bäst för mig.
Citera
2012-02-07, 16:50
  #5
Medlem
Chililis avatar
Jag använder min MBP till min HD-ready 32" och på en 47" full-HD!

Kör jag en 1080p film så blir det riktigt jävla skarp bild på båda! Så du kvalitén är ju beroende på filmen, men du får ju ut 1080p från datorn till teven, så det är bara att köra!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback