Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-25, 22:25
  #1
Medlem
Hej. jag träffade en tjej för bara några månader sen som är jätte gullig, rolig, mysig och är alltid glad (iaf när jag träffar henne). Sen nån vecka senare fick jag reda på att hennes pappa dog för några år sen. jag gillar henne jätte mycket men eftersom hennes pappa gjorde självmord för några år sen så är det ganska svårt att komma nära henne. och jag vet inte vad jag kan säga/göra för att hon ska må bättre

Skulle vara jätte snällt om någon kunde hjälpa mig.
Citera
2012-01-25, 22:31
  #2
Medlem
endures avatar
När någon går igenom sorg är det vissa stadier man brukar anse personen går igenom. Detta är förvisso ingenting som må glädja personen i sorg, om än det kan ge hopp. Ändock är det hjälpligt för den hjälpsamme att känna till dessa faser.

Här kan du läsa om dessa faser.

Se sidan 6 för exempel på tips du är ute efter, även då den verkar vara anpassad för de som är i ett tidigt stadie, är den ändå förhållandevis lämplig för att hantera en person i sorg så som din väninna.
__________________
Senast redigerad av endure 2012-01-25 kl. 22:34.
Citera
2012-01-25, 23:01
  #3
Medlem
Varför ska du "få henne att må bättre"? Låt henne ta hand om och hantera det där själv, hon är ju tydligen glad och verkar må bra. Man är inte automatiskt i livslång dödsångest och sorg bara för att man förlorat människor på vägen. Framför allt, man vill inte bli tröstad av en massa randoms. Se till att finnas tillgänglig så närmar hon sig säkert dig i sin egen takt, ska du se.
Citera
2012-01-25, 23:38
  #4
Medlem
aftrmths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUNGEN163
Hej. jag träffade en tjej för bara några månader sen som är jätte gullig, rolig, mysig och är alltid glad (iaf när jag träffar henne). Sen nån vecka senare fick jag reda på att hennes pappa dog för några år sen. jag gillar henne jätte mycket men eftersom hennes pappa gjorde självmord för några år sen så är det ganska svårt att komma nära henne. och jag vet inte vad jag kan säga/göra för att hon ska må bättre

Skulle vara jätte snällt om någon kunde hjälpa mig.

Erbjud henne ett lyssnande öra, vill hon inte prata om det så respektera det.
Den största tjänsten du kan göra en deprimerad människa är att aktivera denne socialt, fråga om hon vill hänga med ut och festa eller hitta på saker. För en deprimerad människa är det frestande att isolera sig, vilket förvärrar situationen. Nu verkar hon iofs inte så deprimerad, men det handlar inte om att säga något magiskt ord, att bara finnas där och vara en sjysst kompis och medmänniska uppskattas alltid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback